אסתר חיות הייתה מעורבת במינוי שופטים: הצטרפה 12 פעמים לדיוני הוועדה לבחירת שופטים אף שלא הייתה חברה בה ופעילותה לא תאמה את החוק

Spread the love

כשהיתה שופטת מן המניין, הצטרפה חיות 12 פעמים לדיוני הוועדה לבחירת שופטים, אף שלא הייתה חברה בה ופעילותה לא תאמה את החוק

לאחר הליך ארוך, שניהלה התנועה למשילות ודמוקרטיה, פרסמו שופטי בית המשפט העליון את יומניהם. מהפרסום עולה התנהלות בעייתית של נשיאת בית המשפט העליון חיות בנושא מינוי שופטים, בתקופתה כשופטת מן המניין. חיות וקודמתה בתפקיד נאור מסרבות למסור את מועדי השיחות שערכו עם עיתונאים: "לא ניהלנו רישום שיחות", כך מסרו במענה לתנועה. 
בחודש אוגוסט האחרון שלחה התנועה למשילות ודמוקרטיה בקשה לפי חוק חופש המידע, ודרשה משופטי בית המשפט העליון לפרסם את לוח הזמנים והיומנים שלהם מתחילת שנת 2016. הנהלת בתי המשפט דרשה בתמורה להכנת היומנים לפרסום סכום של 18 אלף שקלים, וטענה כי נדרשות יותר מ־600 שעות עבודת הכנה לפני מסירת היומנים במענה לבקשה. התנועה לא הרימה ידיים ופנתה לציבור, ובתוך יומיים גויס מלוא הסכום בפרוייקט מימון המונים והועבר ישירות לבית המשפט. כעת, נמסרו לידי התנועה יומניהם של 15 שופטי בית המשפט העליון, בתקופה שמינואר 2016 ועד אוגוסט 2017, והם מובאים לפרסום כאן לראשונה.

מעיון ביומנה של הנשיאה הנוכחית אסתר חיות, אז שופטת מן המניין, עלה כי היא נטלה חלק פעיל בדיונים לקראת ישיבות הוועדה לבחירת שופטים. לפחות 12 פעמים התכנסו נציגי השופטים בוועדה – נאור, רובינשטיין וג'ובראן – להתייעצויות בנושא המינויים החדשים לבתי המשפט, ואליהם הצטרפה חיות אף שאינה חברה בוועדה. 

הנוכחות הקבועה של אסתר חיות בפגישות ההכנה לוועדה לבחירת שופטים מעוררת תחושה מדאיגה. חוק בתי המשפט קובע כי השופטים החברים בוועדה מחויבים להפעיל שיקול דעת עצמאי, וכי אסור להם לפעול מטעם בית המשפט, הגוף שמטעמו מונו: "חבר הוועדה יצביע על פי שיקול דעתו, ולא יהיה מחויב להחלטות הגוף שמטעמו הוא חבר בוועדה".

השתתפותה של השופטת אסתר חיות באופן מתמיד בהתייעצויות סביב מינוי השופטים לבית המשפט, מעידה כי שלושת חבריה בעליון אינם פועלים על פי החוק, וכי למעשה נציגי בית המשפט העליון בוועדה מקבלים הכרעות מטעם המוסד אליו הם שייכים.

אסתר חיות. צילום: אורן בן חקון
אסתר חיות. צילום: אורן בן חקון

אם עד כה עלו טענות על כך שנציגי בית המשפט העליון בוועדה פועלים כמקשה אחת ומתאמים ביניהם עמדות, כעת מתקבל לפי יומן הפגישות מה שעשוי לשמש ביסוס עובדתי לכך. אם אלה הם פני הדברים, נדמה שהההתנהלות של השופטים עלולה לעמוד בניגוד להוראות החוק המפורשות ולתכליתו.

השיחות עם העיתונאים

נוסף על בקשת היומנים, התבקשו נשיאת העליון לשעבר מרים נאור והנשיאה הנוכחית אסתר חיות למסור את מועדי הפגישות והשיחות שערכו עם עיתונאים. בתנועה למשילות ביקשו זאת לאחר שבית המשפט העליון עצמו פסק כי על ראש הממשלה לפרסם את מועדי השיחות שערך עם גורמים בעיתון "ישראל היום", וקבע כי יש אינטרס ציבורי רב בכך.

בפסק הדין בעניין ראש הממשלה נכתב כי:

"שקיפות ציבורית באשר לקשרים ולאינטרסים של נושא משרה שלטונית אל מול גורמים פרטיים היא אפוא בעלת חשיבות שקשה להפריז במשקלה לתקינות שלטונית, לטוהר המידות ברשויות השלטון, כמו גם לאמון הציבור ברשויות השלטון".

אלא שבניגוד לפסק הדין, השופטות עצמן לא מסרו את מועדי השיחות עם עיתונאים וטענו כי אינן מנהלות רישום שיחות.

אסתר חיות, מרים נאור, איילת שקד וכחלון
אסתר חיות, מרים נאור, איילת שקד וכחלון

על פי תשובת חיות, היא נפגשה שלוש פעמים עם עיתונאים, והדבר נעשה באישור הנשיאה דאז מרים נאור. אסתר חיות לא מסרה מי הם העיתונאים שעימם היא נפגשה. הפגישות הללו התקיימו לקראת התכנסויות הוועדה לבחירת שופטים, וכן בראשיתו של הדיון הציבורי על שיטת הסניוריטי שבמסגרתה מונתה אסתר חיות לנשיאות.

"צעד ראשון לשקיפות"

היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה, עו"ד שמחה רוטמן, אמר בתגובה לפרסום היומנים כי:

"פגישות התיאום של השופטים החברים בוועדה עם הנשיאה העתידה, אסתר חיות, מצביעים על כך שאין פלורליזם בבית המשפט העליון, וששופטיו מצביעים בוועדה כאיש אחד. המסקנה המתחייבת היא שיש להוציא את השופטים מהליך המינוי, ולהצטרף למשפחת האומות המתוקנות שבהן מינוי שופטים נעשה על ידי נבחרי הציבור בפרלמנט ובממשלה, בהליך פומבי, שקוף, הגון ומאוזן".

מלבד זאת, בתנועה ואומרים כי "זהו צעד ראשון לשקיפות הראויה גם בבית המשפט, שעד היום נמנע בעקביות מלהיחשף לאור השמש ולהחיל על עצמו את הסטנדרטים המתחייבים מרשות שלטונית".

"מוכנה למסור שמות"

מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה: "סעיף 6א' לחוק בתי המשפט קובע כי על חברי הוועדה לבחירת שופטים להצביע לפי שיקול דעתם, וחזקה על כל חברי הוועדה שכך פעלו. הסעיף אינו אוסר על חברי הוועדה לקיים התייעצות. 

"השופטת חיות, כמי שהיתה מועמדת לכהן כנשיאה עם פרישתה של הנשיאה נאור, התבקשה להשתתף בחלק מאותן התייעצויות וכך עשתה. הנשיאה חיות אינה רואה כל מניעה למסור את שמות אנשי התקשורת שעימם נפגשה, ככל שהדבר תלוי בה".

מקור הכתבה: https://www.israelhayom.co.il/article/521783?utm_source=spotim&utm_medium=spotim_recirculation

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.