המשטרה החזיקה קטין במעצר בשעות הלילה בניגוד לחוק הנוער – ביהמ"ש מחוזי ירושלים פסק דין ע"פ 26825-02-15 פלוני נ' מדינת ישראל

Spread the love

אשתקד קבע מבקר המדינה, על סמך נתוני 2012, שהמשטרה מפרה באופן שיטתי את החוק בנוגע לקטינים פסק דין של ביהמ"ש המחוזי בירושלים מעלה, כי ההפרות נמשכו ב-2014

איתמר לוין, http://www.news1.co.il/Archive/001-D-364981-00.html

פסק דין ביהמ"ש מחוזי ירושלים – ע"פ 26825-02-15 ערעור על החלטת השופט שמעון לייבו, קובץ pdf

המשטרה החזיקה קטין במעצר בשעות הלילה, ללא צורך ובניגוד להוראות החוק. כך קובע (31.5.15) בית המשפט המחוזי בירושלים.
הקטין נעצר בחשד להשמעת קריאות גזעניות במשחק של קבוצת בית"ר ירושלים. הוא נחקר בשעות הלילה בלא נוכחות הוריו ולאחר מכן הושאר במעצר למשך כל הלילה, ועל כך אומרים הנשיא דוד חשין, סגנו משה דרורי והשופט עודד שחם:
"חובה על כל שוטר לשוות לנגד עיניו את הוראות המחוקק בסעיף 10א לחוק הנוער, כפי שתוקן בשנת תשס"ח, שבו נקבע: 'לא יוחלט על מעצרו של קטין אם ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך שפגיעתה בחירותו פחותה, והמעצר יהיה לפרק הזמן הקצר ביותר הנדרש לשם השגת המטרה כאמור; בקבלת ההחלטה על מעצרו של קטין יובאו בחשבון גילו והשפעת המעצר על שלומו הגופני והנפשי ועל התפתחותו'.
"גם אם הייתה הצדקה לחקירת הקטין בלילה ללא המתנה להוריו (הוצגו בפנינו אישורים של המשטרה, אם כי יש בהם פגם בכך ששעת האישור לא נכתבה), ההצדקה האמורה, חלה כל עוד צרכי החקירה חייבו את החקירה. משהסתיימה החקירה, אין כל עילה למעצר, לא בשל השפעה על עדים, לא בשל שיבוש החקירה ולא בשל מסוכנות.
"החשש היחיד שעליו הצביעה [נציגת המדינה] עו"ד וולפוס הוא שמא יהיה קושי לאתר את המערער או לוודא את הופעתו בהליכים משפטיים, ולשם כך יש צורך בערב. במהלך הדיון הוצגה בפניה חלופה פשוטה, והיא שחרור המערער בשעה 01:23, תוך התחייבות כי עד למחרת בצהריים יביא ערב, וכי אם לא יעשה כן יפר תנאי שחרור ממעצר וייעצר שוב. לא הייתה בפי ב"כ המדינה תשובה מספקת מדוע לא נבחרה דרך חילופית זו.
"אנו סבורים, כי בעניין זה חייבת המשטרה להפעיל שיקול דעת ותשומת לב מרובה, ברוב סעיף 10א שצוטט לעיל. פתרון קל של הותרת נער בן 17 וחודשיים במעצר לילה שלם, והבאתו רק למחרת בפני שופט, כאשר צורך בכך, אינו מתיישב עם הוראות סעיף 10א, שנוקבות במפורש במבחן לפיו מעצר ייעשה רק לפרק הזמן הקצר ביותר הנדרש להשגת מטרת המעצר, וכאן, לא התקיימו התנאים האמורים".
ביוני שעבר קבע מבקר המדינה, כי המשטרה מפרה בצורה שיטתית את החוק והנהלים בנוגע לחקירת קטינים ומעצרם. ממצאי המבקר התבססו על בדיקת תיקים משנת 2012, ופסק דינו של בית המשפט המחוזי מלמד שהפרות אלו נמשכו גם בשנת 2014 – כאשר המשטרה כבר הייתה מודעת לממצאי מבקר המדינה.

1234

ג'וליה טל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.