האיום של רונאל פישר על עורך ״עובדה״ בעניין מאיר כהן שר הרווחה לשעבר שתפר לעצמו תיק הטרדה מינית כדי שטענות מעברו לא יפורסמו

Spread the love

מכבש הלחצים לעצירת התחקיר על ח״כ מאיר כהן שר הרווחה לשעבר, מ׳יש עתיד׳ כלל שיחה שהפתיעה אפילו את ראשי תכנית התחקירים הוותיקה. הנה מה שקרה מאחורי הקלעים.

תומר אביטל, http://www.haaretz.co.il/blogs/tomeravital/1.2648724

http www.haaretz.co.il misc article-print-page 1

1257756415

בשבוע שעבר שודר תחקיר פוליטי שטרם נראה כמותו בישראל. ח״כ מאיר כהן (יש עתיד), הסתבר, חבר לעורך הדין הפלילי רונאל פישר במטרה לטרפד טענות שצצו ואיימו עליו כשנכנס לתפקיד שר הרווחה.

[wpvideo gK12xaO3]

המונח השחוק כאילו נלקח מ׳בית הקלפים׳ מעולם לא היה מדויק יותר: פישר הפיץ בתקשורת סיפור מסמר שיער לפיו קבוצת דימונאים רקמה קנוניה נגד ראש העיר בדימוס במטרה לטפול עליו האשמות שקריות. פישר הציג הוכחה: עד מסתורי שהיה חלק מהקנוניה – אך חזר בו. אלא שמהתחקיר התברר כי את העד גייס לא אחר מיועץ התקשורת של השר, אבי בן זיקרי. העד אף הסגיר את עצמו (לדברי פישר כי 'מוסרית נראה לו שהלך עם זה רחוק מדי'), וזכה להסכם חסינות מפתיע: הוא יחשוף את הקנוניה ולא יופלל. בדימונה הועבר, לפי התכנית, מסר לפיו מי שידבר נגד השר יגיע למשטרה.

'עובדה' הגיעו בסופו של דבר אל העד: שלום בר אבי, עיתונאי מקומי, שטען כי אנשיו של כהן לא רק הבטיחו לו עבודה תמורת התפקיד ששיחק בהצגת הקנוניה, אלא גם לחצו עליו כדי שישתף פעולה. אל הטענות שלו צריך כמובן להתייחס בזהירות, אבל כך או כך חקירת המשטרה נסגרה כי בלה"ב לא נמצאה כל ראיה לכך שהיתה אי פעם קנוניה פלילית.

הדים לפרשה? 0. אמנם מקורבי כהן הפעילו מכבשי לחצים לגניזת ׳פולו-אפים׳ אבל יותר מכך התחקיר, כנראה, פשוט מסובך להבנה. הוא גם נשאר ברמת ה׳מטא׳ – הוכח שסביבתו של כהן פעלה לטאטא משהו מתחת לפני השטיח, אבל מה בדיוק?

ועדיין, מאות אלפי הצופים של עובדה ראו במו עיניהם: שלום בר אבי התוודה כי "התצהיר שאני חתום עליו נכפה עליי.. אתם לא מכירים את מאיר כהן… כשפרנסתי תלויה בו וכשביתי תלוי בו… הייתי כחומר ביד היוצר".

מה שלא ראיתם בטלוויזיה

מה שלא הוקרן על המרקע, בין השאר, הוא עבודת התחקירנים מאחורי הקלעים – עדים מדימונה שדיברו בלהט ופתאום התפוגגו, המתיקו סוד בבקרים ובערבים התחמקו מטלפונים ומפגישות – וגם הדרך המאפיוזית בה פישר ניסה להוריד את ׳עובדה׳ מהסיפור.

בשיחה עם העורך איל גונן עוד בתחילת הדרך (על התחקיר עבדו במערכת כשנתיים), פרקליטו של כהן ניסה לשכנע כי אכן קבוצת דימונאים רקמה קנוניה נגד השר כהן. קנוניה, שלטענת ׳עובדה׳, הומצאה כדי להסיט את האש מאי-סדרים אמיתיים – אך לא ידועים –  בהתנהלותו.

פישר גרס באותה שיחה כי מישהו 'מאכיל' את ׳עובדה׳ בשקרים.

הנה, לראשונה, התמלול:

פישר: "הרי השיחות האלה למה נועדו – הן נועדו למנוע את זה שכל אחד הולך לדרכו ועושה מה שהוא מבין. אם תגידו לי-שמע, לך תמצוץ לסוסים אנחנו לא אכפת לנו מה אתה אומר, אנחנו עושים מה אנחנו רוצים, אז סיימנו את השיחה ונלך לבית המשפט ואתם תלכו ותמשיכו את העבודה החשובה".

עורך עובדה: "העברנו רבע שעה בלי איום? מה, אי אפשר לחכות עם השלב הזה עוד קצת?"

פישר: "אני עוד לא איימתי. כשאני מאיים זה נראה אחרת…  פעם צלצל אליי, לפני עשרים שנה כשעסקתי בעיתונות, איך קראו לו זה שנרצח, אסלן… צלצל ואמר 'אהה' ככה. הלכתי למשטרה והגשתי תלונה על איומים ואמרו לי 'מה הוא אמר לך?' אז אמרתי שהוא אמר לי- 'למה אתה עושה כתבות כאלה רעות על בני אדם', אמרו לי – 'זה לא איום'. אמרתי להם- 'אבל הקול שלו היה צרוד'… אז כשתשמע שהקול שלי נהיה צרוד- סימן שעברתי לאיים. בינתיים אני לא צרוד, כוונתי הייתה אחרת".

תגובת יש עתיד: אין תגובה

זו רק אנקדוטה. מה שחשוב פה שוב זה שמדובר בסיפור נוסף, תמוה אמנם אך עדיין כזה שנחשפו בו שאלות חמורות לגבי בכיר המפלגה שחרתה על דגלה את ניקיון הכפיים. פניתי ל׳יש עתיד׳ ולראש המפלגה יאיר לפיד בבקשה להגיב לתחקיר – אך הם החליטו לשתוק. במפלגה יכלו להודיע שהחלו בבדיקת ממצאי התחקיר, או מאידך להכריז שמדובר בשטויות במיץ. אך הם החליטו למלא פיהם מים, ככל הנראה בתקווה שהסיפור יתאייד לו.

׳יש עתיד׳ היא מפלגה עם כוונות טובות. ׳יש עתיד׳ אפילו קידמה כמה מהכוונות האלו בכנסת ה-19 (טיפול אמיץ בקק״ל למשל). אבל המפלגה הזו (שאני לא מחסידיה. גילוי נאות למטה) היא גם אסופה די מקרית של אנשים שהסכימו לרוץ עם לפיד לכנסת. אסופה שהדבק שלה אמור להיות מעורבב, למיטב הבנתי, משני מרכיבים: טוהר המידות ודאגה למעמד הביניים. וזאת בדיוק הבעיה. בשניהם מוטל שוב ושוב ספק. אם זה מסע הצלב להחלת מע״מ 0, סיוע למקורבים, או אי הצטרפות לקואליציה הדומה דמיון מדהים לזו שהם סייעו להקים בפעם שעברה (איזו הצדקה יש למפלגת מרכז שנשארת באופוזיציה?).

וגם אם הכל מנומק והגיוני והטעות היא בידינו – מדוע להתעלם מפרשה שאילו הייתה נחשפת במפלגה אחרת- לבטח היו מכנסים סביבה מסיבת עיתונאים וצועקים ׳מושחתים- הביתה!׳?

כש׳יש עתיד׳ הייתה חברה בקואליציה התמרמרתי משום שלא קידמה את אג׳נדת השקיפות עליה רכבה כל הדרך לממשלה. כעת, כשהיא חברה באופוזיציה נותר רק לבכות על התנהגות פסולה של נבחרי ציבור. נכון, מלכי הפוליטיקה הישנה הן עדיין המפלגות הוותיקות, אך מדוע הטוענות לכתר מחקות אותן בלהט רב כל כך?

מפלגה שרכבה על ההתעוררות החברתית ומתיימרת לייצג את הציבור הרחב שואף השקיפות לא יכולה להשתתף במשחק רק כשנוח לה. אם כהן לא חטא – תתייצבו מאחוריו. אם מעשיו טעונים בדיקה – אנא בצעו אותה.

עורך דינו של פישר מסר כי את תגובתו יש לבקש מהשב״ס עקב מעצרו. בשב״ס טענו מנגד כי רק עורך הדין יכול לבקש תגובה. לפיד ויש עתיד, כאמור, סירבו להגיב.

קישורים:

מאיר כהן שר הרווחה לשעבר תפר לעצמו תיק הטרדה מינית כדי שטענות מעברו לא יפורסמו ביחד עם רונאל פישר, הדובר אבי בן זיקרי והכתב שלום בר אבי

ג'וליה טל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.