עו"ס יאיר כספי שרלטן ונוכל שמתחזה לפסיכולוג – חשיפה של טלי חרותי סובר "חובה לדרוש תעודת הסמכה מכל פסיכולוג שרוצה לטפל בכם"

עו"ס יאיר כספי שרלטן ונוכל שמתחזה לפסיכולוג – חשיפה של טלי חרותי סובר "חובה לדרוש תעודת הסמכה מכל פסיכולוג שרוצה לטפל בכם"
יאיר כספי עובד סוציאלי נחות שמתחזה להיות פסיכולוג - חשיפה של טלי חרותי סובר
Spread the love

יאיר כספי  הוא עובד סוציאלי, אולם הוא מטפל באנשים כמו פסיכולוג ואפילו מספר לאנשים שהוא פסיכולוג.  כאשר שואלים אותו למה הוא מתחזה לפסיכולוג, זו תשובתו:  “בעולם בריאות הנפש, הישראלי כמו האמריקאי, עובדים סוציאליים שהתמחו בתחום הם חלק מרכזי בכוח האדם הנותן שירותי טיפול”.

למעשה יאיר כספי אמר יותר מזה:  “ב-40 שנות עיסוקי בתחום בריאות הנפש עבדתי בין השאר במרפאה הפסיכיאטרית של בית החולים הדסה. בתקופתי, כשליש מכוח האדם שם היו עובדים סוציאליים“. מה זה אומר?  שבמרפאה הפסיכיאטרית של הדסה שליש מהעובדים שם מתחזים לפסיכולוגים – לא פחות ולא יותר. ואם שם יש שליש, מי יודע כמה מהזבלים האלה מאיישים את שאר המרפאות לטיפול בנפש בישראל.

לפיכך צודקת טלי חרותי סובר שכאשר הציבור נתקל בפסיכולוג יכול מאוד להיות שזה עובד סוציאלי מתחזה, וברור שאף אחד לא רוצה לקבל טיפול מעובד סוציאלי, כי אלה אנשים שזקוקים באופן דחוף לטיפול פסיכיאטרי ארוך, אינטנסיבי ואקסטנסיבי.

להלן הכתבה של טלי חרותי סובר ב”הארץ”:

אם זה מתואר כפסיכולוג ומוצג כפסיכולוג, אולי זה עובד סוציאלי

https://www.haaretz.co.il/blogs/taliherutisover/BLOG-1.9674105

קל להתבלבל כשמנסים להבין מהי השכלתו של ד"ר יאיר כספי. כשבודקים את העניין מסתבר שהוא בעל ניסיון רב בעבודה סוציאלית ובטיפול, אבל תואר שלישי בפסיכולוגיה אין לו .

לאחרונה פנתה אל הבלוג קוראת שהיתה בטוחה כי ד"ר יאיר כספי הוא פסיכולוג, והתפלאה כשגילתה שהוא אינו מופיע בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות. התמיהה שלה נבעה מסיבה טובה. בפרסומים הרבים על כספי אכן נכתב שהוא פסיכולוג וכך נאמר גם בראיון שהעניק ל"הארץ" עוד ב-2003 תחת הכותרת "פרויד פינת הנביאים". לפני ארבע שנים התפרסמה ב-nrg (בבעלות "מקור ראשון") כתבה בעקבות צאת אחד מספריו וממנה ניתן היה להבין שהוא פסיכולוג, ובמקום אחר באותה שנה הוא הגדיר עצמו פסיכולוג "יהודי חילוני דתי".

כספי, בן 67, הוא המייסד והמנהל של תוכנית לימודים בשם "פסיכולוגיה ביהדות" שהוקמה באוניברסיטת תל-אביב, בה שימש כמרצה מן החוץ. ב-2009 היא הפכה לתוכנית לימודים פרטית הפתוחה לקהל הרחב. את רוב ההרצאות מעביר כספי עצמו. באתר התוכנית נכתב בין היתר כי "שיטת העבודה של פסיכולוגיה ביהדות פותחה על-ידי ד"ר יאיר כספי (המרפאה הפסיכיאטרית של הדסה, שירות המבחן למבוגרים, האיגוד הירושלמי למאבק בסמים, שירותי בריאות הנפש של "מכבי" ו"מאוחדת", אוניברסיטת תל-אביב, האוניברסיטה העברית)".

לפי עמוד הוויקיפדיה של כספי, את תוארו השלישי הוא עשה ב"ישיבה יוניברסיטי" בניו-יורק. התחום שבו עשה את הדוקטורט נותר עלום, אך יש אזכור לנושא: "אקלקטיות בפסיכותרפיה". הנושא הזה מופיע גם בפרסומים אחרים על אודותיו. בראיונות ובטורים רבים אחרים שפרסם המושג "פסיכולוגיה" מוזכר שוב ושוב. ב-2013 למשל פרסם כספי מאמר ב-ynet שזכה לכותרת "הפסיכולוג שפיטר את אלוהים".

ד"ר יאיר כספי אינו פסיכולוג, מעולם לא היה, וכאמור הוא גם אינו רשום בפנקס הפסיכולוגים. הנתיב האקדמי שלו אינו סטנדרטי: הוא בעל תואר ראשון במחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית, ומשם, כך לדבריו, התקדם בתחילת שנות התשעים במסלול ישיר לדוקטורט דווקא בעבודה סוציאלית. לתואר השלישי הזה התקבל מבלי שלמד תואר אחר בתחום, וכמו תמיד במסלול ישיר – ללא תואר שני. בישראל קיבל כספי אישור שקילות מהגף לתארים זרים ואף רישיון  כעובד סוציאלי מוכר.

לכן, את כל התפקידים והפעילות עם גופים שציינתי קודם לכן, כספי לא עשה כפסיכולוג אלא כעובד סוציאלי. עובדה זו אינה מוזכרת ברבים מפרסומיו או בראיונות הרבים איתו. גם שם תוכנית הלימודים שהוא ייסד ומנהל אינה נקראת "עבודה סוציאלית ביהדות", אפילו לא "פסיכותרפיה ביהדות". לדבריו, השם נבחר על-ידי אוניברסיטת תל-אביב, כששימש בה כמרצה מן החוץ. מצד שני, התוכנית היא כאמור תוכנית פרטית כבר 12 שנה, אך שמה לא השתנה.

כספי טוען כי הוא דווקא כן מציג את עצמו כעובד סוציאלי. בדוגמאות ששלח אליו ניתן למצוא בין את ביטאון העובדים הסוציאליים ואת האתר "מהות החיים". לדבריו, הוא מעולם לא הציג את עצמו כפסיכולוג ואין לו שליטה על הדרך שבה אחרים מציגים אותו. זה נכון. אלא שעיתונאים לא קמים בבוקר וממציאים תואר למרואיין. מדוע שעיתונאים יכנו את כספי "פסיכולוג" אם אמר להם שהוא עובד סוציאלי, או לחילופין אם היה מבהיר שהוא אינו פסיכולוג? ואם כבר הוצג כפסיכולוג על-ידי אחרים, מדוע לא טרח לתקן אותם? בפרסומים, לפחות באינטרנט, ניתן לעשות זאת ממש בקלות.

תגובת יאיר כספי: "בעולם בריאות הנפש, הישראלי כמו האמריקאי, עובדים סוציאליים שהתמחו בתחום הם חלק מרכזי בכוח האדם הנותן שירותי טיפול. ב-40 שנות עיסוקי בתחום בריאות הנפש עבדתי בין השאר במרפאה הפסיכיאטרית של בית החולים הדסה. בתקופתי, כשליש מכוח האדם שם היו עובדים סוציאליים (את הדרוג שלי לצורך קבלת שכר קבע השירות הסוציאלי של בית החולים). כעשור שנים עבדתי בהדרכה של צוותי הטיפול בהתמכרויות בשירות המבחן במחוז תל-אביב ובמחוז ירושלים. שימשתי מנהל קליני של האיגוד הירושלמי למאבק בסמים שהיה האחראי המקצועי על כעשר תוכניות טיפול שונות בהתמכרויות לסמים ואלכוהול. עבדתי כעשור שנים בשירותי בריאות הנפש של קופת החולים מכבי  וכעשר שנים בשריותי בריאות הנפש של קופת החולים מאוחדת. למיטב ידיעתי, אני בין הבודדים ששתי הקופות העסיקו במקביל כנותני שירות עצמאיים בתחום הפסיכותרפיה. בשתיהן מעסיקים בקביעות עובדים סוציאליים שהקופות מצאו שהם בעלי הכשרה מתאימה והתמחות בבריאות הנפש".

"הוזמנתי ללמד כמורה מן החוץ את שעורי המבוא לשיטות טיפול בבית הספר לעבודה סוציאלית של האוניברסיטה העברית ובבית הספר לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת תל-אביב. בשתיהן יחדיו לימדתי כ-12 שנה… התוכנית 'פסיכולוגיה ביהדות' נועדה להעשיר את עולמם של פסיכולוגים, עובדים סוציאלים, פסיכיאטרים ויועצים חינוכיים בכלים פסיכולוגיים מהמקורות העבריים. התוכנית עברה בהמשך למרכז למורשת היהדות. החוג לפסיכולוגיה ביקש בתקופה זו שהתוכנית תעבור אליו, אך רשויות האוניברסיטה קבעו שאין לו בעלות על המילה פסיכולוגיה. לאחר עשור שנים באוניברסיטה, התוכנית הפכה למכון עצמאי המקיים סדנאות וקבוצות טיפול המשלבות כלים פסיכולוגיים וכלים מהספרות היהודית. הפסקתי לפני כעשור לעסוק בטיפול אישי. מצאתי אותו כפחות יעיל ואני עובד עם אנשים רק במסגרת התוכנית".

"אני ד"ר לעבודה סוציאלית מבית הספר לעבודה סוציאלית של ישיבה יוניברסיטי… אני מחזיק ברישיון עובד סוציאלי אמריקאי, כמו גם ברישיון דומה ממשרד הרווחה (רישום בפנקס העובדים הסוציאליים) וחבר ותיק באיגוד העובדים הסוציאליים. מצורפים כמה קישורים שבהם אני ציינתי את מקצועי (צורפו ללשון התגובה; טח"ס). בראיונות שעשו איתי בעיתונות אני מוצא שגיאות מרובות. אינני אחראי על מה שעיתונאים שונים או עורכיהם בוחרים לכתוב, וגם אינני מגיב על ראיונות אלו".

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.