אלימות בחסות הקורונה: השוטר אנדרי פלנוב שחנק את האזרח בפארק הירקון נתבע על אלימות משטרתית בעבר

Spread the love

התקרית שתועדה הערב, במסגרתה הוכה אזרח שישב בסמוך לבית על ידי שני שוטרים, מגיעה בהמשך לשלל עדויות על שימוש בכוח מוגבר בשבועות האחרונים על הפרות סדר

צווי החירום והכוח הבלתי מוגבל שניתן למשטרת ישראל וכוחות הביטחון במטרה לאכוף את הנחיות התנועה החדשות, מתחיל לתת את אותותיו: הערב, באזור השעה 18:00, עצרו שני שוטרים באופן אגרסיבי אזרח שישב בפארק הירקון בתל אביב, לא הרחק מביתו. התקרית האלימה תועדה על ידי יזם ההיי טק ליעד אגמון ובת זוגו בשעה שטיילו ליד הבית, ולאחר שהשוטרים נתנו גם להם דו"ח על התקהלות אסורה.

"פגשנו את השכנים בפארק במקרה ואמרנו להם שלום מרחוק, אז קיבלנו דו"ח על התקהלות אסורה", אומר אגמון. "אחר כך, המשכנו לטייל, תוך שאנו מודעים לזכויות שלנו ולמגבלות על התנועה. פתאום ראינו את השוטר נוסע במהירות עצומה לעבר אדם שישב מתחת לעץ וצילם את הפארק. הוא הגיע אליו, הם החליפו דברים, אני לא יודע מה נאמר שם". מהר מאוד אותו שיח הידרדר לתקרית אלימה.

בסרטון שהעלה אגמון לרשתות, והופץ באופן ויראלי בשעות האחרונות, רואים כיצד השוטר מכוון אקדח טייזר לאזרח שיושב מתחת לעץ. השוטר מפסיק לאיים על האיש בטייזר עם התקרבותו של אגמון, אך מתחיל לחנוק את האיש באופן פתאומי. האזרח משמיע קולות ברורים של חנק, זועק ופניו מאדימות. האזרח צועק שם כי הוא גר ברחוב פינלס 4, המרוחק כמאה מטר מפארק הירקון ומקום האירוע.

השוטר, שזוהה כאנדריי פלנוב על ידי כמה מהגולשים שסיפרו על היתקלויות קודמות שלו, נראה מקרקע את האזרח וצועק לשוטרת שאיתו, "שימי עליו אזיקים". השוטרת מצליחה לשים אזיק על יד אחת שלו, כשהאזרח משתחרר מאחיזת השוטר, הוא צועק "תן לי לנשום" ותופסו אותו בברכו. הוא מנסה להרחיק את פניו מהאדמה, בעוד השוטרים אוזקים אותו, וצועקים לאגמון ובת זוגו לקחת את הדברים לביתו. לבסוף, אחרי שהאזרח מתלונן ש"דורכים עליו", מגיעה התגבורת עם עוד זוג אזיקים. העצור נאזק גם ברגליו, והשוטרים מושכים אותו בכוח לניידת כשהאיש זועק מכאב.

"השוטר הזה הוא חמום מוח וברוטאלי", אומר אגמון שתיעד את האירוע. "זה קורה פה כל הזמן. אני מקליט את כל הפגישות שיש לי באזור עם שוטרים, כי אם משהו יקרה נגיע למצב של מילה נגד מילה, ראינו כבר באינספור מקרים שלשוטרים אין שום בעיה לשקר. אתה תלוי הרי לחלוטין בשוטר שפוגש אותך".

מי שלא הופתע מהסרטון שצולם, היה רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים. לדבריו, מדובר באותו שוטר שתקף אותו ב-2010 בעת שהיה אזוק בידיו וברגליו. בתביעה שהגיש רותם ומתבררת בימים אלו בבית המשפט נגד פלנוב וארבעה שוטרים אחרים נכתב כי: "השוטר אנדריי פלנוב בלט במיוחד במכות החזקות שהפליא ברותם, ולרותם התברר בדיעבד כי מדובר במומחה לאומנויות לחימה".

רפי רותם פוסט בפייסבוק 4.4.20
רפי רותם פוסט בפייסבוק 4.4.20
החלטה של השופט דן מור על מעצרו של רפי רותם "כל האירוע נראה לבית המשפט מוזר וחסר הסבר"
החלטה של השופט דן מור על מעצרו של רפי רותם בידי השוטר האלים פלנוב "כל האירוע נראה לבית המשפט מוזר וחסר הסבר"
רפי רותם מסרב להשתחרר בערבות של 1000 ש"ח
רפי רותם מסרב להשתחרר בערבות של 1000 ש"ח
גיליון טיפול בית חולים איכילוב רפי רותם
גיליון טיפול בית חולים איכילוב רפי רותם

"אף אחד לא חסין"

"השוטרים נמצאים פה מסיבה נכונה – לוודא שאנשים שומרים על התקנות, אבל הגישה שלהם לכל אירוע ולכל מפגש עם אזרחים היא מתעמרת. אין איתם דיאלוג", מוסיף אגמון. "שלשום שתי שוטרות איימו עלי בקנסות, עמדתי על הזכויות שלי, שידברו עם הקצין שלהן ויוודאו שמותר לי להיות היכן שאני נמצא. השוטרים  מפרים את הזכויות של תושבי השכונה. הם נוסעים בפארק במהירויות עצומות, מסכנים את כולם, לא מכירים את התקנות ומפעילים כוח".

"המקרה של היום חשף שאף אחד לא חסין לאלימות משטרתית", ממשיך אגמון, "אנחנו גרים  פחות ממאה מטרים מהפארק, ולפי התקנות לאדם מותר לשהות בפארק שנמצא מרחק של פחות ממאה מטרים מהבית שלו. כמובן שהשוטרים לא מכירים את התקנה הזאת, ולכן אני מסתובב איתה מודפסת וממורקרת עם החלק הרלוונטי".

"השוטרים  מפרים את הזכויות של תושבי השכונה. הם נוסעים בפארק במהירויות עצומות, מסכנים את כולם, לא מכירים את התקנות ומפעילים כוח"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה, כי "בניגוד לנטען, מדובר בתיעוד חלקי מרגע מעצרו של אדם, לאחר שזלזל בחוק באופן בוטה והפר את צו בריאות העם ביודעין ובמכוון ארבע פעמים במהלך השבת. לאחר שקיבל שני דו״חות בגין מעשיו הפסולים, אותו אדם אף ציין בפני קצין המשטרה שהסיע אותו לביתו כי "בכוונתו להפר את הצו פעם נוספת עד שהמשטרה תעצור אותו". בפעם הרביעית שנתפס מפר את הצו, האזרח סירב להזדהות ולעזוב את המקום חרף בקשותיהם של השוטרים שוב ושוב במשך דקות עד שנאלצו לעוצרו".

בנוסף, הפיצה המשטרה סרטון שצולם ממצלמת הגוף של השוטר אנדריי פלנוב. בסרטון נשמע האיש מסרב להזדהות בפני השוטרים. "כבר קיבלתי היום פה שני דוחות, אני לא זז מפה", הוא מצהיר ומוסיף שפרטיו מצויים בידי הקצין של הכוח. במקום למסור את פרטיו ואת מקום מגוריו, מתחיל האיש להלין על היחס שקיבל מהשוטרים הקודמים שפגש, "אני בשביתת רעב עד שהשוטר הראשון ששיקר ואמר שקיללתי אותו למרות שלא קיללתי אותו, לא יבטח את הדוח. אני לא זז מפה", הוא מצהיר.

אחרי התייעצות טלפונית של פלנוב שלא הוקלטה ולא הובאה בסרטון דוברות המשטרה, מודיע פלנוב לאיש שבכוונתו לעצור אותו מכיוון שהוא מסרב להזדהות. "אתה לא רוצה לקום?" הוא שואל אותו פעם אחר פעם. פלנוב אומר לאיש לקום או להושיט לו את ידיו, אך האיש מודיע שאין בכוונתו להושיט לו את ידיו. הסרטון המשטרתי נקטע בטרם שולף השוטר את אקדח הטייזר ומתחיל לחנוק את האיש, כפי שנראה מהסרטון שצילם אגמון.

קרבות ביפו, צעקות בכיכר

תושבים ערבים מיפו שסיפרו על התעמרות משטרתית כלפיהם בשבועות האחרונים, והתפרעו ביום חמישי כאשר שוטרים ביקשו מצעיר תושב העיר להזדהות על מנת לברר היכן הוא מתגורר לצורך אכיפת התקנות. עשרות שוטרים ולוחמי יס"מ הגיעו למקום, ובתום אירוע סוער שכלל הבערת צמיגים נרשמו ארבעה עצורים.

משטרת ישראל דיווחה השבוע כי חילקה עשרות דוחות לאנשים שהפרו את הגבלות התנועה בירושלים, ביער בן שמן ובכנרת וגם בתל אביב, מרביתם באזור הטיילת. ק', שגרה בסמוך לכיכר דיזינגוף בתל אביב מספרת על המקרה שלה: "אחרי שלא יצאתי יומיים מהבית, הלכתי להתאוורר בכיכר, פחות ממאה מטר מהבית שלי", היא מספרת. "אחרי כמה דקות בא אלי שוטר ובטון תוקפני צעק עלי 'קומי, אסור לך לשבת על הספסל'. אני עורכת דין ומכירה את התקנות. לא התגודדתי, ישבתי לבד. מותר לי. הסברתי לו.

"הוא התעצבן עלי, דיבר לא יפה. אמר לי 'בואי לניידת לתשאול'. התחלתי לרעוד. אמרתי לו אני גרה כאן. הצבעתי על הבניין"

"הוא התעצבן עלי, דיבר לא יפה. אמר לי 'בואי לניידת לתשאול'. התחלתי לרעוד. אמרתי לו אני גרה כאן. הצבעתי על הבניין. הוא ביקש תעודת זהות. אבל לא שיניתי את הכתובת שם. הוא דיבר בתוקפנות. הוא צעק 'תסתכלי עלי כשאני מדבר אליך'. התחלתי לבכות. מה לי ולזה? הייתי בשוק מהסיטואציה. בסוף הראתי לו את חוזה השכירות בטלפון שלי. מזל. זו היתה תחושה קשה. אני מוטרדת ומודאגת מהאופן שבו השוטרים מתנהגים".

ביום שלישי סטודנט מדיר אל אסד בצפון נעצר באלימות בטענה שהפר את ההנחיות של משרד הבריאות ותקף את השוטרים. בזכות סרטון שצילם חברו, הורה בית המשפט לשחררו ממעצר תוך שהוא מבקר את השוטרים. "קיים פער בין מה שאירע לבין הנטען כמו גם בדוחות הפעולה של השוטרים. הדברים נאמרים בלשון המעטה", נכתב בפסק הדין.

https://www.ha-makom.co.il/post-mash-violence-park

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.