שמאי בקר מכה על חטא: שופט שמגיש תלונה במשטרה נגד בעלי דין באולמו חייב להתפטר מפני מראית פני הצדק

שמאי בקר מכה על חטא: שופט שמגיש תלונה במשטרה נגד בעלי דין באולמו חייב להתפטר מפני מראית פני הצדק
השופט שמאי בקר
Spread the love

נו, מה יש לאמר על השופט שמאי בקר? הנ"ל נגרר מפדיחה לפדיחה, מפלופ לפלופ, מקטסטרופה אחת לקטסטרופה אחרת. אין ספק שהנ"ל לא ישן טוב בחודשים האחרונים. יום בהיר אחד נודע לו שהוא חשוד בחפינת שדיים של ביתו, נפתחה חקירה פלילית, הוא ישב במעצר בית, והוציאו אותו לחופשה כפוייה. הפרשה שלו התחילה מאיזה דיווח של גננת לרווחה על תכנים מיניים בהתנהגות של ביתו. הבת שלו היא נכדה של השופטת ריבה ניב, חמותו, אשר יזמה את התססת הגננת לדווח לרווחה. כל זה נועד כמובן לסחוט את שמאי בקר בגירושיו. הנ"ל זכה למעמד מיוחס שכן הוצא לבקשתו צו איסור פרסום גורף, מה שאף אחד אחר במצבו כחשוד פלילי לא מקבל.

בעודו חשוד, ובזמן שמתנהלת חקירה סמוייה או חצי סמוייה נגד שופט זה, הוא ניהל את משפטה של העיתונאית לורי שם טוב, בגין פרסומים על מנכ"ל הרווחה יוסי סילמן, אשר לטענת התובעת שירה שקדי לייטרסדורף פגעו בפרטיותו של מנכ"ל הרווחה לשעבר. השופט שמאי בקר החליט להרשיע בנימוקים מאולצים שלציבור אין זכות לדעת את מה שהציבור רוצה לדעת.

בינתיים עלו דיווחים על מעצרו של שמאי בקר, וגם שמו פורסם ברבים. בפרסומים נכתב שהתובעת הצמאה לדם חפים מפשע, שירה שקדי לייטרסדורף הייתה מעורבת בחקירה נגדו. אותה שירה שקדי לייטרסדורף החליטה להתסיס את השופט נגד העיתונאית לורי שם טוב. חייגה אליו לסלולרי, והמציאה סיפור מופרך כאילו לורי שם טוב, היא זו שהלכה לגננת ו"עודדה אותה" להמציא סיפור שהשופט מלטף את הציצים של ביתו, ועושה בה מעשים מגונים. לא רק שזה לא היה ולא נברא, ואין כל ראייה להמצאות הפנטזיונריות של שירה שקדי לייטרסדורף, אלא שהשופט נפל בפח של שקדי לייטרסדורף, והתחיל להתבכיין אצל כל חבריו שלורי שם טוב טמנה לו פח. השופט שכח שמי שטמנה לו פח היא חמותו, השופטת ניבה ריב. וכך התגלגלו הדברים עד שהשופט עשה טעות פטאלית, הלך והגיש תלונה פלילית נגד לורי שם טוב, על פרסום שמו של השופט שמאי בקר כמי שחשוד במעשים מגונים בביתו – וזה לכשעצמו נכון בהחלט.

לאחר שהתלונה נגד השופט נסגרה בהעדר ראיות, ולא בחוסר אשמה, הוחלט בחלונות הגבוהים להחזירו לעבודתו, שוב פעם חסד שנעשה איתו בגלל מעמדו המיוחס, מה שאף אזרח אחר לא היה מקבל. בדרך כלל מי שתיקו נסגר בחוסר ראיות נחשב אשם, והמערכת פולטת אותו או מפטרת אותו.

על דבר אחד כן ניתן לשבח את השופט, וזה שהדבר הראשון שעשה בחוזרו לשיפוט זה להתפטר מהתיק של לורי שם טוב, בגלל שהגיש נגדה תלונה במשטרה. אכן זהו מעשה אציל וראוי, שכן על פניו שופט שמגיש תלונה נגד בעל דין באולמו, לא יכול להישאר נייטרלי. בפועל, שופטי ישראל מגישים תלונות במשטרה נגד בעלי דין וממשיכים לשבת בדין נגד בעלי הדין כדי לזמבר אותם. זו הנורמה. כך עשה השופט נפתלי שילה. כך עשו שופטות הנוער טובה פרי וגלית מור ויגוצקי.  לכן ניתן בהחלט לומר ששמאי בקר עשה מעשה אצילי. אבל האם הצעד נבון?

נניח שהמשטרה תגיש כתב אישום. השופט יוזמן לעדות. הוא יתנגד ויגיד שלא נהוג להזמין שופטים לעדות, גם אם הם מגישי התלונה. אבל יש כבר תקדימים ששופטים הוזמנו לעדות: מנחם מזרחי יעיד מחר במשפטו של חושף השחיתות ברשות המסים …, וגם השופטת שהתפגרה טובה סיון העידה בתיק שהתלוננה נגד עו"ד חיים שטנגר, השופטת סיון : עו"ד שטנגר ניסה להלך עלי אימים – משפט ופלילים – הארץ. או אז, כל פרשת המעשה המגונה של השופט תיהפך חלק מחומרי החקירה שיימסרו לחשודה, הגננת תוזמן לעדות, אשתו של השופט תוזמן לעדות. אולי גם השופטת ניבה ריב תוזמן לעדות. בטוח ששירה שקדי לייטרסדורף תוזמן לעדות. בקיצור כל מה שמתנהל כיום בדלתיים סגורות יהפוך חלק מדיון בדלתיים פתוחות. אז מה השופט חושב? שהוא יכול להתהלך על ביצים? שהוא יכול להתלונן, ולא להעיד? הרי זה ממש מטומטם. אבל, הרי אם השופט האמין לפרקליטה שירה שקדי לייטרסדורף שסיפרה לו (במעמד צד אחד) שלורי שם טוב היא זו שהלכה לגננת והצליחה לשכנע אותה לחבל בשופט, אז גם זה מעיד עם טמטום.  

נאחל לשופט שמאי בקר הצלחה בהמשך דרכו. מי ייתן והמציאות (העולה על הדמיון) תגרום לכך שיותר פרטים על הפרשה יזרמו לציבור. כבר עתה התרעם ח"כ ניסן סלומינסקי על כך שהפרשה טופלה בדלתיים סגורות. אולי דיון בכנסת על הפרשה ישפוך אור על מה שהוסתר מהציבור.  

ומה לגבי ה"פגיעה בפרטיותו" של השופט שמאי בקר? זה כבר מעורר שאלה אחרת. למה לשמאי בקר יש ציפייה לפרטיות כאשר הוא נחקר בעבירות מין בקטינים, לעומת כל חשוד אחר שששמו נמרח על כל כותרות העיתונים?

ג'וליה טל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.