ביזיון "חוק הליכי חקירה והעדה" – ניתן להרשיע גברים באונס אוטיסטית גם אם האוטיסטית לא העידה במשפט האונס

Spread the love
בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע שאפשר להרשיע גבר באונס בחורה בלי שהיא תעיד נגדו בכלל. איזה טמטום. לאן הגענו. הרשעה באונס בלי עדות בכלל? הרי זה כמו הרשעה בהעלבת שופט בלי שהשופט העיד.  מחר בכלל לא יהיה צריך עדות בבית המשפט.  תחנת המשטרה תהפוך לבית משפט עצמו והשוטרים ישלחו לבית המשפט אלקטרונית טיוטת הרשעה לחתימה.
נקבע שמספיק שהמתלוננת "תעיד" אצל חוקר מיוחד.  אם הנאנסת הזו יכולה להעיד במשטרה אצל חוקר מיוחד למה היא לא יכולה להעיד לפני שופטים? השופטים יגרמו לה נזק? השופטים לא יודעים איך להוציא עדות בלי להזיק לנחקרים? ומה זה בדיוק חקירה מיוחדת למוגבלים?  מספיק ששואלים משהו והם מעפעפים בעין? זוהי התבהמות מסוכנת ומדרון חלקלק.
מחר גם שוטרים יבקשו פטור מעדות. עו"סים יבקשו פטור מעדות. כולם ייטענו שהשופטים יזיקו להם ויגרמו להם נזק. מי זו הפרקליטה הדפקטית הזו?
rape

בית משפט המחוזי בתל אביב הרשיע לפני כמה ימים גבר בביצוע שורה של עבירות מין חמורות, בהן אונס, מעשי סדום ומעשים מגונים בשלושת ילדיה של זוגתו. לראשונה, קבעו השופטים כי אחת מהקורבנות, שסובלת מאוטיזם, לא תצטרך להעיד בבית המשפט בשל מצבה הנפשי ובשל היותה בעלת מוגבליות. בית המשפט הסתפק בעדותה המיוחדת ובהסתמך על ראיות תומכות נוספות ועדות הנפגעים האחרים.

העבירות בוצעו בין השנים 1995 ל-1999. הבת הצעירה במשפחה, כיום בת 23, שמאובחנת על הרצף האוטיסטי, נחקרה במסגרת "חקירה מיוחדת" על פי "חוק הליכי חקירה והעדה". בדרך כלל במקרים כאלה היא עדיין מחויבת להעיד לאחר מכן בבית המשפט, אך הפעם בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות ובאופן ראשוני קבע כי היא תקבל פטור מהתייצבות לעדות במשפט, וזאת לאור נזק נפשי שעלול להיגרם לה.

בהכרעת הדין קבע בית המשפט כי "אשמת הנאשם מוצאת ביסוס איתן בדבריהם האמינים של המתלוננים, אשר גם מחזקים זה את זה, וכן בראיות חיצוניות נוספות אשר תומכות בדברי המתלוננים, הכול למול גרסה מתחמקת, בלתי אמינה ובלתי הגיונית של הנאשם."

עו"ד איריס פמיליה-פוגל מפרקליטות מחוז תל אביב אמרה: "בית המשפט קיבל את עמדתנו וקבע באופן תקדימי כי לאחת המתלוננות, אשר נמצאת על הרצף האוטיסטי וסובלת ממצב נפשי קשה, יינתן פטור מחובת התייצבות להעיד במשפט, תוך שהוא מבין את רגישות מצבה ואת הנזק הנפשי החמור והבלתי הפיך שייגרם לה במידה שתידרש להעיד במשפט. בית המשפט נתן את מלוא המשקל והמהימנות בגרסתה של המתלוננת, תוך שהתייחס לראיות נוספות התומכות בעדותה באופן מלא".

אחיה קמארה, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, ציין כי "מדינת ישראל היא אחת המדינות הראשונות בעולם שחוקקו חוק שנועדו להגן על אנשים עם מוגבלות שכלית ונפשית מפני ניצול ואלימות, על ידי הכשרת חוקרים מיוחדים ובניית כלים מיוחדים שיאפשרו לאנשים עם מוגבלות שכלית ונפשית להעיד על תקיפות שעברו ולאפשר לבתי משפט למצות את הדין עם תוקפיהם".

ג'וליה טל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.