יעל דן גלי צה"ל בביקורת נוקבת כלפי השירות למען הילד: "כשצעירה פותחת תיק אימוץ זכותה לקבל תשובה מיידית"

Spread the love

קישור מקוצר לכתבה: http://wp.me/p3VHfi-Ly

עושים צהריים עם יעל דן, גלי צה"ל, ינואר 2016
א' עוזרת למשפחות למצוא את ילדיהם המאומצים ולילדים למצוא את הוריהם הביולוגיים. בגלצ העבירה ביקורת קשה על התנהלותו של משרד הרווחה ואמרה: "זכותו של אדם היא ידיעת האמת"

א' נענית לבקשות של אנשים שפונים אליה לעזרה במציאת הילד או הילדה שנלקחו מהם ונמסרו לאימוץ. גם ילדיה של א', שהחוק אוסר לחשוף את זהותה, נלקחו בעבר לאימוץ, והיא חיפשה ולבסוף מצאה אותם. בשיחה היום (שלישי) עם יעל דן ב"עושים צהריים" הטיחה ביקורת קשה על האופן בו מוצאים ילדים מביתם ונפתחים תיקי האימוץ.
"זכותו של אדם היא ידיעת האמת – זו נקודת המוצא, ולו כדי שבן אדם יחיה עם עצמו בשלום", אמרה, "לא מקובלת עליי הוצאת הילדים. לא מקובלת עליי הקצאת המשאבים הבלתי-נדלים כדי להוציא ילד מהבית. זה הון עתק".
היא סיפרה על מקרה בו עזרה לצעירה למצוא את משפחתה הביולוגית: "מגיעה ילדה בת 20, והיא אומרתי לי שהיא ניגשת פעמיים לשירות למען הילד לפתוח את התיק ודוחים אותה כי היא לא מספיק 'מתעניינת' לטעמה של אותה פקידה שעומדת מולה ולא שואלת מספיק שאלות. ילדה בת 18 מגיעה לפתוח תיק אימוץ – זכותה לקבל תשובה מיידית".
ליטל (שם בדוי), נעזרה ב-א' שפעלה למציאת אחותה והצליחה בכך תוך פחות מיממה. בשידור היא סיפרה כי "אנחנו חיפשנו אותה בערך שש שנים ולא ניתנה לנו האפשרות לפנות לרווחה. ברגע שהיא פנתה אליי ומצאה אותה – לא האמנתי. אף אחד לא האמין".
אחותה של ליטל, עם זאת, ניסתה לפתוח את תיק האימוץ שלה ללא הצלחה. "במועצה לשלום הילד אמרו לה שרק אחרי שתתייעץ עם פסיכולוג יתנו לה לפתוח את התיק. סיפרו לה סיפורים שאמא משוגעת ואלכוהוליסטית. זו ממש לא המציאות – אמא נלחמה עליה בשיניים, ובכוח היא נלקחה", סיפרה ליטל.
תגובת שירותי הרווחה: "על פי נתוני המועצה לשלום הילד, ישראל נמצאת במקום האחרון בקרב מדינות ה-OECD בשיעור הוצאת ילדים מהבית. מדיניות שר הרווחה, חיים כץ, היא שמדיניות ההוצאה תיעשה בצורה מדודה ולא תהיה הוצאה אוטומטית. מדיניות משרד הרווחה היא שילדים יגדלו במקומם הטבעי בקרב משפחתם. המשרד דואג ומוודא שההורים אכן דואגים לשלום ילדיהם והתפתחותם ושאין סכנה לשלומם. ילדים מוצאים מהבית כאשר יש סכנה ממשית לביטחונם".
עוד נמסר: "נציין כי נושא המסוגלות ההורית נבחן בהתאם להוראות החוק. משרד הרווחה מקדם תכניות רבות לשיקום משפחות למניעת הוצאות ילדים מביתם ולחזרת ילדים ממסגרות חוץ ביתיות. בנוגע לנושא האימוץ, חשוב להדגיש כי אנו עדים למקרים בהם נעשה איתור שגוי בצורה חובבנית דרך הרשתות החברתיות, דבר שגורם לעוגמת נפש רבה לכל המעורבים. יש להדגיש כי המחוקק הסמיך אנשי מקצוע מומחים לבצע גילוי אימוץ. אנחנו נבהיר שמדובר בתחום רגיש וטעון ובו נדרשת מיומנות מקצועית, ידע וניסיון".

ג'וליה טל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.