דעה: הממשלה מונעת מנשים גרושות לגדל את ילדיהן בכבוד – גלית נחום, בובה לוי

Spread the love

הביטוח הלאומי מונע מזונות מנשים שמרוויחות סכומים נמוכים – אפשר באמת לגדל ילדים בישראל ב-3,870 שקלים לחודש? – ואם ועדות שניט ושיפמן יהפכו לחוקים, הגברים יקבלו רק עוד כלי נשק במלחמה על המשמורת. האבות מצאו נשק בשם "הורות משותפת", והופכים את חיינו לגיהנום • גלית נחום ובובה לוי, מייסדות "הקול הנשי", בטור לקראת סדרת הכתבות "של מי אתה ילד" של אבי עמית, החל מהערב במהדורה המרכזית.

מיקה (שם בדוי) ממרכז הארץ, נשואה ואמא ל-3, היא בת להורים גרושים שחלקו "הורות משותפת" ולה 3 אחים. בעיניים דומעות, היא מספרת לנו: "שמעתי על המאבק שלכן, ואני תומכת בו. היה חשוב לי לפגוש אתכן". הורות משותפת נשמעת בתיאוריה כדבר נפלא, אבל כילדה ומתבגרת, לדבריה, היא ואחיה עברו ילדות קשה. כעת היא מבטיחה לעצמה שילדיה לא יעברו זאת שוב.אבא אמיתי אינו נוטש את ילדיו

 מיקה הייתה בת 7, כשהוריה התגרשו. הייתה להם "הורות משותפת". הם "יצרו" עבורה ועבור אחיה שני בתים, והם לא הרגישו שייכים לאף אחד מהבתים. אביהם נישא בשנית, ביתו כבר לא היה שלהם אלא של אשתו וילדיה; המשמורת הייתה של אמם, מיקה ואחיה הרגישו כאורחים.הרשויות

לאחר נישואיי אביה, הוא הודיע להם שהם עוברים לגור אצל אמם. אביה הבטיח שיגיע פעמיים בשבוע והם יבואו לישון אצלו בשבתות. כעבור חודשיים הוא לא הגיע יותר. הם חיכו לו, הוא הבטיח, אבל הוא לא הגיע, כך עברה שנה ועוד שנה, אפילו לבת המצווה שלה הוא לא טרח להגיע.

 מיקה מתארת את נטישת אביה כדבר כואב וקשה, ושואלת אותנו: איך? איך אבא יכול לנטוש את ילדיו? בכאב, אנחנו מספרות לה שלצערנו אחוז הילדים שננטשים על ידי אביהם אינו נמוך. היא מהנהנת ושואלת: "אז למה? למה במשך שנתיים הוא טרטר אותנו בין שני בתים? למה?". את התשובה ספק אם היא תשמע מאביה, מאותו אדם שקשה לה להגדירו "אבא". אבא אמיתי אינו נוטש את ילדיו.

לצערנו, הסיפור של מיקה נפוץ. כמו הסיפור הזה, מגיעים אלינו מדי יום סיפורים על אבות נוטשים. "אבא" ששכח מחויבות מהי. אימהות העובדות קשה מאוד בכדי לסנגר על האב, ולמלא את צרכיו הנפשיים והפיזיים של הילדים. אנחנו, בובה לוי וגלית נחום, מייסדות ומנהלות "הקול הנשי" משנת 2011, שמנו לנו למטרה להוריד את החסמים הממשלתיים אשר עומדים בדרכי האם המבקשת לגדל את הילדים בכבוד. החסם העיקרי ששמנו למטרה להסירו: "חוק המזונות של הביטוח הלאומי-הבטחת תשלום".
הביטוח הלאומי הגדירו את מזונות הילדים כ"קצבה", ילד אחד עד שני ילדים. כל ילד נוסף אינו מוכר מבחינתם במזונות, ותשלום המזונות יהיה לפי גובה הקצבה/פסק הדין – הנמוך מבין השניים. כפועל יוצא מכך, קצבת המזונות לשני ילדים שווה בסכומה לקצבת המזונות לחמישה ילדים – 3,373 ש"ח ברוטו (3,270 ש"ח נטו) – ומותנה בשכר האם. כל שקל שהאשה מרוויחה מעל 600 ש"ח ברוטו תקזז ממזונות ילדיה 60 אגורות, דבר מגוחך ואבסורדי.
בישראל 2014, האם אפשר לגדל ילדים מ-3,870 ש"ח בחודש? עצם העובדה שהמזונות מוגדרים כקצבה, משמע "אין כפל קצבאות" – אמא נכה או מפוטרת הזכאית לקצבת אבטלה/נכות, ילדיה לא זכאים לקצבת המזונות שהרי "אין כפל קצבאות". תופעה חולה בחברה, שהולכת ומתעצמת, של אבות ששכחו הורות מהי.

82,945 תיקי הוצאה לפועל, 82,945 אבות חמקנים

כשמעודדים אבות לא לשלם מזונות בשם "מחאה", אבות חסרי אחריות כלפי ילדיהם, התוצאה הישירה היא ילדים נטושים, מתחת לקו העוני. עכשיו, דמיינו את האב שמשתמש בכלי הנשק שנקרא "ועדות שניט ושיפמן" מול אם כזו.

גלית נחום ובובה לוי

כל משפחה המגיעה לבית המשפט בענייני משמורת, יש לדון ולבדוק את עברה. האם האב היה מעורב בחיי הילדים, או שבקשתו למשמורת נובעת מאינטרסים כלכליים ונקמניים?

טובת הילד היא אבן היסוד של "הקול הנשי". ועדות שניט ושיפמן, שדנו בהורות משותפת, ציירו תיאוריה יפה מאוד, אגדית. לצערנו המציאות שונה, והאמת כואבת. כבר היום, עוד בטרם החוק שונה בפועל ,בכל מקום לייעוץ לגברים  – בארגוני הגברים ובמשרדי עו"ד – מייעצים לגברים לדרוש הורות משותפת, מכיוון שזו הדרך לסחוט מהאמהות ויתורים כלכליים ולשלם פחות מזונות. במידה והחוק יעבור, יהפכו הילדים לשדה קרב ולקורבנות.

 אנו עדות למקרים בהם ההורות המשותפת כושלת: אב שלא היה פעיל בחיי ילדיו לפני הגירושין ביקש בחוסר תום לב משמורת משותפת ככלי לניגוח מול האם, ולאחר ההחלטה נעלם מחיי ילדיו, והנה חסר אחריות בגיבוי החוק. ברבעון הראשון של שנת 2013 נפתחו 82,945 תיקי מזונות בהוצאה לפועל – משמע, 82,945 אבות חמקנים אשר מתעלמים מהחלטת בית המשפט, ועשרות אלפי ילדים שהמדינה לא מגנה עליהם.

חשוב להבהיר כי מאבקינו אינו מגדרי. אנו נאבקות למען עתיד הילדים, ביטחונם ובריאותם הנפשית. בפועל, במציאות של שנת 2014, הרשויות אינן מגינות על הילדים, המערכת כושלת, והילדים נמצאים בתוך סבך הגירושין. במידה ויעבור חוק שניט ושיפמן תגדלנה הבעיות, על גבם של הילדים. במקום ליצור פתרונות, מייצרים עוד כלי נשק למלחמה.


גלית נחום ובובה לוי הן מייסדות ומנהלות תנועת "הקול הנשי" – לעמוד הפייסבוק שלהן

 

 

ג'וליה טל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.