העניים ימשיכו לחכות: התוכנית 
לביטחון תזונתי תיושם רק בשנה הבאה – משרדי הרווחה והחינוך קיבלו כבר לפני תשעה חודשים 230 מיליון שקל לתוכנית סיוע לסובלים ממחסור במזון ולהזנה במוסדות החינוך ואולם מרבית הסכום לא נוצל למרות הביקוש לקראת החגים

Spread the love

http://www.themarker.com/news/1.2441455

תשעה חודשים חלפו מאז ששרי יש עתיד הכריזו במסיבת עיתונאים מיוחדת על התוכנית לביטחון תזונתי, שנועדה לספק מענה לסובלים ממחסור במזון ומרעב, אך התוכנית עדיין לא מיושמת.

משרד האוצר העביר כבר לפני כמה חודשים 230 מיליון שקל למשרדי הרווחה והחינוך ליישום התוכנית, אך מרבית הסכום לא נוצל. התוכנית גם לא תמומש עד לחגי תשרי, תקופה שבה יותר משפחות במצוקה פונות לעמותת המזון בבקשה לסיוע, וכעת מסתמן כי התקציב ינוצל רק לקראת סוף 2014 וב-2015. מהדיונים על התקציב מסתמן כי גם ב-2015 תתוקצב התוכנית ב–230 מיליון שקל, אך רק 170 מיליון שקל מהם יתוספו לבסיס תקציב הרווחה. המשמעות היא שבשנים לאחר מכן יהיה תקציב התוכנית 170 מיליון שקל והיתרה לא תהיה מובטחת.

בכל מקרה, חלק הארי של תקציבה השנתי של התוכנית מיועד למימון ההזנה במוסדות החינוך – על פי חוק ארוחה יומית – שאינו חלק מקורי בתוכנית לביטחון תזונתי, והתוספת לבסיס משרד הרווחה תסתכם ב–60 מיליון שקל בלבד. בנוסף, ייתכן כי תוכנית ההזנה של משרד החינוך תצומצם השנה, בעקבות החלטת המשרד לצמצם את הפעילות בצהרונים שהוא מפעיל ביישובים החלשים ביותר, ושבהם ניתנת לתלמידים ארוחה יומית. צילום אילן אסייג

הכספים היו אמורים לעבור כבר בינואר

לפני יותר משש שנים החליט משרד הרווחה ליישם את התוכנית לביטחון תזונתי, שמטרתה היתה הקמה של תשתית מרכזית לאיסוף עודפי מזון ותרומות, הובלתו ואחסנתו במרכז ארצי, וחלוקתו לנזקקים.

בדצמבר האחרון, לאחר הקיצוצים בתקציבי הממשלה ובקצבאות, שפגעו בעיקר בשכבות החלשות, הבטיח שר הרווחה מאיר כהן כי התקציב ליישום התוכנית יועבר כבר בינואר. לבסוף כונסה מסיבת עיתונאים שבה הוצגה התוכנית, אך הכסף הועבר רק בהמשך השנה, וכאמור רובו לא נוצל.

במסיבת העיתונאים של יש עתיד בינואר השתתפו שר האוצר יאיר לפיד, השר כהן, שר החינוך שי פירון ושרת הבריאות יעל גרמן. על פי התוכנית שהציגו, 60 מיליון שקל מהתקציב יוקצו למימון ליבת התוכנית, כלומר הקמת תשתית לביטחון תזונתי וחלוקת המזון באופן מסודר לנזקקים.

לצורך יישום התוכנית, משרד הרווחה תיכנן בתחילה לקיים מכרז לבחירת זכיין בקרב עמותות המזון הגדולות (עמותות הגג). עם זאת, לבסוף התקבלה החלטה להעביר את התקציב כתמיכות בעמותות המזון, ולא להתקשר עם אחת מהן על בסיס מכרז. באופן זה הממשלה לא מתקשרת עם עמותה לקבלת שירותכמו אספקת מזון לעניים, מה שהיה עשוי לחייב אותה לספק את השירות לכל הנזקקים למזון ולהגדיל את תקציב התוכנית.

ואולם תקצוב העמותות נתקל בקשיים משפטיים וביורוקרטיים, שעיכבו את יישום התוכנית בחודשים רבים. לבסוף הוחלט לצמצם את התקציב להקמת תשתית לאספקת מזון ל–30 מיליון שקל בלבד, אך התקציב לתחילת יישום התוכנית עדיין לא נוצל ויישומה לא החל.

במשרד הרווחה מציינים כי יפרסמו את התנאים לתמיכה בעמותות בחודש הקרוב. בנוסף, עדיין לא ידוע אם החלק הזה בתוכנית ייכלל בבסיס תקציב המשרד בשנים הקרובות.

במשרד החליטו להעביר את יתרת התקציב של התוכנית, בסך 30 מיליון שקל, לעמותות המזון השונות כתמיכות בפעילותן, כדי לסייע להן לרכוש מזון לנזקקים. בשבוע שעבר פורסם קול קורא לעמותות המזון שמעוניינות לקבל את תקציבי המשרד, בתנאי שיעמדו במבחני התמיכה. העמותות עדיין לא נבחרו, וככל הנראה התקציב יועבר לקראת סוף השנה.

במשרד הרווחה הדגישו כי במשך חודשים ארוכים "סחבת וביורוקרטיה משפטית" מצד משרד המשפטים הערימה קשיים על יישום התוכנית, והם מותחים על כך ביקורת.

משרד המשפטים הגביל את כוונת משרד הרווחה לבצע את התוכנית באמצעות עמותות המזון הגדולות. לבסוף, פנה כהן ליועץ המשפטי לממשלה, והשניים סיכמו על המתווה לפיצול התקציב בין עמותות המזון.

ממשרד הרווחה נמסר כי התקציב שהועבר לטובת החלק הזה בתוכנית יסייע ל–50 אלף משפחות. על פי נתונים שפירסם המוסד לביטוח לאומי באוגוסט, 532 אלף משפחות, שבהן 755 אלף ילדים, סובלות מאי־ביטחון תזונתי – 18.8% מהמשפחות בישראל; מהן, 243 אלף משפחות (8.6%) חוות "אי־ביטחון תזונתי ניכר".

תקציב התוכנית שהוצגה בינואר כלל 110 מיליון שקל כתוספת לבסיס תקציבו של משרד החינוך, ואלה נועדו להזנה במוסדות החינוך. הכספים הועברו למשרד, אך מרביתם עדיין לא נוצלה והמשרד עדיין בוחן את ינצל את התקציב. במשרד החינוך סירבו לבקשת TheMarker להתייחס לשיעור הניצול של התקציב.

כרטיסים מגנטיים לרכישת מזון

תקציב התוכנית שהוצגה בינואר כלל גם 30 מיליון שקל לחלוקת כרטיסים מגנטיים טעונים לרכישת מזון לנזקקים. משרד הרווחה תיקצב והעביר 15 מיליון שקל לטובת חלוקת כרטיסים מגנטיים לקראת 
החגים, ומהמשרד נמסר כי יתרת התקציב תנוצל לקראת חג הפסח.

במשרד הרווחה מציינים כי 63 מיליון שקל מתקציב התוכנית ומתקציבים נוספים של המשרד, שנועדו לסייע לנזקקים, הועברו ליעדיהם ונמצאים בשלבי ביצוע. המשרד העביר 22 מיליון שקל לאספקת ארוחות לקשישים ב–140 מועדנים חדשים שהוקמו ברחבי הארץ, 20 מיליון שקל למימון ארוחות במפעלים מוגנים, ו–12 מיליון שקל כסיוע חודשי בסך 200 שקל לניצולי שואה. כמו כן, המשרד הגדיל לכ–9 מיליון שקל את הסיוע לחג שמחולק לנזקקים, באמצעות לשכות הרווחה ברשויות המקומיות.

השר כהן מסר: "לראשונה מאז קום המדינה, המדינה מתייחסת לאי־ביטחון תזונתי. אני פועל בימים אלה עם המועצה לביטחון תזונתי ובשיתוף האוצר להרחיב את המיזם ולהעמיקו גם בהיבטים מקצועיים. הוא מתוקצב גם ל–2015, וזאת בשורה עצומה בחשיבותה למאות אלפי משפחות". לדבריו, "זהו פרויקט חשוב ביותר שנוגע בפצע המדמם של החברה הישראלית – אי־ביטחון תזונתי. לאחר שנים הפצע זוכה לטיפול ממשלתי, ונפעל להגדיל אותו עם שר האוצר" .

ב–2007 התחייב משרד הרווחה להקים את התוכנית לביטחון תזונתי בתשובה לעתירת ארגון לתת לבג"ץ. ערן וינטרוב, מנכ"ל לתת, אמר אתמול בתגובה: "מזה שבע שנים וחצי אנו ממתינים ללקיחת אחריות ממשלתית על נושא אי־ביטחון תזונתי, שהוא הסממן החמור ביותר של העוני.

"על אף מחויבותו לנושא של שר הרווחה ומאמצים שהוא משקיע, ביורוקרטיה ממשלתית ומשיכת רגליים של פקידי האוצר ויועצים משפטיים גורמות לכך שההתקדמות בנושא היא רק דה־יורה. דה־פקטו, בראש השנה 2014 עדיין אין כסף ממשלתי בשטח לחלוקת חבילות מזון, ואנו מודאגים מהתרחיש שהדבר לא יתבצע עד לסוף 2014 וכן מהסיכוי שהנושא ייכנס לבסיס התקציב, כך שיובטח הטיפול בו גם בשנים הבאות. בשורה התחתונה, עמותות הסיוע שוב תלויות בתרומות הציבור הרחב והמגזר העסקי, כדי להבטיח שהמשפחות שלהן חסר מזון בסיסי בכל ימות השנה יוכלו לערוך את שולחן החג בכבוד".

גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל, ארגון גג לעמותות המזון, אמר בתגובה: "אנו שמחים על ההחלטה להעביר 30 מיליון שקל לעמותות הגג. עם זאת, התמיכות יסתיימו בסוף שנת התקציב, ולכן אנו מקווים שהנושא ייפתר עוד בשנת התקציב הנוכחית, ומקווים להמשך ב–2015. בשבוע שעבר נאמר לנו ממשרד הרווחה כי התמיכות לארגוני הגג ייכנסו לבסיס התקציב ב–2015, ואנו רוצים להאמין שכך יהיה".

ג'וליה טל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.