טראומת מרכזי הקשר של משרד הרווחה – מאבטח חמוש עם נשק ליד הורה שנפגש עם ילדו

Spread the love

טראומת מרכזי הקשר של משרד הרווחה – מאבטח חמוש עם נשק ליד הורה שנפגש עם ילדו

מאחורי הקלעים של המרכזים בהם הורים נפגשים עם ילדיהם תחת פיקוח / נעמה לנסקי ומיכל יעקב-יצחקי

בעקבות תחקיר "שישבת" על מרכזי הקשר, בהם נפגשים אלפי ילדים בישראל עם הוריהם • "אסור לחבק יותר מכמה שניות וחותמים על כתב התחייבות לפיו אסור ללחוש לילד".

[youtube=http://youtu.be/sxz2QFYLZo0]
אלפי ילדים בישראל פוגשים את הוריהם במרכזי קשר, על רקע של סכסוכי גירושין או חשד לאלימות במשפחה, בעקבות תחקיר "שישבת" שפורסם בסוף השבוע האחרון, מספרות העיתונאיות נעמה לנסקי ומיכל יעקב-יצחקי על אותם מבנים, אליהם מגיעים הורים שפקידי הסעד המליצו כי ייפגשו עם ילדיהם תחת פיקוח. 
לטענת לנסקי ויעקב-יצחקי, לא תמיד קיימת סכנה במפגש בין אותו הורה לילד, והמקרים המתוארים בתחקיר שפורסם בסוף השבוע האחרון חושף כי גם כשיש הורים שזוכו לחלוטין מאשמה (סגירת תלונות שווא כוזבות מחוסר אשמה), עדיין עליהם להיפגש עם ילדיהם באותו מרכז קשר, וזאת לאחר שהגיעו עם ההורה השני למצב של סכסוך גירושין, בו כל צד מנסה למשוך בחוטים ולקבל קצת יותר הטבות. 

על מרכזי הקשר: "לא מקום שהורה נורמטיבי צריך לפגוש בו את הילד שלו"

"מרכזי קשר הם מבנים, לעיתים מחולקים לחדרים, לעיתים מבנה בעל חדר אחד מרכזי, אליהם מגיעים הורים שיש סכנה בזה שהם יפגשו את ילדיהם ללא פיקוח, מאבות שנמצאים בבית סוהר עד אמהות והורים שהוציאו את הילדים למסגרות חוץ ביתיות ואפילו מקרי סכסוכי גירושין שאחד מההורים התנגד להסדרי ראיה מכל מיני סיבות, אם זה אלימות, חשד לאלימות, או חשד לאלימות מינית כלפי הילד. פקידי הסעד לרוב ממליצים על מפגשים מוגנים באותם מרכזי קשר תחת פיקוח של עובדות סוציאליות".
השתיים מספרות על המפגשים הטעונים במרכזי הקשר. מדובר במקומות מוקפים גדרות, הכוללים מאבטח, גלאי מתכות וטלוויזיה במעגל סגור.
"חדרים קטנים ושומר עם נשק שמסתובב במרכז ליד ילדים קטנים והורים שמרגישים שנעשה להם עוול נוראי.
יש כללים לביקור כזה, צריך עובדת סוציאלית שכל הזמן מפקחת במרחק זה או אחר, אתה חותם על כתב התחייבות מראש שאסור לך ללחוש לילד שלך אפילו מילות אהבה, אסור לחבק בכלל או למשך יותר מכמה שניות מאוד ממושטר.
מפגשים לא טבעיים ולא נורמליים, לא מקום שהורה נורמטיבי צריך לפגוש בו את הילד שלו".

"ממהרים לנתק ילד מההורים שלו – והנזק הוא לילד"

"נתקלתי במקרים האלה באבות שמספיק שהאישה תגיד לפקידת סעד שהאב יכול לפגוע בילדים או שהיא מפחדת שיפגע בילדים. מאוד ממהרים לנתק ילד מההורים שלו בארץ". על פי לנסקי ויעקב-יצחקי, הדבר מעיד על שתי בעיות עיקריות במערכת הרווחה בארץ. לטענתן, זוהי מערכת שלא פתוחה לביקורת ולא שקופה, ואפילו מתנגדת לביקורת. "אנחנו ראיינו את פרופ' ורד סלונים נבו ופרופ' ישראל צבי גילת, שניהם עמדו בראש ועדות שבחנו את התנהלות משרד הרווחה בעניינים האלה ודרשו מנגנון ביקורת, ויש התנגדות לזה.
מערכת שממש מסרבת שתהיה עליה בקורת. התחושה הברורה היא שארגז הכלים של המערכת דל והם בעצמם מודים בזה, הרבה עובדים סוציאליים הגיבו לכתבות שלנו,  ולכן ממהרים לחתוך ולנתק. ולא רק מנתקים ילד מהורה אחד כמו אבא, אלא זה בא עם כל החבילה, עם כל הצד של ההורה, הסבים הסבתות, הדודים, והנזק הוא לילד".

 

"יש וועדה שהתכנסה לפני למעלה מחצי שנה, בראשה עומד יוסי סילמן, מנכ"ל משרד הרווחה, הוועדה אמורה למסור את מסקנותיה, אך אנו פוחדות שזה יתמסמס, כמו בכל הוועדות הקודמות. כעת, מחכים למסקנות הוועדה כדי לכנס שוב את הועדה לזכויות הילד בכנסת. ח"כ אורלי לוי אבקסיס התחייבה כי אחרי שיפורסמו המסקנות,  שוב תתכנס הוועדה בניסיון להזיז משהו שלא זז כאן כבר שנים. יש הרבה עבודה יש מה לעשות צריך לבדוק אותם והם צריכים להיות מוכנים לקבל את הביקורת ולהיות מוכנים לשינויים כי צריכה להיות מהפכה בהתנהלות". 
ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "מרכזי הקשר אינם הבעיה, הם הפתרון. פתרון חשוב לבעיה קשה שהעולה סביב היכולת לנהל חיי משפחה נורמטיביים ככל שניתן במסגרת המגבלות, לטובת הילדים שהוריהם נמצאים במערכת גירושים קשה וסבוכה. מערכת שלעיתים נעשית, למרבה הצער, על גבם של הילדים".
קישורים:

 

ולריה מאממת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.