צפרא דוויק עו"ס בהתקף אמוק "זהירות פקידי סעד" ועדה לזכויות הילד 31.12.13

צפרא דוויק עו"ס בהתקף אמוק "זהירות פקידי סעד" ועדה לזכויות הילד 31.12.13
צפרא דוויק בהתקף אמוק
Spread the love

בעקבות תחקיר "זהירות פקידי סעד" יגובשו נוהלים חדשים להוצאת ילד מהוריו.

מנכ"ל משרד הרווחה אמר בדיון בוועדה בכנסת:

"אבסורד שהעובדת הסוציאלית תהיה גם הממליצה וגם המכריעה".

מנכ"ל משרד הרווחה יוסי סילמן אמר, כי קיים מתח מובנה בין הרצון למנוע אסונות לבין נקיטת צעד קריטי כהוצאת ילד מביתו.
"איננו חפים מטעויות ואנו פתוחים לביקורת. מתוך 10,000 ילדים מחוץ לבית, 2,500 נמצאים במשפחות אומנה והשאר (כ-7,500) במוסדות. בקרוב יהיו שינויים בהליכים, ההורים והילד יוזמנו לשימוע והם יוכלו להביא עורך דין מטעמם, שימומן על ידי המדינה. יהיה ליווי משפטי להורים לאורך כל התהליך".
סילמן הודה, כי "זה אבסורד שהעובדת הסוציאלית תהיה גם הממליצה וגם המכריעה. אנחנו רוצים לנתק קשר זה ועל השופט למנות מגשר אחר". לדבריו, ילדים שמוצאים מהבית נמצאים בהזנחה קשה והמשרד יטפל מעתה גם בשיקום המשפחה ולא רק הילד, ויגבה עובדים סוציאליים שיטעו בשיקול הדעת – אך לא מי שיפעלו במזיד.
יו"ר הוועדה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו) אמרה, כי
"מצד אחד נרשמת קלות בלתי נסבלת של הוצאת ילדים מבתיהם, ומצד שני יש סרבול בהוצאת ילדים אחרים כשהמצב דורש זאת. לפעמים מרוב עבודה, לעובדים סוציאליים אין זמן לעשות בדיקות אמיתיות, למרות שמצפים מהם לחרוץ גורלות".

לדבריה, הגיע העת לפתח שרותי שיקום, הדרכה וליווי של המשפחה, ולא לפעול במנותק רק מול הילד.

ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) הדגיש, כי טובת הילד היא המדד היחיד, וכי 10,000 ילדים מחוץ לביתם "אינו מספר הגיוני". ח"כ ניסים זאב (ש"ס) הוסיף, כי "כל משפחה במצוקה צריכה לברוח ממחלקת הרווחה. ליוויתי עשרות משפחות, וכל פעם נדהמתי איך יכול להיות שעובדים סוציאליים הם יוזמי הדיון, הם יודעים לאיזה שופט לגשת ובמקביל, חוות דעתם היא המכריעה?!".

ח"כ עפו אגבריה (חד"ש) אמר ש"הוצאת ילד מהבית היא האיום הראשון בו משתמשים העובדים הסוציאליים", ואילו ח"כ יפעת קריב (יש עתיד) ציינה, כי "איש מאתנו לא רוצה להוציא ילדים מביתם, אך כעובדת סוציאלית לשעבר, אני יודעת שילדים שהיו מוצאים מביתם בזמן –  חייהם לא היו נהרסים".

השופטת (בדימוס) לענייני משפחה, חנה בן עמי, העידה על מקרה שהובא בפניה, בו ביקשו פקידי הסעד לקיים דיון משפטי בלי נוכחות האם, ובלא למסור לה את הפרוטוקול. זאת, למרות שהאם לא הואשמה בדבר אלא רק הייתה קשת יום ולא ניתנה לה כל עזרה. היא סיפרה כי פנתה לנשיא ביהמ"ש העליון אהרון ברק וליועמ"ש, אך אפילו לא הוזמנה להעיד על התופעה.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הזהיר, כי יש כרסום מתמיד בדימוי הציבורי של העובדים הסוציאליים ועובדה זו צריכה לעורר אותם. "יתכן כי במשך הזמן נוצרה קהות חושים, ועדות השופטת בדימוס – החריגה כשלעצמה – מלמדת על כך. הורים נמנעים יותר ויותר מלהגיע ללשכות הרווחה, עקב החשש כיצד התהליך יסתיים".

ג'וליה טל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.