השופט אסף זגורי: לשכת רווחה מגדל העמק חטפה בת ממשמורת הוריה הביולוגיים ללא צו חירום וללא צו שיפוטי של בימ"ש לנוער תמ"ש 19980-10-13

השופט אסף זגורי: לשכת רווחה מגדל העמק חטפה בת ממשמורת הוריה הביולוגיים ללא צו חירום וללא צו שיפוטי של בימ"ש לנוער תמ"ש 19980-10-13
השופט אסף זגורי
Spread the love

תמ"ש 19980-10-13, שופט אסף זגורי בימ"ש לענייני משפחה נצרת.

לשכת הרווחה מגדל העמק, חטפה בת ממשמורת הוריה הביולוגיים ללא צו חירום כנדרש בסעיף 11 לחוק הנוער וללא צו שיפוטי מתאים של בית המשפט לנוער והכל כאשר אבי הקטינה המשמורן הודיע כי הוא מתנגד לכך. כשנה לאחר שהעבירה תינוקת למשמורת אביה, החליטה לשכת הרווחה מגדל העמק להוציאה מחזקתו, ללא כל צו שיפוטי ובניגוד מוחלט לחוק.

"על מצב דברים זה לא ניתן לעבור לסדר היום".

פסק השופט אסף זגורי בהחלטה נוקבת, אשר הורתה על השבת הקטינה לידי האב. כך נפסק בפסק הדין:

"האמת חייבת להיאמר, בתחילה התקשה בית המשפט להאמין שאכן העובדות וההליכים שבוארו בבקשה של המבקש אכן נכונים וכי ילדתו הקטינה אכן הוצאה ממשמורתו על ידי ועדת ההחלטה וללא כל הליך אחר בבית המשפט לנוער או בערכאה מוסמכת אחרת. 

ברם משקיימתי היום דיון במעמד הצדדים והעו"ס מלשכת הרווחה, הסתבר כי אכן, לשכת הרווחה במגדל העמק החליטה על הוצאת הקטינה ממשמורת האב, ללא צו שיפוטי מתאים.

על מצב דברים זה לא ניתן לעבור לסדר היום וראוי להבהיר לגורמים שהשתתפו באותה ועדת תוכנית טיפול, כיצד אמורים היו לנהוג במקרה הנוכחי ולהבא.

. . .

קשר זה בין הורה לילדו זכה לכינוי "קול הדם". קול הדם הוא "קול הטבע" והוא קולה של המשפחה הביולוגית ועדיפותה על פני כל משפחה אחרת.

בשל חשיבות העיקרון שטובת הקטין היא לגדול אצל הוריו, צריכה הוצאתו להיעשות בזהירות, על סמך נתונים מספקים וכאשר בית המשפט משוכנע כי הפגיעה היא משמעותית.
והנה לדיון שנערך היום, לא טרחה לשכת הרווחה לשלוח את העו"ס לחוק הנוער (דבר המלמד על אי הדחיפות או על אי ההבנה של החוק) אלא עו"ס המשפחה.

העו"ס לא מסרה מהו המועד שבו מתכוונת העו"ס לחוק הנוער לפנות לבית המשפט לנוער לבקש צווים מתאימים ורק אמרה שזה ייעשה בקרוב.

יוצא איפוא שבפנינו החלטה בלתי חוקית של לשכת הרווחה מגדל העמק ומצב בלתי חוקי שבו קטינה הוצאה ממשמורת הוריה הביולוגיים ללא צו חירום כנדרש בסעיף 11 לחוק הנוער וללא צו שיפוטי מתאים של בית המשפט לנוער והכל כאשר אבי הקטינה מודיע כבר ביום 6/10/13, כי הוא מתנגד לכך.

אוסיף עוד, כי גם לגופה של ההחלטה להוציא הילדה ממשמורת אביה נראית בעיני כהחלטה תמוהה ואבאר להלן. אילו הייתי סבור, כי יש להפעיל סמכויות לפי חוק הנוער ייתכן והייתי עושה כן כעת ולאלתר מכוח הוראת סעיף 4(א) לחוק בית המשפט לענייני משפחה, תשנ"ה-1995 המעניק סמכויות של בית משפט לנוער לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה) לבית המשפט לענייני משפחה. ברם סבור אני, כי ניתן לעגן מצב המשמורת באמצעות החלטה פשוטה יותר ללא הפעלת סמכויות וזאת בפרט כאשר אין בפניי בקשת עו"ס לחוק נוער ואין בפניי תסקיר.

אין פגמים בהורותו של המבקש!

סיכום ותוצאה

אני קובע, כי החלטת לשכת הרווחה להוציא הקטינה ממשמורת האב הינה בלתי חוקית.

אני קובע, כי הקטינה תהיה במשמורת זמנית של האב ותלון בביתו מדי יום."

 למעלה מן הצורך ציין השופט, כי גם אילו הייתה ההחלטה חוקית, היא תמוהה למדי. זאת, נוכח העובדה שכשנה קודם לכן, הוחלט להעביר את הקטינה למשמורת האב, בהיותו אב ראוי. אם כך, שאל השופט, כיצד אותו אב הפך לפתע, במחי יד, לבלתי ראוי?

השופט אסף זגורי לא קיבל המלצות רשויות ברווחה כסוף פסוק ומצא פגמים קשים בהתנהלות לשכת הרווחה וועדת ההחלטה. לדוגמא:

השופט ציין, כי הוא מודע לכך שהורות האב אינה מושלמת, אולם כאשר מדובר באב שמשתתף בהדרכה הורית קבועה, הרי שלא הייתה כל הצדקה להוציא את בתו מחזקתו במחי יד, ובאופן בו הדבר נעשה.

משכך, ונוכח ההחלטה הבלתי חוקית של לשכת הרווחה, הורה השופט על החזרת הקטינה לידי האב, על הגשת תסקיר בעניינה ומינה לה עורך דין שייצג את הקטינה בהליכים בעניינה. השופט קבע, כי העובדת הסוציאלית רשאית להגיש בקשה מתאימה בעניין הקטינה, אולם עליה לעשות זאת, לאחר ששקלה את מלוא הנתונים היטב ובכובד ראש.

משפחות סובלות סבל רב משרותי הרווחה, וזועקים על העוול הנורא שנעשה להם בכך שנותקו האחד מהשני ללא סיבה שבדין, תוך התעמרות נוראית של פקידת הסעד, התעמרות הנובעת ממניעים הזרים לטובת הקטינים, והמנוגדים לדין. משרד הרווחה "שכח" כי חלק מזכויות היסוד של הפרט הינן בין היתר לגדל ילדים ללא התערבות עובדות סוציאליות, והתנהלות משרד הרווחה כנגד משפחות – מעבר להיותה בלתי חוקית, היא נוגדת את הערכים היהודיים המסורתיים של כבוד המשפחה.
החלטת שירותי הרווחה היא החלטה שרירותית, אשר אינה עולה בקנה אחד עם עצם פועלה והתנהלותה המקצועית.

ולריה מאממת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.