אונס שלא היה: כך תפרו דובר איכילוב אבי שושן ועו"ס שירי מנדלבאום אונס וניסיון רצח לבן הזוג של אנסטסיה קליין מאושפזת חסרת מעמד בגלל שלא היה לה ביטוח לממן אשפוז. סיפורו של דמיטרי ציגנוק

אונס שלא היה: כך תפרו דובר איכילוב אבי שושן ועו"ס שירי מנדלבאום אונס וניסיון רצח לבן הזוג של אנסטסיה קליין מאושפזת חסרת מעמד בגלל שלא היה לה ביטוח לממן אשפוז. סיפורו של דמיטרי ציגנוק
אבי שושן דובר איכילוב הצית מדינה שלמה בשקרי הפרופוגנדה של אלימות במשפחה
Spread the love

בספטמבר 2020 רעשה הארץ על עוד מקרה אונס מחריד מלווה בניסיון לרצח. מדובר במקרה של אנסטסיה קליין, אוקראינית ללא מעמד בישראל שאין לה ביטוח רפואי. היא הגיעה לבית החולים איכילוב עם זיהום ברגל, ובגלל שלא היה מי שישלם על האשפוז שהיה אמור לעלות עשרות אלפי שקלים, התגייסו דובר איכילוב אבי שושן והעו"ס של איכילוב עו"ס שירי מנדלבאום לעשות ספין תקשורתי ולתאר את המקרה כמקרה של אלימות במשפחה, אונס וניסיון רצח – וכך להשיג מימון לאשפוז מהתקציבים החריגים למקרים הומניטריים של בית החולים, או מתרומות. זה התברר כבלוף וספין ששיגע מדינה שלמה עם אין ספור כותרות ואפילו דיונים בכנסת שיזם ח"כ עודד פורר.

כולם הזדעזעו מהסיפור שהפיצו אבי שושן ועו"ס שירי מנדלבאום שבן הזוג של אנסטסיה, דימיטרי ציגנוק, היכה, אנס וגרם לפצע ברגל, ואחרי שעצרו אותו כחשוד באונס, כששוחרר ממעצר, הלך לבקר את בת הזוג שלו באיכילוב "להשלים את המלאכה" ולרצוח אותה.

זה תואר ע"י איכילוב והמשטרה כאילו הוא בא לחסל את אנסטסיה, ו"לגמור את העבודה" כלומר לרצוח את אנסטסיה בבית החולים. אפילו את התשובה התמימה של ציגנוק לשאלה מי אתה, הוא ענה "אנחנו הולכים להיות בני משפחה" כלומר שהוא הארוס שלה והולך להתחתן איתה, פירשו כאילו זה מעיד על כוונות לרצח. בסופו של דבר? בלוף גמור ומוחלט של איכילוב, מעצר שווא של המשטרה, פדיחה של השופט שמואל מלמד שמשקשק שיכתבו עליו בידיעות אחרונות שהוא "משחרר רוצחים", ועיתונאי זבל מידיעות אחרונות (אדיר ינקו ואיתי בלומנטל) שלא בדקו עובדות.

כל זה קרה אך ורק עבור בצע כסף של בית חולים איכילוב שראה שאין לאנסטסיה ביטוח בריאות שישלם על האשפוז, לכן המציאו על הבן זוג שלה שהוא אנס אותה, ואחר כך גם כשהוא הגיע לבקר אותה, העלילו עליו שהוא בא לסיים את המלאכה ולרצוח אותה. ככה תופרים תיק לגבר ומשגעים מדינה שלמה.

ראו את כתבת הספין השקרית של אדיר ינקו ואיתי בלומנטל בידיעות אחרונות. הכל בלוף ושקר.

כתבת ספין שקרית של אדיר ינקו ואיתי בלומנטל
כתבת ספין שקרית של אדיר ינקו ואיתי בלומנטל

למרבה המזל אמיר בן דוד עשה על כך תחקיר שלם והבלוף התפוצץ. הנה כתבתו באתר זמן ישראל.

התחקיר של אמיר בן דוד על הבלוף של בי"ח איכילוב "האיש שלא ידע שהוא השטן"
התחקיר של אמיר בן דוד על הבלוף של בי"ח איכילוב "האיש שלא ידע שהוא השטן"

דמיטרי ציגנוק, האיש שלא יודע שהוא השטן הובל אל אולם המעצרים בשעה 12 בצהריים של יום שלישי. שלושה שוטרים ושוטרת ליוו אותו פנימה, הושיבו אותו על הספסל שצמוד לקיר ונעמדו סביבו. ארבעתם היו עטופים מהכתפיים ומטה בחלוקי בידוד תכולים חצי שקופים, מתחתם בצבצו אקדחים ואזיקים. על ידיהם כפפות אלסטיות (כחולות לשוטרים, לבנות לשוטרת). על פניהם עטו מסכות ירקרקות סטנדרטיות ומעליהן מסכות פלסטיק שקופות. התלבושת המשונה שיוותה להם מראה של מדענים מסתוריים שהגיחו מסרט אפוקליפטי. עיניו של העציר הציצו מעל מסכת הקורונה, התרוצצו בבהלה בין הנוכחים בחדר. הוא אחז את יד שמאל מאוגרפת בחוזקה, וביד ימין מישש ועיסה את כתף שמאל, מרגיע את מקום הנשיכה הפראית שבגללה נזקק לא מזמן להתערבות כירורגית.

הוא לבש חולצת בד פשוטה בעלת שרוולים קצרים, עם משבצות כחולות קטנטנות, שאת כפתוריה רכס עד כפתור הצוואר האחרון, אולי כדי לשוות לעצמו מראה מכובד יותר בעיני אנשי החוק.

אולמו של שופט המעצרים שמואל מלמד, שהיה ריק לאורך הבוקר, כשעצורי היום צעדו בסך – חלקם בגופם, חלקם בשיחות זום עם בית המעצר – התמלא עכשיו בחבורה של כתבי פלילים מכל כלי התקשורת. עיתונאים צעירים ונמרצים, שיודעים לזהות סיפור טוב שמבטיח טראפיק ואולי גם דריסת רגל בעמוד הראשון או בחלק הראשון של מהדורת הערב, לפני הפרסומות.

ואין בכלל שאלה: סיפורו של האיש שלא יודע שהוא השטן הוא הסיפור הפלילי הכי חזק בסביבה כרגע. זה כבר היום השלישי שהם רצים עליו, העורכים דורשים עוד והציבור לא יודע שובע. בולעים כל מילה ומגיבים בזעם ובהזדהות.

סיפורו של האיש שלא יודע שהוא השטן הוא הסיפור הפלילי הכי חזק בסביבה כרגע. זה כבר היום השלישי שהם רצים עליו, העורכים דורשים עוד והציבור לא יודע שובע. בולעים כל מילה ומגיבים בזעם ובהזדהות

לעציר במסכה קוראים דמיטרי ציגנוק. הוא כבר מבין שמתחוללת סביבו מהומה, אבל טיבה עוד לא לגמרי ברור לו. למה כולם מתעניינים בו כל כך? הוא כבר בן 52 ודבר כזה מעולם לא קרה לו. הוא לא יודע אבל תמונה ישנה שלו – כשבלוריתו האפורה עוד היתה שחורה, שפמו עבות, סנטרו לא מגולח ומבטו פראי – מככבת עכשיו בעשרות ידיעות חדשותיות, בכל כלי התקשורת המרכזיים בישראל, בעברית וברוסית.

דמיטרי ציגנוק תמונה מתיקו הפלילי מתאריך לא ידוע
דמיטרי ציגנוק תמונה מתיקו הפלילי מתאריך לא ידוע

את הידיעות הללו מלווים מאות ואלפי פוסטים זועמים ברשתות החברתיות, שקוראים להרוג את דמיטרי, ואם אפשר גם לאנוס אותו קודם, לתלוש את אבריו האינטימיים, לענות אותו, לגרום לו לסבול לפני שימות. אנשים טובים ונורמטיביים שלא מכירים אותו כותבים עליו דברים איומים כאלה. חברי כנסת מימין ומשמאל משתמשים בסיפור שלו כדי למחות נגד כל מה שפגום בחברה הישראלית. הפקרת נשים לאלימות, הסלחנות כלפי גברים אכזריים, תרבות האונס, אוזלת היד של המשטרה, האטימות של הפרקליטות, הניתוק של בתי המשפט. רק תבחר מה מציק לך. דמיטרי ציגנוק הוא הוכחה לכל מה שרקוב פה.

למרות שבפרקליטות כלל לא בטוחים שיוגש נגדו כתב אישום, בבית המשפט של הציבור הוא כבר הורשע, וכבר מוקע אל קיר הקלון. רק הגבלות הקורונה הצילו אותו מהפגנת מחאה רבת משתתפים מחוץ לבית המשפט. בסוף היום תיערך הפגנה כזו בזום, ביוזמת אחד מארגוני הנשים תחת ההשטאג "די לאלימות נגד נשים" במה שיוגדר "אירוע זיכרון וירטואלי לזכרה של אנסטסיה קליין ז"ל אשר נרצחה באכזריות בידי בן זוגה. בת 52 במותה".

לציבור כבר ברור מעל לכל ספק סביר שציגנוק הוא האיש שהיכה את אנסטסיה קלין מכות רצח ואז קטע את רגלה באכזריות שקשה לדמיין – היתה כותרת כזו בעיתון נפוץ – אחרי התעללות שהובילה לאשפוזה כשהיא מחוסרת הכרה ומונשמת.

ראו כיצד ארגון "שוברות קירות" חוגגות על הדם של מי שבכלל לא נרצחה ולא נאנסה הרבה לפני שהמשטרה בכלל התחילה לחקור את המקרה. לפניכם פוסט הסתה של "שוברות קירות" מפייסבוק: "פוליטיקלי קוראת" שארגנו אירוע זיכרון וירטואלי בזום עם נר נשמה.

שוברות קירות יזמו אירוע זיכרון וירטואלי לזכרה של אנסטסיה קליין
שוברות קירות יזמו אירוע זיכרון וירטואלי לזכרה של אנסטסיה קליין

שימו לב: אלו שמות החוגגים על דמה של אנסטסיה קליין בעמותה פוליטיקלי קוראת:

נושאי משרה בעמותת פוליטיקלי קוראת
נושאי משרה בעמותת פוליטיקלי קוראת

שבועיים היא שכבה כך, מוטלת לבדה על המיטה בבית החולים, בלי שאיש ביקר אותה או התעניין בגורלה. ואז, למרות החשדות החמורים נגדו, הסדיסט שוחרר ממעצר, ולמרבה הזוועה התחפש לאיש שב"ס והגיע לבית החולים – במה שנשמע כמו סצנה שטנית במיוחד מהסופרנוס או החבר'ה הטובים – כדי לסיים שם את המלאכה שבה החל. לוודא שאנסטסיה האומללה תמות. למרבה המזל, הוא נתקל בעובדת סוציאלית אמיצה ורבת תושייה שזיהתה בזמן את הסכנה ובלמה את הרוצח בגופה. וגם אחרי שנעצר שוב, גורמי אכיפת החוק הרופסים והאטומים, שיחררו אותו לחופשי, בלי בושה.

זה הסיפור שהציבור מספר לעצמו. זה הסיפור שרץ מאז שבת בצהריים, בהתחלה ברשתות החברתיות ואחר כך גם בתקשורת. והמגיבים משלימים – כל אחד כיד הדמיון הרעה עליו – את פרטי האירוע. מתחרים זה בזה בתיאורים מצמררים של מה קרה שם בדירה הקטנה ברחוב הרוא"ה 120 ברמת גן, כשדמיטרי התעלל באנסטסיה, ואז מנחשים מה הוא התכוון לעשות לה בבית החולים. על פי הסיפור הזה – דמיטרי ציגנוק הוא השטן בהתגלמותו. תמצית הרוע האנושי. האיש שאי אפשר לחשוב על עונש חמור מספיק כדי שיכפר על מעשיו.

רק שעכשיו עו"ד ניר אלפסה, שמונה לתפקיד כפוי הטובה להגן על ציגנוק מטעם הסנגוריה הציבורית, מנסה לשכנע את שופט המעצרים, שבעצם אין סיבה להאריך את מעצרו של מרשו. הוא מזכיר לשופט, שהמשטרה והפרקליטות הסכימו לשחרר אותו פעמיים למעצר בית, כי המשטרה והפרקליטות העריכו שהחשדות לא מבוססים. וכל מה שהשתנה מאז שהוא שוחרר, מזכיר עו"ד אלפסה, זה ש"בינתיים בית חולים איכילוב יצר תהודה והעלה למודעות את מצוקתה של קורבן העבירה ז"ל, את העובדה שהיא בעצם נפטרה כשאין קרוב או מכר שבא לבקר אותה, והדבר העלה למודעות את התיק".

הנה עוד דוגמא לחבר כנסת מטורלל עודד פורר שניצל מעמדו בחוסר אחריות להצית מדינה שלמה נגד גברים

עודד פורר ישראל ביתנו ניצל מעמדו בחוסר אחריות להצית מדינה שלמה נגד גברים
עודד פורר ישראל ביתנו ניצל מעמדו בחוסר אחריות להצית מדינה שלמה נגד גברים

 

 

זו הדרך העורך-דינית המכובדת להגיד לשופט בשיא הנימוס את הדברים הבאים: שמע, אנחנו הרי יודעים בדיוק מה קורה פה. בית חולים איכילוב פרסם בשבת פוסט שובר לב, שטס כבר כמה ימים ברשת. הפוסט הזה משך את כל כתבי הפלילים ותוכניות האקטואליה והחדשות. עכשיו כל מערכת אכיפת החוק מסתובבת על הגריל וחוטפת מכל הכיוונים, כאילו חסרות לנו צרות. ולמרות שמבחינת החקירה ומבחינה משפטית לא השתנה בעצם שום דבר במה שהיה ידוע לנו על עובדות המקרה, אתה ואני הרי מבינים שבאווירה הציבורית הזו יהיה לך קשה לשחרר אותו שוב, בלי לחולל מהומת אלוהים. ומי רוצה מהומה כזאת על הראש? ובשביל מי? בשביל הטיפוס המפוקפק הזה, שבקושי מדבר עברית ונזקק למתורגמן צמוד, אין לו גרוש על התחת, ועיניו מתרוצצות בפחד מעל המסכה?

טיעוניו המנוסחים טוב יותר של הסנגור הציבורי לא שכנעו את השופט מלמד. הוא האריך את מעצרו של דמיטרי ציגנוק בשלושה ימים על בסיס "חשד סביר לביצוע העבירות המיוחסות לו": רצח בת זוגו אחרי איומים, התעללות ואונס.

הפוסט של איכילוב: אבי שושן ושירי מנדלבאום מציתים אש בכל המדינה

אבי שושן, דובר בית החולים איכילוב, חיבר בעצמו את הפוסט שהצית את המהומה התקשורתית. הוא העלה אותו בשבת בצהריים לדף הפייסבוק הפופולרי של בית החולים, אחריו עוקבים יותר מ-88 אלף גולשים.

מעל צילום נוגע ללב של מיטה מבודדת ביחידה לטיפול נמרץ כתב שושן:

"לאישה ששכבה במיטה ביחידה לטיפול נמרץ כאן באיכילוב קראו אנסטסיה קלין. היא הייתה בת 52 במותה. ממה שגילינו עליה, היא הגיעה לישראל מאוקראינה לפני שנים בודדות ומאז התפרנסה בדוחק מעבודות כפיים.

"לפני כשבועיים היא הובלה לבית החולים במצב קריטי בעקבות זיהום שנגרם כתוצאה מפגיעות עזות שחוותה בכל חלקי גופה. בין היתר רגל ימין שלה אף נקטעה. בן זוגה, שחשוד לכאורה במעשה הנפשע שוחרר למעצר בית. הוא חזר לבית החולים והגיע עד למחלקה כדי למצוא אותה ולדעת 'מה עם הרגל שלה' ובזכות עירנותה של שירי, העובדת הסוציאלית שעמדה על המשמר ומנעה ממנו בגופה להיכנס לחדרה, הוא הוצא מבית החולים.

"אנסטסיה שכבה לבדה במשך שבועיים בלי שאף נפש חיה התעניינה בשלומה. המשטרה הצליחה לאתר את בני משפחתה באוקראינה אך הם הביעו אדישות למצבה. 'זו אישה שלא מעניינת אף אחד', אמר בצער הקצין הבודק לצוות המטפל.

"בערב שבת היא נשמה את נשימתה האחרונה ונפרדה מהעולם מבלי שזכתה לקבל חיבוק אחרון מאדם אהוב. סביבה היו הרופאות והאחים ושירי העובדת הסוציאלית, אומרים לאישה שלא הכירו ולא יודעים עליה דבר, שלום אחרון".

שושן סיים את הפוסט עם ההשטאג: "שימו_סוף_לאלימות_נגד_נשים" ופרסם אותו. והפוסט התחיל לטוס ברשת – יותר מאלף שיתופים תוך יומיים, ושובל ארוך-ארוך של תגובות נסערות. קבלו את הפוסט של ה"דובר" אבי שושן. בכל בית חולים נורמלי אבי שושן היה צריך להיות מפוטר בלי פיצויים.

אבי שושן פוסט הסתה נגד גברים
אבי שושן פוסט הסתה נגד גברים

רק בעל לב של אבן לא יזדעזע למשמע סיפורה האישי של אנסטסיה, שתואר בפוסט בדייקנות. אישה לבדה בארץ, חסרת מעמד, מתפרנסת מעבודות דחק, גוססת אל מותה בלי שאיש ידרוש בשלומה, משפחתה הרחוקה באוקראינה מתנכרת אליה. לא זוכה לקבל חיבוק אוהב אחרון. אישה שלא מעניינת אף אחד.

אבל היה לפוסט הזה גם גיבור נוסף – האיש הרע – בן זוגה של אנסטסיה. הוא לא הוזכר בשמו, שיתפרסם רק למחרת. זה הגבר שגרם לאנסטסיה ל"פגיעות עזות בכל חלקי גופה", ואז הגיע לבית החולים כאילו כדי "לדעת מה עם הרגל שלה" (לכולם ברור מה עושות כאן המירכאות), ולמרבה המזל לא הצליח לבצע את זממו בזכות שירי העו"סית האמיצה ש"עמדה על המשמר ומנעה ממנו בגופה להיכנס לחדרה".

האם זה מה באמת מה שקרה? האם – למרות שמותה של אנסטסיה שובר את הלב ואין ספק שהיא לכל הפחות קורבן של נסיבות חיים אכזריות במיוחד – אנחנו גם יכולים לקבוע בנחרצות שבן זוגה, כלומר דמיטרי ציגנוק, הוא מי שעומד מאחורי הזוועה הזו?

בתמונה אדיר ינקו http://Adir Yanko כתב ה"בריאות" של ידיעות אחרונות – הפיץ דיבה בגנותו של דימיטרי

אדיר ינקו כתב ידיעות אחרונות הפיץ דיבה נגד דמיטרי ציגנוק
אדיר ינקו כתב ידיעות אחרונות הפיץ דיבה נגד דמיטרי ציגנוק

וזהו כתב הזבל השני של ידיעות אחרונות שהתחרע על הסיפור והפיץ כותרות זולות בגנות דימיטרי http://Itay Blumental.

איתי בלומנטל הפיץ דיבה נגד דמיטרי ציגנוק
איתי בלומנטל הפיץ דיבה נגד דמיטרי ציגנוק

האמת היא שאין שום דרך לענות על השאלות האלה בביטחון על בסיס מה שידוע לנו כרגע. וכפי שיתברר עוד מעט, חלק גדול מהפרטים שפורסמו והסעירו את הקוראים, היו לא מדויקים בלשון המעטה. כדי לא לחטוא את החטא ההפוך ולמהר ולהדביק לסיפור את ההשטאג "פייק ניוז", הדרך היחידה היא לשכוח לרגע את הכותרות הסנסציוניות, להתעלם מאלפי הטוקבקים והפוסטים הזועמים, כולל אלה שאולי כתבנו בעצמנו, לנסות להתעלם מכל ההנחות המוקדמות שאיתן הגענו, ולעקוב בזהירות, עקב בצד אגודל, אחרי כל מה שידוע לנו על הסיפור הזה עד עכשיו, בעזרת האנשים שנחשפו אליו תוך כדי התרחשותו.

וכשעוקבים אחרי הסיפור הזה ככה, זום-אין על כל פרט, נפרשת מלוא הזוועה, ומתברר שהתמונה מורכבת בהרבה, ובכלל לא בטוח שזה סיפור על גבר אכזר שהתעלל באישה בודדה. אין ספק שזה סיפור על מהגרים בלי שפה וכמעט בלי מקורות הכנסה, שחיים בארץ רחוקה שהמערכות המרכזיות שלה קורסות תחת נטל הקורונה, התקשורת שלה סנסציונית ושטחית, הרשתות החברתיות בוערות מזעם והאזרחים חיים על הקצה, נכונים לצאת בכל רגע ללינץ'.

זוועה ברחוב הרא"ה

אנסטסיה קליין הגיעה לבית החולים איכילוב ב-11 בספטמבר, והתקבלה במחלקה לטיפול נמרץ. הרופאים הבינו שהיא שהתה כמה ימים בבית חברים וחששה להגיע לטיפול רפואי, כי היא נמצאת בארץ מאז 2012 ללא אשרת שהייה, ולכן חששה שיגרשו אותה. רק כשמצבה התדרדר, הבינו החברים שהיא זקוקה בדחיפות לטיפול רפואי והזעיקו אמבולנס.

אנסטסיה קליין התגוררה בישראל משנת 2012 ללא אישור שהיה וחששה שתגורש מהארץ
אנסטסיה קליין התגוררה בישראל משנת 2012 ללא אישור שהיה וחששה שתגורש מהארץ

הרופא שקיבל את קליין בטיפול הנמרץ התמקד בפצע לא גדול על הירך שלה, סמוך למפשעה, שהזדהם בצורה קשה בימים האחרונים, זיהום שהתפשט במהירות בגופה וכעת כבר סיכן את חייה.

בגלל הנסיבות יוצאות הדופן של המקרה, המשטרה נכנסה לתמונה וחקרה את חבריה של אנסטסיה קליין, שהזעיקו את האמבולנס. החברים – בני זוג אוקראינים – סיפרו שאנסטסיה הגיעה לביתם שבוע קודם לכן, ב-5 בספטמבר, כשהיא מדממת ברגלה. על פי עדותם, היא סיפרה להם שהייתה בדירת חבר המוכר להם, דמיטרי ציגנוק, ברחוב הרא"ה ברמת גן, ושם הוא ניסה לאנוס אותה וכשהיא התנגדה תקף אותה. החברים ניסו לטפל באנסטסיה כמיטב יכולתם הדלה, אבל הפצע ברגל הזדהם, ומצבה הגופני הירוד הידרדר מיום ליום, עד שלא יכלו יותר לשאת באחריות ובאשמה.

ניידת מתחנת בני ברק של מרחב דן נשלחה לדירה השכורה ברחוב הרא"ה. השוטרים מצאו שם את דמיטרי ציגנוק, נאנק מכאבים על המיטה. בכתפו היה סימן של נגיסה פראית שתלשה חתיכה מבשרו. הוא סיפר לשוטרים – במעט העברית העילגת שבפיו – שלפני כמה ימים התפתח ריב בינו לבין ידידה שלו, היא נשכה אותו, הוא השתולל מכאבים, שולחן זכוכית נשבר, הוא חושב שהיא נפצעה, אבל היא הלכה והוא לא יודע מה איתה.

השוטרים סיפרו לו שהיא מאושפזת במצב קשה ושהוא חשוד בניסיון אונס ובתקיפה. הם הסיעו אותו לבית החולים בילינסון לקבל טיפול רפואי בפציעה שבידו, ולמחרת הוא הובל לשופט המעצרים למעצר הראשון שלו.

ציגנוק קיבל מהסנגוריה ייצוג זמני מעו"ד רוסיה עו"ד פולינה סורין

מאחר שלדמיטרי ציגנוק אין אמצעים לשכור עורך דין שייצג אותו, המשטרה פנתה לסנגור התורן בסנגוריה הציבורית. וכך, עו"ד אייל שמחוני ייצג את ציגנוק כשמעצרו הוארך בפעם הראשונה בארבעה ימים. מאחר שעו"ד שמחוני לא דובר רוסית וציגנוק בקושי מדבר עברית, הם כמעט ולא יכלו לתקשר, והסנגוריה הציבורית העבירה את התיק לטיפולה של עו"ד פולינה סורין, שדוברת רוסית.

עו"ד פולינה סורין: "פגשתי אותו כבר במעצר הראשון, בחדרי המעצר בתחנת דן. מי שחוקר את המקרה הזה זה צח"מ דן. בשיחה הראשונה התרשמתי שיש אצלו איזה קושי נפשי, אולי קוגניטיבי. אני מצד אחד מנהלת איתו שיחה ואני מבינה היטב מה הוא אומר, ומצד שני הוא כל הזמן חוזר על דברים. חזרתיות קצת בעייתית. "היה לו מאוד חשוב לדעת אם הוא משתחרר עד סוף החודש, כי הוא צריך לשלם שכר דירה. זה מאוד הטריד אותו. הוא חזר על זה ושוב ושוב. לשלם שכר דירה… לשלם שכר דירה… בדרך כלל בן אדם שעצור בחשד כל כך חמור לא מוטרד משכר הדירה שלו. זה לא מה שהכי מעסיק אותו. אבל אותו זה מאוד מאוד העסיק".

פולינה סורין עובדת עם הסנגוריה הציבורית גוף המוכר את הלקוחות שלו
פולינה סורין עובדת עם הסנגוריה הציבורית גוף המוכר את הלקוחות שלו

לדברי פולינה סורין הסנגורית הזמנית: "את הטענות על אלימות הוא הכחיש חד-משמעית. הוא גם מאוד דאג לשלומה. הוא לא ידע מה בדיוק קורה איתה. אבל מה שקרה זה שככל שההליכים המשפטיים התמשכו, גם המצב שלה החמיר. זה עלה בדיונים השונים בעניינו והוא שמע על כך באמצעות המתורגמן. הוא כל הזמן רצה לדעת איך היא מרגישה, מה איתה, אם היא בסדר. זה הטריד אותו מאוד. הוא באמת דאג לה. "צריך להבין – הוא נכה 100%. בגלל בעיות נפשיות. מתפרנס מקצבת נכות של ביטוח לאומי ומעבודות מזדמנות. אדם ערירי לחלוטין. אין לו צד ג'. לא היה לו אפילו מי שיחתום לו ערבות. ראיתי בעיניים אדם מסכן שאין לו אף אחד. יש לו כנראה אמא מבוגרת שחיה בבית אבות בנפרד ממנו. הוא רק דואג לשלם על הדירה. ודאג לחברה שלו שמרגישה לא טוב. הוא גם לא דאג לטפל בעצמו. ולא בגלל שהוא מפחד מהמשטרה. אני בטוחה שאם הוא היה מגיע לבית חולים עם נשיכה בכתף, אף אחד לא היה מזמין משטרה בגלל זה. אלה אנשים שלא רגילים לטפל בעצמם כמו שצריך".

הוא נראה לך אדם מסוכן?
"הוא נראה לי אדם מסכן. הוא לא נראה אגרסיבי בכלל. הוא נראה אדם עם מוגבלות מסויימת. לכן חשבתי שהוא צריך חוות דעת פסיכיאטרית. חוות הדעת הפסיכיאטרית הראשונית בעניינו הייתה שהוא צריך בדיקה יותר מעמיקה, אבל זה כבר לא היה רלבנטי כי בינתיים הוא השתחרר מהמעצר".

"צריך להבין – הוא נכה 100%. מתפרנס מקצבת נכות של ביטוח לאומי ומעבודות מזדמנות. אדם ערירי לחלוטין. אין לו צד ג'. לא היה לו אפילו מי שיחתום לו ערבות. ראיתי בעיניים אדם מסכן שאין לו אף אחד"

אנסטסיה קלין אושפזה בגלל פצע ליד המפשעה שהזדהם. זו לא פציעה שאופיינית למקרים של אלימות בין בני זוג.
"נכון. ואם אתה שואל אותי, זו הסיבה שהוא שוחרר. זה לא סתם שהפרקליטות הגיעה למסקנה שבין סיבת האשפוז שלה לבין המעשים שלכאורה מיוחסים לו לא בטוח שיש קשר. התוצאה לא מצביעה על המעשים".

החקירה מסתבכת, המצב מתדרדר: המשטרה הבינה מהר מאוד שמדובר בספין

במהלך תקופת המעצר הראשונה של ציגנוק, החקירה בעניין הסתבכה במהירות. מאחר שאנסטסיה הגיעה לבית החולים מחוסרת הכרה, אי אפשר היה לשמוע את גרסתה לאירועים – ובניגוד למה שפורסם בכל כלי התקשורת, היא מעולם לא הגישה תלונה למשטרה. החברים – אלה שהזעיקו אמבולנס והעידו בחקירה הראשונה שאנסטסיה סיפרה להם שציגנוק ניסה לאנוס אותה ואז תקף אותה – התגלו כעדים לא אמינים.

"העדות שלהם היתה מאוד בעייתית", אומר גורם המעורב בתיק החקירה, "הם סתרו אחד את השני ואז גם סתרו את העדות הראשונה שלהם עצמם. אם הם היו שומעים ממנה מיד אחרי האירוע שהוא זה שהרביץ לה – זה היה קביל. אבל לא ברור מתי הם שמעו ממנה, לא ברור אם הם שמעו את זה ממנה או שפשוט סיפרו את זה אחד לשני, ולא ברור אם הוא בכלל הרביץ לה או לא".

זה לא מה שפורסם. פורסם שהיא הגיעה לבית החולים כשהיא סובלת מחבלות בכל גופה כתוצאה ממכות רצח שהיא ספגה.
"הפער בין הפרסומים על התיק הזה לבין הראיות בתיק מאוד משמעותי. מאוד".

ומה לגבי הטענה על ניסיון אונס?
"העדות שלהם לא ברורה. הם אומרים פעם ככה ופעם אחרת. עד, אם הוא אומר דבר ואז חוזר בו, העדות שלו לא שווה הרבה מבחינה ראייתית".

ומה לגבי הפציעה שלה ברגל?
"העניין הוא שאנחנו לא יודעים אם הפציעה הזאת, שנגרמה כנראה מזכוכית, היא בגלל משהו שהוא עשה בכוונה, או לחילופין משהו שהוא עשה וגרם לפציעה שלה בטעות או בכלל משהו שהיא עשתה תוך כדי המאבק ביניהם וגרם לה להיפצע מזכוכית. אנחנו לא יכולים לדעת מה קרה בדירה. כל אחת מהאופציות האלה נמצאת על השולחן.

"הוא אומר שהיא נפצעה מזכוכית ואומר שזה קרה בלי כוונה. הוא מתאר איזושהי סיטואציה – שאי אפשר לפרט כרגע, כי היא עדיין בחקירה – אבל אין לנו שום אפשרות לשלול את מה שהוא אומר, כי אף לא ראה את הסיטואציה והיא לא יכולה להעיד עליה".

"אנחנו לא יודעים אם הפציעה, שנגרמה כנראה מזכוכית, היא בגלל משהו שהוא עשה בכוונה, או משהו שהוא עשה וגרם לפציעה שלה בטעות, או בכלל משהו שהיא עשתה. אנחנו לא יכולים לדעת מה קרה בדירה"

ולכן הוא שוחרר אחרי שבועיים ממעצר?
"בגלל שאנחנו לא יודעים מה קרה בדירה ועל העדות של החברים אי אפשר להסתמך, ביקשנו שישחררו אותו למעצר בית. הראיות בתיק לא היו חזקות אבל זה לא אומר דבר לגבי השאלה הנפרדת אם יוגש או לא יוגש נגדו כתב אישום בהמשך. עוצרים בישראל חשוד משלוש סיבות – מסוכנות, חשש מבריחה או חשש משיבוש מהלכי משפט. בשלב הזה, כשהוא משוחרר למעצר בית, המסוכנות שלו לא מצדיקה מעצר אלא אפשר להסתפק במעצר בית".

אבי שושן דובר איכילוב ועו"ס שירי מנדלבאום הציתו מדינה שלמה בספין שקרי בפייסבוק

בחזרה לבית החולים איכילוב: אנסטסיה נשארה מורדמת ומונשמת והרופאים, שלא הצליחו לבלום את התפשטות הזיהום בגופה, נאלצו לכרות את רגלה כדי לנסות להציל את חייה. ב-18 בספטמבר קלין הועברה ממחלקת טיפול נמרץ למחלקת טיפול נמרץ לב, בגלל אילוצים שנגרמים בעקבות משבר הקורונה, וכך הגיעה למחלקה שבה מוצבת העובדת הסוציאלית שירי מנדלבאום.

שירי מנדלבאום: "אנחנו עובדים עם אנשים כמו אנסטסיה כל הזמן. האנשים השקופים, חסרי המעמד, בלי ביטוחים רפואיים, שמגיעים מכל מני סיבות לבית חולים. בתקופה האחרונה נוספה על כל זה גם הקורונה, שמאוד מאוד מעמיסה על העבודה שלנו. "אנסטסיה הועברה למחלקה שלי כי המחלקה שבה היא אושפזה הוסבה למחלקת קורונה. במפגש הראשון שלי איתה, אני רואה אישה במצב ירוד, אחרי ניתוח לכריתת רגל. הרגל נכרתה בגלל חיידק סטרפטוקוק שחדר לדם מהפצע. למיטב הבנתי, הפצע שאיתו היא הגיעה לבית החולים לא היה 'פצע מרשים', אלא פצע שהוזנח ולא טופל בזמן.

"פנתה אלי הרופאה שטיפלה בה בטיפול נמרץ. ביקשה אינפורמציה עליה – מי היא? איפה היא גרה? האם יש לה מערכות תמיכה? האם נצליח למצוא מישהו שיכול להיות אפוטרופוס לגוף שלה? – היא עמדה לקראת כמה התערבויות רפואיות פולשניות שדרשו חתימה על הסכמה.

עו"ס שירי מנדלבאום בית חולים איכילוב העלילה עלילה נגד דמיטרי ציגנוק חברה של אנסטסיה קליין - כך מכשירים עו"סיות בישראל
עו"ס שירי מנדלבאום בית חולים איכילוב העלילה עלילה נגד דמיטרי ציגנוק חברה של אנסטסיה קליין – כך מכשירים עו"סיות בישראל

"כשבנאדם לא כשיר לחתום לעצמו ממנים מה שנקרא 'אפוטרופוס לגוף'. בשלב הזה היה ברור שמדובר באישה שעומדת בפני תהליך רפואי מאוד מאוד ארוך, של חודשים ארוכים, וזה אם בכלל היא תשרוד. הרופאה ביקשה לדעת אם יהיה לה בכלל בית לחזור אליו.

"פניתי לטל, קצין המשטרה שטיפל במקרה. הוא אמר שהיא תיירת שנמצאת בארץ, בלי אשרה. המשטרה איתרה בעזרת האינטרפול את הבן שלה ובעלה לשעבר באוקראינה, אבל הבנתי שהם לא משתפים פעולה. הם אמרו שהם לא בקשר איתה כבר חמש שנים. ממה שהבנתי הם גם לא מאד התרגשו כשהמשטרה עדכנה אותם לגבי המצב שלה. ככה שלא נמצא מישהו שאפשר למנות לה כאפוטרופוס, אלא אם כן נמנה לה אפוטרופוס מטעם המדינה, שזה הנוהל במקרה כזה. "בסוף היא לא הגיעה לניתוחים. היא הייתה בקריסת מערכות ובסוף היא נפטרה ולכן לא התחלנו בכלל בהליך של אפוטרופסות".

ביקור מפחיד בבית החולים

בזמן שמנדלבאום מנסה לסייע לקליין המונשמת באיכילוב, ציגנוק שוחרר מהמעצר הראשון, שאותו סיים בכלא איילון ברמלה. "הוא השתחרר בערב יום כיפור, ב-27 בספטמבר", מספרת עו"ד סורין, "הוא היה באגף בידוד בכלא איילון, בגלל שהיה חשד שהוא נדבק בקורונה באבו כביר. הייתה באותם ימים הדבקה המונית באבו כביר והעבירו אותו ועוד כמה עצורים לאגף בידוד בכלא איילון.

"הוא שוחרר מכלא איילון בלי טלפון – כי הטלפון נלקח על ידי המשטרה לצורך החקירה; לא היו לו מפתחות של הדירה ברמת גן – כי המפתחות נשארו בידי המשטרה; וזה היה ערב יום כיפור. אז הוא הלך ברגל מכלא איילון לרמת גן. כשהוא הגיע לרמת גן הוא הלך ישר לתחנת המשטרה. התקשרו אלי במוצאי יום כיפור מתחנת המשטרה ואמרו לי 'הלקוח שלך נמצא פה'.

"הוא שוחרר מהכלא בלי טלפון – כי הטלפון נלקח על ידי המשטרה לצורך החקירה; לא היו לו מפתחות של הדירה – כי המפתחות נשארו בידי המשטרה; וזה היה ערב יום כיפור. אז הוא הלך ברגל מכלא איילון לרמת גן"

"אני חייבת להגיד שהמשטרה התנהגה מאוד בנימוס כלפיו. הם דאגו שהוא ידבר איתי. דאגו שהוא יקבל את המפתחות מהרישום, כדי שהוא יוכל להיכנס לדירה. הטלפון שלו נשאר בתיק החקירה. זו הפעם האחרונה שהייתי בקשר איתו.

"הסברתי לו את תנאי השחרור שלו. שהוא צריך להיות במעצר בית ויש לו זכות לצאת שעה ביום לקניות או לצורך רפואי. הוא אמר לי שהוא חייב ללכת לרופא ושהוא מקווה שהשעה הזאת תספיק לו. ועוד פעם חזר על זה שהוא חייב לשלם את ההפקדה הכספית שחייבו אותו בתנאי השחרור. הוא אמר שיהיה לו מאוד קשה כי הוא צריך לשלם את שכר הדירה. על זה הוא כל הזמן דיבר. אמרתי לו שאני אגיש בקשה שיתנו לו אורכה לשלם את הכספים ובאמת העברתי למשטרה את הבקשה שלי, שיגיבו אם הם מסכימים לאורכה".

שלושה ימים אחרי ששוחרר מהמעצר, הגיע דמיטרי לבית החולים איכילוב, לבוש בחולצה תכלת ישנה שנראית כמו מדים של סוהר או של איש חברת אבטחה. פקידות הקבלה התקשו להבין מה הוא רוצה.

שירי מנדלבאום: "קראו לי מהמחלקה ואמרו שבן הזוג של אנסטסיה נמצא במחלקה ומבקש לקבל עליה מידע. להתעדכן לגבי מצבה. ביקשו שאבוא לראות מי זה ומה זה. הגעתי למחלקה. פגשתי את דמיטרי. הוא נראה לי מבוגר מגילו. לבוש במדי סוהר של שב"ס. בקושי מדבר עברית. דיברנו בצורה הכי בסיסית.

– מי אתה?
– דמיטרי.
– מה שם המשפחה?
– לא חשוב.
– אפשר לראות תעודה מזהה?
– לא חשוב.

"כששאלתי אותו מה הקשר שלו אליה הוא ענה לי 'בקרוב נהיה משפחה' ואמר לי 'אני רק רוצה לדעת מה איתה, מה עם הרגל שלה'. אמרתי לו, 'אני הולכת לקרוא לרופא שייתן לך אינפורמציה' וביקשתי שיחכה. רציתי לעכב אותו. התקשרתי לטל (השוטר). ואז טל שלח לי תמונה שלו, שאזהה אם זה הבן אדם. זיהיתי אותו. והוא אמר לי לא לאפשר לו להיכנס לחדר שלה ולגרש אותו מהמחלקה. רק מאוחר יותר הוא סיפר לי שזה החשוד בתקיפה ושהוא בעצם הפר את תנאי מעצר הבית".

הוא נראה לך אלים או מסוכן?
"ממש לא. הוא לא היה אלים ותוקפני. האח שדיבר איתו ברוסית אמר שיש מצב שהוא יחזור שוב בסוף השבוע כי הוא מאוד דואג לה. גם קצין המשטרה שדיברתי איתו אמר שהוא נורא אובססיבי לגביה. הייתי בשוק כשאמרו לי שהוא בגיל שלה, בן 52. חשבתי שהוא בן 70. הוא היה נורא מוזנח, צנום, שיער לבן. לא היה לו ריח של אלכוהול, אני יודעת לזהות. אבל אני בטוחה שזה בן אדם ששתה ושותה".

"הוא לא היה אלים ותוקפני. האח שדיבר איתו ברוסית אמר שיש מצב שהוא יחזור שוב בסוף השבוע כי הוא מאוד דואג לה. גם קצין המשטרה שדיברתי איתו אמר שהוא נורא אובססיבי לגביה"

ראיון עם דימה אניקין שייצג את דימיטרי על "הפרת תנאי מעצר" בהקפצה

ציגנוק נעצר שוב באותו לילה, כשלהפרת תנאי המעצר שלו נוסף חשד חמור בהרבה, שהוא הגיע לבית החולים כדי לחסל את אנסטסיה קלין. בשלוש בלילה ניסו לאתר את עו"ד סורין, שלא היתה זמינה, ולכן הקפיצו את עו"ד דימה אניקין, שעוסק בדרך כלל בדיני תעבורה, ומקבל גם תיקים של הסנגוריה הציבורית.

עו"ד דימה אניקין: "דיברתי איתו לראשונה אחרי שהוא הפר את התנאים (תנאי השחרור ממעצר). המשטרה פנתה לסנגוריה, והסנגוריה חיפשה עורך דין דובר רוסית, שייתן ייעוץ לפני חקירה. התקשרתי לחוקר המשטרה והחוקר קישר אותי עם דמיטרי. אני אמור לקבל את החשד, וצריך לייעץ לו מה לומר ומה לא לומר. בדרך כלל זה קורה פנים אל פנים, אבל עכשיו – בגלל הקורונה – יש הנחיה לא להגיע לתחנה אלא אם כן מדובר בתיק מאוד-מאוד חמור. "במקרה הזה, זה היה מה שנקרא 'תיק הפרה' (תיק שבו החשוד הפר תנאי מעצר). זה לא נחשב תיק חמור. זה תיק פשוט. תיקי הפרה אנחנו עושים יום יום. על תיקי הפרה גם לא עוצרים בדרך כלל, אלא משחררים בתחנה.

עו"ד דימה אניקין סנגור מייצג בדיני תעבורה ועושה חלטורות מטעם הסנגוריה הציבורית גם על תלונות שווא של נשים
עו"ד דימה אניקין סנגור מייצג בדיני תעבורה ועושה חלטורות מטעם הסנגוריה הציבורית גם על תלונות שווא של נשים

"הפעם, בגלל הסיפור הראשון (של החשד לאונס ואלימות), הם כן החליטו לעצור אותו. כי הכותרת של זה הייתה דרמטית. 'הגיע לבית חולים כדי לגמור את העבודה', כמו שנציג המשטרה אמר בהארכת המעצר הראשונה של ההפרה. זה באמת נשמע סיפור דרמטי. אז גם צירפו אליי מטעם הסנגוריה את ניר (עו"ד ניר אלפסה) כי חשבו שכנראה הם מנסים עם האירוע השני (הפרת תנאי השחרור) לשפוך אור על האירוע הראשון (האלימות) וזה כבר הרבה יותר חמור".

מה דמיטרי אומר לך בשיחה הראשונה?
"הוא דיבר איתי בצורה מאוד כללית, כי אנחנו בשיחת טלפון, וזה לא כמו פגישה פרונטלית. הוא אמר לי שהוא נמצא בתנאים מגבילים, כי החשד היה שהוא פגע בבת זוגו. אז אתה מתאר לעצמך פחות או יותר את הסיפור, אלימות במשפחה, כאלה שאנחנו פוגשים יום-יום. ואתה לא באמת יודע שהיה חשד לרצח וחשד לאונס ואלוהים יודע מה עוד. הוא מהתחלה הכחיש את כל החשדות נגדו".

חוקרי המשטרה שבדקו את האירוע גבו מכל אנשי הצוות הרפואי עדויות דומות לאלה של העובדת הסוציאלית שירי מנדלבאום. "כשחקרו את האנשים מסביב, העדויות שלהם תמכו בכך שהוא בא לשאול לשלומה", אומרים בפרקליטות ובמשטרה. "לא היה שום דבר מעבר לזה".

דמיטרי לא היה חמוש, לא היה אלים, לא התנגד – וכשביקשו ממנו לעזוב את בית החולים, עשה את זה מייד. "כשזה המצב, אין סיבה להחזיק אותו במעצר. עצרו אותו כי הוא הפר את התנאים ואז אמרו – אוקיי, נשחרר אותו למעצר בית אבל נחמיר את תנאי השחרור. ניתן לו להפקיד סכום כסף. הוא משוחרר בתנאים האלה. לקח לו זמן לגייס את הכסף. ובית המשפט נתן אורכה של יום-יומיים, להשתחרר ולהשיג את הערבויות. המשטרה ערערה על זה למחוזי – כי הוא כבר הפר את תנאי השחרור פעם אחת – ושחררו אותו בלי שהוא הפקיד את הערבויות ובלי ערב".

ראיון עם הסנגור ניר אלפסה

עו"ד ניר אלפסה: "הערכנו בסנגוריה שהחשד בתיק ההפרה יעבה את החשדות גם בתיק הישן – של החשד לאלימות – ונערכנו לייצוג קצת יותר משמעותי שלו. תמיד דיברו על חשדות חמורים, אבל כשהם הביאו את התיק בחזרה לבית המשפט היה ברור שהחקירה הגיעה למבוי סתום. היה פער גדול בין כמה החשד חמור מבחינת כותרת שלו לאיזה ראיות יכולות להוכיח אותו. אחרת לא היו משחררים אותו שוב. לא משחררים כל כך מהר בתיקים כאלה.

ניר אלפסה הסנגור הראשון שעלה על הבלוף של בית חולים איכילוב. צילום אמיר בן דוד
ניר אלפסה הסנגור הראשון שעלה על הבלוף של בית חולים איכילוב. צילום אמיר בן דוד

"כשאני נכנסתי לתמונה, הדיונים היו בתנאים כאלה, שאפילו היוועדות פנים אל פנים אי אפשר היה לקיים. אני הרי לא דובר רוסית. אז הייצוג שלי משותף עם דימה. שמו את דמיטרי בכלא מגן ברמלה, באגף שהוא אגף מבודדי קורונה. שם אי אפשר היה לממש היוועדות חזותית. אז הדיונים היו דיונים טלפוניים כשרק קולו נשמע בטלפון. כל הדיונים שאני השתתפתי בהם, היו דיונים שבהם הסכימו לשחרר אותו וכל הוויכוח היה איזה ערבויות אפשר להעמיד. אלה לא דיונים לעומק התיק.

"הם נטו לאמין שאי אפשר לשלול את מה שהוא אמר, שהוא בא באמת לדרוש בשלומה ולא מעבר לזה. הרי הטענות של המשטרה היו שעל פי החשד הוא הגיע ב-1 באוקטובר לבוש במדים של איש שב"ס, ובגלל ערנות של הצוות בבית החולים הוא בסוף עזב את בית החולים. המשטרה עצרה אותו שוב בחשד שנסיבות ההגעה היו לנהוג שוב באלימות כלפי אנסטסיה. אבל אי אפשר היה להוכיח שמדובר במדי שב"ס. הוא הסביר שמדובר בחולצה של חברת שמירה, ושלא הייתה לו בכלל כוונה להטעות מישהו.

"המשטרה עצרה אותו בחשד שנסיבות ההגעה היו לנהוג שוב באלימות כלפי אנסטסיה. אבל אי אפשר היה להוכיח שמדובר במדי שב"ס. הוא הסביר שמדובר בחולצה של חברת שמירה, ושלא הייתה לו בכלל כוונה להטעות מישהו"

"בכל מקרה, כשהוא הגיע הוא פנה לאנשי צוות באיכילוב כי הוא באמת דאג לה ורצה לדעת מה שלומה, בלי שום כוונה זדונית. הפרקליטות קיבלה את זה כהגיוני אחרי שזה עבר בדיקה. והתוצאות היו לטובתו".

עו"ד דימה אניקין: "הם אמרו 'למה שהוא יגיע לבית החולים?' – בטח כדי לפגוע בה. זה באמת נראה בעייתי. ועל זה הוסיפו מדי שב"ס. וזה כבר נראה מאוד דרמטי. בן אדם לובש מדי שב"ס, מגיע לבית החולים. זה כמו סצנה מסרט. למרות שכשאתה מסתכל על הבן אדם – אני בספק רב אם הוא יכול לפגוע במישהו.

"בכלל, הוא בן אדם אומלל. בן אדם ללא תמיכה. ללא חברים. לבד. זה לא בן אדם עם יכולת ורבאלית. זה לא בן אדם כריזמטי. זה לא בן אדם מתוחכם. זה בן אדם מסכן. אני לא מכיר את האישה, זיכרונה לברכה, אבל גם היא כנראה הייתה במצב דומה".

עוה"ד ניר אלפסה ודימה אניקין מתראיינים בביהמש בדיון להארכת מעצרו של דמיטרי ציגנוק. צילום: אמיר בן דוד
עוה"ד ניר אלפסה ודימה אניקין מתראיינים בביהמ"ש בדיון להארכת מעצרו של דמיטרי ציגנוק. צילום: אמיר בן דוד

מחכים לפתולוג

אנסטסיה קלין נפטרה ב-7 באוקטובר, כשדמיטרי עדיין במעצר. הוא שמע על מותה בדיון על שחרורו ממעצר, שנערך למחרת מותה, כשהוא נמצא בכלא איילון ומנסה לעקוב אחרי הדיון בבית המשפט בתל אביב דרך מסך הזום, בעזרת מתורגמן.

"אין ספק שהוא היה בהלם", אומר עו"ד אניקין, שהשתתף בדיון, "אני אומר לך בכנות: כשהוא על הקו ובקושי שומעים, אתה לא יכול לנהל שיחה נורמלית. אבל כשהוא שמע שהיא מתה, הוא היה עצוב. הוא לא ציפה שזה יקרה, זה בטוח, לפי התגובה שלו.

"אין ספק שהוא היה בהלם. אני אומר לך בכנות: כשהוא על הקו ובקושי שומעים, אתה לא יכול לנהל שיחה נורמלית. אבל כשהוא שמע שהיא מתה, הוא היה עצוב. הוא לא ציפה שזה יקרה, זה בטוח, לפי התגובה שלו"

"למה המעצר שלו נמשך ונמשך ונמשך, אחרי שהם כבר הסכימו לשחרר אותו? בגלל ערב צד ג'. הוא לא יכול אפילו להמציא ערב צד ג', כי אין לו אף אחד. הוא כל הזמן דיבר על זה. 'אין לי אף אחד… אין לי למי לפנות… אני לבד…'. כשהשופט אמר לו 'אני אתן לך אורכה אבל אני אקח את הכסף שהפקדת בשב"ס – היה לו בפיקדון משהו כמו 2100 שקל, שהוא הפקיד בשחרור השני מהמעצר; זה היה הכסף שהוא משך כדי לשלם שכר דירה – וכשהסברתי לו את זה בטלפון הוא התחנן 'תשאירו לי לפחות מאה שקל. כי מה אני אעשה? אין לי כלום'".

עו"ד ניר אלפסה: "זה סיפור טראגי מכל כיוון. לא רק אותה – גם אותו אתה יכול למקם בשוליים של החברה. היא בוודאי – כל הנסיבות שלה – זה שהיא לא ממהרת לקבל טיפול רפואי שהיא זקוקה לו ואז שוכבת לבדה בבית החולים. אלה דברים ששוברים את הלב. אני לא בטוח שזה מקרה של אישה שקיפחה את חייה בגלל אלימות במשפחה. אני יודע שהוא מאוד דאג לה".

בינתיים התיק הפך לתיק רצח, והפוסט של איכילוב כיוון אליו גם זרקור תקשורתי. בהארכת המעצר של דמיטרי ציגנוק ביום שלישי התברר שחברתה של אנסטסיה – שהעידה בהתחלה שאנסטסיה סיפרה לה שדמיטרי ניסה לאנוס אותה ותקף אותה, ואז חזרה בה מעדותה הראשונה – חזרה בה שוב ומתעקשת שזה אכן מה שקרה.

"זה סיפור טראגי מכל כיוון. לא רק אותה – גם אותו אתה יכול למקם בשוליים של החברה. אני לא בטוח שזה מקרה של אישה שקיפחה את חייה בגלל אלימות במשפחה. אני יודע שהוא מאוד דאג לה"

בתקשורת התפרסמו פרטים נוספים על עברו של דמיטרי ציגנוק. איתי בלומנטל פירסם בynet- שציגנוק כבר הורשע לפני שני עשורים בעבירות אלימות במשפחה, בעקבות תקיפת אשתו. על פי הפרסום הוא זוכה בבית המשפט בנצרת, הפרקליטות ערערה ובית המשפט המחוזי הרשיע אותו וגזר עליו מאסר על תנאי.

במאגרים המקוונים של פסקי הדין אין זכר לפסק הדין הזה, והאזכור הקודם היחיד של ציגנוק הוא על עבירה שולית של הסגת גבול בשנת 2008 בבית שאן, אחרי סכסוך שכנים. לפני שלוש שנים ציגנוק נעלם מביתו בשכונת אליהו בבית שאן, ואחרי שלושה שבועות פרסמה המשטרה הודעת "כל היודע דבר על מקום המצאו" עם הצילום שמלווה עכשיו את כל הכתבות אודותיו. בתחנת המשטרה בבית שאן סירבו למסור פרטים על המקרה ההוא, ודוברות המשטרה לא הגיבה לשאלה האם הם מאשרים את הפרסומים בעניין עברו הפלילי של ציגנוק.

עכשיו נותר רק לחכות לתוצאות הנתיחה שלאחר המוות של אנסטסיה קלין, שאולי תשפוך אור על מה שארע.

"אני בספק אם הנתיחה לאחר המוות תוביל לפתיחת התיק מחדש", אומרת עו"ד סורין. "על פניו, אני מניחה שאם היו עדויות לאלימות קשה, לא היו משחררים אותו. לי ברור שאין פה תיק. חוץ מהפרת הוראה חוקית, על זה שהוא יצא מהבית בשעה שאסור היה לו לצאת. התיק הזה לא יגיע לעולם לבית המשפט, להערכתי. כמו שזה נראה כרגע – עושים לו משפט שדה".

"לי ברור שאין פה תיק. חוץ מהפרת הוראה חוקית, על זה שהוא יצא מהבית בשעה שאסור היה לו לצאת. התיק הזה לא יגיע לעולם לבית המשפט, להערכתי. כמו שזה נראה כרגע – עושים לו משפט שדה"

אם קליין הגיעה לבית החולים עם פצע ברגל שהזדהם, מאיפה נולדה הטענה שזכתה לתהודה שהיא אושפזה אחרי שספגה מכות בכל חלקי גופה? בפרקליטות מזכירים שכשאנסטסיה אושפזה, הרופא הראשון שטיפל בה דיבר על הפצע ברגל שהולך ומזדהם. בינתיים הופיעו בגופה עוד ועוד פצעים. אחרי כמה ימי אשפוז נוספה לתיקה הרפואי חוות דעת רפואית, לפיה אי אפשר לדעת אם הפציעות שנראות על גופה הן בגלל הזיהום, השתוללות החיידק הטורף, או תוצאה של מכות. "זיהום שמתפשט בכל הגוף נראה כמו מכות", מסבירים בפרקליטות, "זה לא שהיה אפשר להגיד 'אה, אין ספק שהיא חטפה מכות בכל חלקי גופה, זה מקרה ברור'. כי זה לא המצב".

אבי שושן דובר בי"ח איכילוב תפר תיק ורימה מדינה שלמה. צילום עמוד הפייסבוק של איכילוב
אבי שושן דובר בי"ח איכילוב תפר תיק ורימה מדינה שלמה. צילום עמוד הפייסבוק של איכילוב

מה שמחזיר אותנו לפוסט "המרגש" שאבי שושן, דובר איכילוב, פירסם בשבת.

שושן מתעקש שהוא כתב בפוסט שקלין אושפזה בגלל "פגיעות עזות שחוותה בכל חלקי גופה", על סמך הערכה רפואית שהוא קיבל. הוא גם עומד מאחורי התיאור הדרמטי שהעובדת הסוציאלית "מנעה ממנו בגופה להיכנס לחדר", למרות שהעובדת הסוציאלית עצמה מספרת סיפור שונה.

האם ייתכן שדמיטרי ציגנוק פצע את אנסטסיה קלין וגרם למותה? האם יש כרגע דרך לדעת את זה בוודאות? לא. האם יכול להיות שדמיטרי ציגנוק היה בעצם האדם היחיד בעולם שעוד דאג לאנסטסיה קלין, ורק רצה להיות לידה ולעזור לה בשעותיה האומללות האחרונות? אי אפשר לשלול את זה, לעת עתה. האם זה משנה למישהו? ברשתות החברתיות כבר המשיכו הלאה. לסיפור המסעיר הבא. https://www.zman.co.il/158774/

מה קרה בסוף? דימיטרי שוחרר. ראו כתבה בוואלה 20.10.2020:

אונס שלא היה
אונס שלא היה

דמיטרי ציגנוק, החשוד ברצח בת זוגו אנסטסיה קליין, ישוחרר ממעצר בתנאים מגבילים. נציג המשטרה בדיון בבית משפט השלום בתל אביב, רס"מ קובי הרשקוביץ, אמר כי לפי תוצאות נתיחת הגופה ייתכן ואין קשר ישיר בין מותה של קליין לבין אירוע קודם בו הוכתה על ידי ציגנוק. לדברי הרשקוביץ, "התמונה הראיתית עדיין לא בהירה".

בכך, מגיע תיק החקירה על נסיבות מותה של האישה, אזרחית אוקראינה בת 52, למבוי סתום.

השופטת ענת יהב דחתה את בקשת הסנגוריה הציבורית לשחרר את ציגנוק ללא תנאים מגבילים. "אינני יכולה להתעלם מהחשדות שנותרו, שהם כשלעצמם חשדות חמורים מאוד, שבסופו של יום הביאו למותה של הקורבן", ציינה. היא הורתה לשחרר אותו למעצר בית מלא עד לסוף החודש, בנוסף לאיסור יציאה מהארץ, ערבות עצמית וערבות צד ג' על סך 3,000 שקלים.

לפי המשטרה, לא ברור מה הוביל למותה של קליין. בשלב זה נבדקות טענות על פגיעות הדדיות בין בני הזוג, ועל כך שפגיעתו של ציגנוק בבת זוגו לא הייתה מכוונת. נציג המשטרה הוסיף כי קיימות עוד פעולות חקירה רבות לבצע, דבר שייקח זמן רב, וכי בשלב זה אין הצדקה חוקית להמשיך להחזיק את החשוד במעצר.

דיון השחרור של דמיטרי ציגנוק
דיון השחרור של דמיטרי ציגנוק
דיון השחרור של דמיטרי ציגנוק
דיון השחרור של דמיטרי ציגנוק

בתחילת החקירה טען נציג המשטרה בבית המשפט כי ציגנוק הגיע לבית החולים איכילוב שבו אושפזה קליין, כשהוא לבוש במדי שב"ס במטרה "לגמור את העבודה". גורמים בסנגוריה הציבורית המעורים בפרטים דחו את טענת המשטרה, ואמרו שציגנוק הגיע לבית החולים כדי לדרוש בשלומה. הם אף טענו כי הוא כלל לא לבש מדי שב"ס, אלא חולצה כחולה ומכופתרת, ככל הנראה של חברת שמירה, שאותה הוא השאיל מחבר ולא במטרה להתחזות.

אותו גורם הוסיף כי אין לו כל ספק שלחשוד אין שום קשר למותה של קליין. לדבריו, מה שהרג אותה זה הפחד להגיע לבית חולים ולקבל טיפול, משום שהיא נפצעה ולא טופלה. הוא הבהיר כי הסיבה לפחד הייתה שלא הייתה לה אשרת שהייה בארץ, ולכן חששה להגיע לקבל טיפול רפואי. הגורם סיכם כי הזיהום שהתפתח בגופה הוא זה שהרג אותה.

עו"ד ניר אלפסה, שמייצג את ציגנוק מטעם הסנגוריה הציבורית, ביקש מהשופטת לשחררו ללא תנאים מגבילים, וציין כי תוצאות הנתיחה הפתולוגית מחזקות את טענתו, לפיה החבלה על גופה של אנסטסיה נגרמה מתאונה ולא מחבלה מכוונת. סנגוריו של ציגנוק טענו בבית המשפט כי השניים כלל לא היו בני זוג, אך במשטרה מתעקשים כי מהעדויות שאספו הם היו זוג לכל דבר.

אלפסה ודימה אניקין שמייצגים מטעם הסניגוריה הציבורית את ציגנוק מסרו כי "כפי שטענו לכל אורך הדרך, דימיטרי אינו אחראי לפציעתה ומותה הטראגי של המנוחה. בפעם השלישית במהלך החקירה, המשטרה ביקשה לשחרר את דימיטרי, בגלל החלשות החשדות נגדו. מכיוון שמדובר באדם נעדר כל תמיכה משפחתית או חברתית, ושחי בשולי החברה, אין ביכולתו להשיג את הערבויות שיאפשרו את שחרורו בפועל. אנו פועלים למציאת פתרון שיאפשר את מימוש החלטת בית המשפט לשחררו למעצר בית".

https://news.walla.co.il/item/3393530

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.