אלימות נגד קשישים בבתי אבות: תופעה נרחבת קשירות בניגוד לחוק

Spread the love

תופעה נרחבת של קשירת קשישים בבתי אבות ברחבי הארץ , דקלה אהרן שפרן , 04.12.16 , רשת ב

דוחות בקרה של משרד הבריאות חושפים תופעה נרחבת של קשירת קשישים בבתי אבות ברחבי הארץ. בשנה החולפת נמצא שלפחות ב-20 מוסדות נקשרו קשישים שלא על פי הנהלים. במקרים אחדים נמצא שמחצית מן הקשישים במוסד היו קשורים, ובמקרים אחרים – נעשו הקשירות בדרך שלא שמרה על כבוד הקשיש או גרמה לפצעים ולשפשופים בעור. הבוקר דווח בתוכנית סדר יום עם קרן נוייבך על בית אבות לחולי אלצהיימר בירושלים, בית ראובן, שבו נקשרו קשישים לכיסאות ולמיטות במשך שעות ארוכות. בעקבות פניית קול ישראל עשה משרד הבריאות ביקורת פתע במקום ומנהלי המוסד זומנו לבירור.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=TwgKxJeMJDo]

קשישים המטופלים בבית האבות "בית ראובן" לחולי אלצהיימר בירושלים נקשרים לכסאות ולמיטות, לעיתים במשך שעות ארוכות. בני משפחותיהם של הקשישים התלוננו שיקיריהם נקשרים בלי יכולת לזוז, וכי נאמר להם שהדבר נעשה לטובת הקשישים. ביקורת שעשה משרד הבריאות בבית האבות, בעקבות פניית קול ישראל, העלתה שהקשישים נקשרים באביזרים שאינם מתאימים, וכי הגבלתם נעשתה בדרך שאינה עולה בקנה אחד עם הנהלים. הנהלת המוסד תזומן לדיון במשרד הבריאות, ובית האבות נדרש להחליף את הציוד לאלתר.

ציטוטים מתוך דוחות ביקורת פתע שנערכו השנה במוסדות סיעוד גריאטרי:
בית אבות משען נאות אביבים תל אביב – ביום הבקרה נצפו מספר גבוה של מטופלים המרותקים באמצעות הגבלה פיזית – יש לנהל דיון חוזר עם אנשי צוות רלוונטיים, להציג חלופות לפתרון ולתעד את התהליך. בישיבות צוות רב מקצועי אין דיון מספק בנושא הגבלה פיזית ליקוי חוזר מבקרה הקודמת במהלך הבקרה ראינו שימוש נרחב בהגבלות תנועה. מומלץ לעשות הערכה חוזרת של הנושא לכל אחד מהדיירים על מנת לצמצם ככל האפשר את השימוש בהגבלות תנועה.

לב גנים נתניה: חולים רבים נמצאו רתוקים לכסא עם אביזרי הגבלה המעלים רמת הסיכון לפצעים ושפשופים במוסד קיים ריבוי של הגבלות תנועה. * יש להקים צוות חשיבה מקצועית בנושא ולבדוק אפשרויות נוספות מלבד הגבלת תנועה לדיירים.
בית בפרדס בית אבות סעודי הוד השרון הבקרה תאריך * קיים מחסור בציוד הולם לישיבה בטיחותית ואיכותית. * חולים רבים נמצאו רתוקים לכסא עם אביזרי הגבלה המעלים רמת הסיכון לפצעים ושפשופים. * מספר דיירים יושבים על כסאות גלגלים קרועים ושאינם תקינים. * בזמן הבקרה נמצאו דיירים אשר ישבו על כסאות גלגלים של דיירים אחרים ודיירת אשר ישבה עם הגבלת תנועה ללא שניתנה הוראה רפואית לכך.

מרכז גריאטרי בית שאן: 23 מטופלים מוגבלים באמצעים שונים, מתוכם 7 הגבלות במחלקה לתשושי נפש. יש לציין שחלק מההגבלות בוצעו בצורה לא נכונה שלא שומרת על כבוד המטופל התגלו סתירות בהקשר לתיעוד ההגבלות במוסד.
בית אבות מול כרמל, שער העמקים יש לבחון מחדש את כל ההגבלות, ביום הבקרה נצפו 10 הגבלות,
מוסד המבריא כפר סבא חולים רבים נמצאו רתוקים לכסא עם אביזרי הגבלה המעלים רמת הסיכון לפצעים ושפשופים.
עמותת מרכז פיס סיעודי – נתיבות – – יש לבדוק שוב את כל ההגבלות הפיזיות במוסד עם הצוות הרב מקצועי. לבנות תכנית להפחתת כמות הקשירות במוסד ולפעול ליישומה

גני רום פתח תקווה– ביום הבקרה נצפו מספר גבוה של מטופלים המרותקים באמצעות הגבלה פיזית – יש לנהל דיון חוזר
בית פנחס נס ציונה: חולים רבים נמצאו רתוקים לכסא הגלגלים עם אביזרי הגבלה המעלים רמת הסיכון לפצעים ושפשופים. יש לתעד את כל אביזרי ההגבלה שניתנים כפי הנדרש בנוהל
מקום בלב באר יעקב- יש לבצע הדרכות צוות סיעודי בנושא הגבלות פיזיות. (קושרים דיירת למיטה ללא הוראה רפואית)
מוסד בית אור בית בכפר כפר סבא – כשליש מהדיירים ישבו עם אמצעי הגבלה שונים: חגורות מותן, מפשעה או שולחניות. יש לשפר התייחסות לקשירות והגבלות של הדיירים.

דורות בנגב באר שבע – רופאת הבית הפגינה היכרות חלקית עם הדיירים ולא זכרה למשל למי מהדיירים הגבלה פיזית חידושי הגבלה פיזית בוצעו אוטומטית, ללא שיחה ויידוע בני המשפחה.
בית ברמת השרון – יש לעשות הערכה מחדש של ישיבת המטופלים במחלקה ולפעול לצמצום השימוש בהגבלות פיזיות וצמצום הסכנה להיווצרות פצעי לחץ ושפשופים כתוצאה מהן.

מרכז סיעודי איתנים באר שבע ישנו ריבוי מטופלים בעלי הגבלה פיזית במחלקה א‘. יש לבדוק את הנושא מחדש תוך כדי ריענון נהלים ושיתוף פעולה ע"י הצוות הרב מקצועי במוסד. (ראו זאת כהערה מבקרה קודמת).
בית אבות על שם רוכלין – בבדיקת מספר תיקים של מטופלים עם הגבלה פיזית, לא נמצא דיון בישיבת צוות רב מקצועי על צורך וסוג ההגבלה, יש חשיבות רבה לדיון בישיבה רב מקצועית על הגבלות פיזיות, יש להקפיד עד דיונים אלו.
הוד ירושלים – ביום הבקרה נצפו %30 מהמטופלים המרותקים באמצעות הגבלה פיזית – יש לנהל דיון חוזר עם אנשי הצוות הרב המקצועי, על הצורך בהמשך הגבלה.

שומרי החומות ירושלים- ביום בקרה באחת המחלקות נצפו מספר מטופלים המרותקים באמצאות הגבלה פיזית ללא הוראת רופא

בפתח תקווה נאות גיל עוז- יש לפעול להפחתת השימוש בהגבלות פיזיות. * יש לקיים דיון בצוות רב- מקצועי בנושא של הגבלות פיזיות ולמצוא אפשרויות חלופיות אחרות להגבלה. * במחלקה סיעודית א‘ (ג‘ במוסד) %49 ) 18 (מכלל 37 המטופלים מוגבלים. * במחלקה סיעודית ד‘ 13 מטופלים עם הגבלה פיזית שזה כשליש מהמטופלים במחלקה.

תופעה נרחבת של קשירת קשישים בבתי אבות ברחבי הארץ , דקלה אהרן שפרן , 04.12.16 , רשת ב

מומי בירנבוים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.