7 תופעות לוואי נפוצות של נוגדי דיכאון SSRI

Spread the love
סם פסיכיאטרי נגד דיכאון - ציפרלקס -  (Escitalopram) - תופעות לוואי
סם פסיכיאטרי נגד דיכאון – ציפרלקס ממשפחת SSRI

23.07.2015 – מקור Seven Antidepressant Side Effects

להורדת המאמר באנגלית בפורמט pdf הקלק כאן

סמים פסיכיאטריים נוגדי דיכאון המכונים מעכבי ספיגה חוזרת סרוטונין (SSRI) הם בין הסמים הפסיכיאטריים הנפוצים ביותר באמריקה היום. סמים אלו נחשבים בטוחים ויעילים אבל יש להם כמו ליתר הסמים הפסכיאטריים תופעות לוואי.

"תופעות לוואי של נוגדי דיכאון תלויות בסוג בהם משתמשים, אבל ברוב המקרים כאשר מדברים על תופעות לוואי, הכוונה ל- SSRI," אומר פרופסור לפסיכיאטריה מדהוקר טריוודי ( Madhukar Trivedi, MD), ומנהל המרכז הדיכאון באוניברסיטת טקסס Southwestern Medical Center בדאלאס. על פי דיווח בכתב העת לפסיכיאטריה, כ -40 אחוזים של אנשים הנוטלים נוגדי דיכאון יש תופעות לוואי, וכ -25 אחוזי תופעות הלוואי הללו נחשבים מאוד מטרידים. שתי תופעות לוואי הנפוצות ביותר (עלייה במשקל וירידה בחשק המיני) הן רציניות מספיק כדי לגרום לאנשים להפסיק או לשנות את נוגדי הדיכאון.

להלן שבע תופעות לוואי חשובות בנוגדי דיכאון שיש להיות מודע עליהם:

תסמינים פיסיים. כאשר מתחילים לראשונה טיפול נגד דיכאון, לנוגדי דיכאון תופעות לוואי שעלולות להיות סימפטומים גופניים כמו כאבי ראש, כאבי פרקים, כאבי שרירים, בחילות, פריחות בעור, או שלשול. סימפטומים אלה הם בדרך כלל קלים וזמניים. מחקר שפורסם בכתב העת Clinical Therapeutics בדק למעלה מ -40,000 אנשים שהתחילו לאחרונה טיפול בנוגדי דיכאון. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר והמוקדמות של נוגדי דיכאון היו כאבי ראש ובחילות. "אנשים רבים בונים סובלנות לתופעות לוואי המוקדמות אלה, ורק לעתים נדירות הם דורשים הפסקת תרופות", אומר ד"ר Trivedi.

הפרעות שינה. "אנשים רבים מבחינים בבעיות שינה כשהם מתחילים לראשונה לקחת נוגדי דיכאון – מתקשים להירדם או שהם מתעוררים בקלות במהלך הלילה" אומר Trivedi. סוגים אחרים של הפרעות שינה ודיכאון הקשורים עם SSRIs כוללים סיוטים סהרוריים. סקירה של הפרעות שינה אצל אנשים הנוטלים SSRIs, שפורסם בכתב העת Frontiers בפסיכיאטריה, דיווחה כי כ -22 אחוזים מנוטלים סמי מרשם אלה חווים סוג כלשהו של הפרעות שינה.

ישנוניות בשעות היום – פגיעה בשינה בלילה וערניות ביום. "ישנוניות בשעות יום עלולות להיות תופעת לוואי של הפרעות שינה בלילה או אפקט מרגיע ישיר של נוגדי דיכאון" מסביר Trivedi. "אם נוגדי הדיכאון גורמים הרגעה, נטילת נוגדי דיכאון לפני השינה עשויה לפתור את הבעיה." תופעות לוואי של ה- SSRI בפרט יכול להכיל הן הרגעה שגורמת ישנוניות בשעות היום ונדודי שינה שגורמת ערות בלילה. כ -25 אחוזים של אנשים על תרופות SSRI יסבלו מאחד או שניהם של שני אלה יש תופעות לוואי.

מיגרנה. מיגרנות נוטות להיות שכיחות יותר בקרב אנשים הסובלים מדיכאון, Trivedi אומר, "אנשים הנוטלים תרופות למיגרנות צריכים להיות זהירים כאשר לוקחים SSRI." תרופות המשמשות לטיפול מיגרנה, הנקראים טריפטנים ו- SSRIs מגדילים את הסרוטונין הכימי במוח. תסמונת סרוטונין, מה שגורם הסמקה, קצב לב מהיר, כאבי ראש, עלולה להתרחש אם סמים אלו נלקחים יחד. יש להיוועץ ברופא המטפל איך להימנע התסמונת סרוטונין אם נוטלים תרופות מרשם עבור שני המצבים.

עלייה במשקל. "עלייה במשקל היא תופעת לוואי מאוחרת של נוגדי דיכאון ואחת הסיבות הנפוצות ביותר כי חולה מפסיק לקחת אותן או צריך לשנות את התרופות", אומר Trivedi. "שלושים דקות של פעילות גופנית ברוב ימי השבוע הוא התרופה הטובה ביותר." הסבירות לעלייה במשקל תלויה בונגד הדיכאון שנוטלים. עם hydrochloride paroxetine (פקסיל), תרופה לדיכאון נפוצה, כ- 25 אחוזים מהאנשים יעלו ביותר מ-7 אחוזים ממשקל גופם".

הִתאַבְּדוּת. הסיכון כי נטילת תרופה נוגדת דיכאון תגדיל את הסיכון של חשיבה אובדנית, נחקר בהרחבה. על פי תוצאות המחקר, נטילת SSRI או נוגד דיכאון אחר מכפיל את הסיכון למחשבות אובדניות. הסיכון  של תופעת לוואי נוגדי דיכאון כולל ילדים, בני נוער, ומבוגרים הוא 2 עד 4 אחוזים. אחת הסיבות מדוע נוגדי דיכאון עלולים להוביל להתאבדות היא שהם עלולים לתת מספיק אנרגיה לאדם כדי לבצע תוכנית התאבדות. מעקב עם הרופא המטפל היא הדרך הטובה ביותר למנוע את תופעת הלוואי הזאת.

תופעות לוואי מיניות. תופעות לוואי מיניות תופעות הלוואי בטווח הארוך הנפוצות ביותר שנגרמו על ידי ה- SSRI. הן כוללות ירידה בתשוקה מינית, שפיכה מתעכבת אצל גברים, וחוסר היכולת להגיע לאורגזמה אצל נשים. עד 60 אחוז מהאנשים שנוטלים SSRIs עלולה להיות אחת מתופעות הלוואי מיניות לנוגדי דיכאון. "תופעות לוואי מיניות היא אחת מתופעות הלוואי לטווח הארוך שהרבה אנשים לא יכולים לסבול", אומר Trivedi . יש להיוועץ עם הרופא המטפל.

מומי בירנבוים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.