יוסי סילמן מנכ"ל משרד הרווחה בהצתה מאוחרת: העו"סיות לא יעילות ואין צורך בהוספת 1000 עו"ס נוספות

Spread the love

ועדת הרווחה אותה כונן חיים כץ בכנסת ביום 19/11/14 טען יוסי סילמן: "העו"סיות לא יעילות ואין צורך בהוספת תקנים לעובדות סוציאליות נוספות".

[youtube=http://youtu.be/Y_ZStKlB3NA]

אמנם ליוסי סילמן הייתה התחלה ברגל שמאל, כאשר במשך שנתיים שיבח והילל את העובדות הסוציאליות, ולא היה מוכן להקשיב לאף אחת מקבוצות "המטופלים" הזועקים במשך שנים שהעובדות הסוציאליות הן פושעות שמבצעות פשעים איומים. והנה לקראת סוף הקדנציה של הכנסת ה- 19, בדיון שבו דרשו העו"סיות תוספת של אלפי מקומות עבודה לעובדות סוציאליות, בטענה הזוייה שאותה הציגה הח"כית מיכל בירן, שככל שיהיו יותר עובדות סוציאליות, כך יירד מפלס העוני, להפתעתנו מי שבלם את ההבלים הללו, היה יוסי סילמן בכבודו ובעצמו.

האם זה מסמל התפכחות מאוחרת? האם ירד לו האסימון? האם שנים של מחאה סוף סוף החלו להנביט את הזרעים? האם יוסי סילמן כאיש גרוש טעם את נחת זרוען של פקידות הסעד לסדרי דין?

העו"סיות, ח"כ מיכל בירן וחיים כץ דורשים מיוסי סילמן אלפי תקנים לעו"ס.

סילמן לא התבייש לענות להן שהבעיה היא בהן. העו"ס לא יעילות, ואין להן סל כלים לרווחת המטופלים.

"אם אין לעו"סיות סל כלים, מה יעשו עם כל התקנים שהן מבקשות?", שואל בצדק סילמן.

סילמן אומר לעו"ס שצריך לפתח סל כלים, סל שירותים לרווחת האזרח, ואין צורך בצבא שלם של פקידות סעד, כי גם אם הוא ייתן להן עוד 1,000 תקנים, לא ייצא מזה כלום, זה לא יקדם את צמצום העוני, וזה לא יקדם שום דבר.

"לא כל דבר זה תקנים".

אומר סילמן ומוסיף:

"אין אף מדינה שבה מודדים את תפוקת העו"סיות לפי מספר התיקים שיש להן".

סילמן אומר שלמעשה העו"ס מייצרות תיקים להתעסק בהם, כדי לטעון שהן עמוסות ולדרוש עוד תקנים, שזה בדיוק מה שפעילים חברתיים טענו במשך שנים.

סילמן שואל את העו"סיות:

"כאשר מודדים מספרית את מספר התיקים, לא בודקים כמה תיקים הם אינטנסיביים, וכמה תיקים באמת מצריכים טיפול של רווחה".

למעשה, סילמן טוען שאם יהיה סל שירותים, כלומר יתנו כסף למשפחה נזקקת, אז פשוט אותה משפחה תצא מהסטטיסטיקה של תיקים בטיפול עו"ס, ולכן אין צורך בעוד תקנים של עו"סיות.

שימו לב כיצד יוסי סילמן לא מפחד לומר לאולם מלא בעו"סיות שמתחרמנות מהמחשבה על שכר ותקנים, שהן לא יעילות, ולמעשה רובן מיותרות. שימו לב לטענתו של סילמן לעו"סיות:

"אתן צוברות תיקים, רק כדי לדרוש עוד תקנים".

שזה בדיוק מה שאנחנו אמרנו במשך שנים.

כדוגמא לחוסר היעילות של העו"סיות הביא סילמן את העו"סיות העוסקות בגירושין, שהן משאירות תיקים פתוחים 5 שנים, ובהרבה מקרים גם 10 ואף יותר שנים, רק כדי ליצור מצג שווא של עומס.

"פקידות הסעד לא צריכות להיות בייביסיטר של הורים מתגרשים במשך 5 שנים ויותר. הגיע הזמן לבטל את סע' 19 לחוק הכשרות שמאפשר לשופטים להטיל את מלאכת השיפוט על העו"סיות".

כך אומר סילמן כיום, אבל למעשה גם זה לא חדש. זה הופיע בדוח ועדת סילמן אבל הוא לא קידם זאת לחקיקה, וגם לא להנחיות תע"ס מחייבות.

על כל פנים, זהו משב רוח רענן מאותו יוסי סילמן אשר החל דרכו במלחמת צלב נגד מטופלי הרווחה, ורק לאחר אין ספור תלונות, דיאלוגים בפייסבוק, מחאות ברחוב, השכיל סילמן להבין שהנזקקים צודקים ושהעובדות הסוציאליות עובדות על הציבור.

למעשה הדברים שנשא סילמן בכנסת בישיבה זו, יכלו לבוא מפיה של לורי שם טוב, מי שסילמן תקף והכפיש במשך שנתיים, והנה הפלא ופלא, סילמן מאמץ את כל הטענות שלורי שם טוב טענה כלפיו, שהעובדות הסוציאליות לא יעילות, מיותרות, מחרחרות ריב ומדון, ויש לשים להן בלמים וברקסים. בשלב הבא סילמן צפוי להזמין את לורי שם טוב לשמש יועצת בשכר מטעם משרד הרווחה, כדי לעזור לסילמן להתניע את גלגלי הרפורמה. אם הוא יעשה זאת, הוא רק ישכיל, שכן כבר עתה נראה שהוא בעצמו הפך שופר הביקורת נגד משרד הרווחה בתוך משרד הרווחה עצמו.

העו"סיות כתבו באתר המשמר האזרחי http://hamishmar.org.il/avoda191114:

"לקראת סיום הדיון, יוסי סילמן, מנכ"ל משרד הרווחה, אמר את דבריו וחולל את הסערה הגדולה בחדר הוועדה. סילמן הדגיש שהבעיה היא לא בהכרח בתקנים, אלא ביעילותם של העובדים הסוציאליים וכי יש להשקיע יותר בסל השירותים שהם נותנים. הוא טען כי באף מדינה בעולם לא הוגדר תקן לעובדת סוציאלית, דבר שגרר תגובה נזעמת של צפרא דוויק שקראה (עד כמה שכץ אפשר לה) שהדבר אינו נכון כלל וכלל. התחושה הייתה, כי סילמן איננו מגבה את העובדים היושבים תחתיו. נציגה אחרת סביב השולחן, אמרה, בשקט (עקב אותו חשש מח"כ כץ), כי משרד הרווחה הוא זה שמתווה את המדיניות ואילו העובדים הם המבצעים. אמירה חריפה ונכונה עקב דברים של מנכ"ל משרד הרווחה הבוחר לבקר את עבודת עובדיו מאשר לתת להם פתרונות, בין אם בתקנים או בסל השירותים המוצע למטופל. סילמן אמר שכרגע תהיה תוספת של מאתיים תקנים של עובדים סוציאליים הממוקדים בעוני, שזה דבר המספק אותו לעת עתה, שאכן תיערך אפליה מתקנת כלשהי למגזר הערבי בהקשר הזה וכי יושקעו כספים במגזר האוטיסטי "שזוהי מגפה", לדבריו של סילמן. מגזר עליו אנו מרבים לשמוע בכנסת הנוכחית ומושקעים בו כספים רבים".

בתגובה, כתבה ח"כ מיכל בירן, פוסט נגד יוסי סילמן ותקפה אותו.

העובדת הסוציאלית חן גלבוע כתבה:

"בעת דבריו של סילמן ישבתי מלאת בושה וכעס שזהו האיש שעומד בראש משרד הרווחה, האמור לייצג אותי, עובדת סוציאלית. כיצד עליי לעבוד מתוך מוטיבציה ואמונה בתפקידי כאשר מנכ"ל משרד הרווחה משדר תחושה של חוסר אמון ביעילות המקצוע? כאשר מבקר אותי על כך, בעוד שמתוך משרדו אמורה לבוא הגאולה. ועדה זו מילאה אותי בחשש לקראת הסכמי השכר שיפתחו שוב לדיון, לקראת הרצון לשינוי מקצוע העבודה הסוציאלית. נותר לי לתהות, האם שר הרווחה, מאיר כהן, מודע לנאמר בישיבות הללו, המייצגות בעצם את קולו?".

ושאלתנו היא מדוע שעובדות סוציאליות יחשבו ששר הרווחה אמור לייצג אותן?

שר הרווחה אמור לייצג את העם, לא את העו"סיות.

הגיע הזמן שהעו"סיות יבינו שאין קשר בין העוני ובין מספר התקנים של העו"ס, או כמות התיקים לעו"ס. יפה אמר יוסי סילמן, שלעו"ס אין בכלל כלים לחלץ אנשים מעוני.

חילוץ הציבור מעוני תלוי בעבודת כלכלנים לפתיחת השווקים לתחרות, חיסול המונופולים והקרטלים, כדי שעלות המחיה תוזל.

זו בכלל לא עבודה של עו"ס. נראה שמשהו כן מחלחל למוחו של סילמן מכל המחאות שמשמיעים מתנגדיו. לפחות באירוע זה יוסי סילמן לא הפך שפחה נרצעת של שדולת הפרזיטיות מבית מדרשן של צפרא דוויק ובתיה ארטמן.

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.