9 מעונות ממשלתיים בפיקוח משרד הרווחה משמשים מוסדות כליאה לבני נוער: מסילה, צופיה, נווה חורש, בית הנער, אחווה, גילעם, נוף הרים, אלבוסתאן, מצפה ים – תקציב אסטרונומי של 118 מיליון ש”ח המיועד להתעללות והזנחה / דוח מבקר המדינה

9 מעונות ממשלתיים בפיקוח משרד הרווחה משמשים מוסדות כליאה לבני נוער: מסילה, צופיה, נווה חורש, בית הנער, אחווה, גילעם, נוף הרים, אלבוסתאן, מצפה ים – תקציב אסטרונומי של 118 מיליון ש”ח המיועד להתעללות והזנחה / דוח מבקר המדינה
Spread the love

מדינת ישראל מתקצבת 9 מעונות ממשלתיים, מוסדות כליאה לילדים ובני נוער, מופרטים לעמותות או חברות פרטיות, המאכלסים ילדים ובני נוער שהוצאו מהבית בצו שיפוטי, בני נוער במצבים של מצוקה, אלימות וכו'. תקציב המעונות לשנת 2019 עמד על כ-118 מיליון ש"ח בשנה.

הילדים שהוצאו מביתם, ללא הסכמת ההורים. מדיניות הרווחה עוסקת בהוצאת תינוקות, ילדים ובני נוער מביתם תוך ניתוקם מהמשפחות שלהם, היא מדיניות הרסנית, שיש לה השלכות חמורות מאוד גם על החברה כולה.

מקריאת דוח מבקר המדינה, עולה כי הוצאת הילדים ובני הנוער למוסדות הרווחה, מובילה את בני הנוער, בעיקר הנערות ממוסד "מסילה", בסופו של דבר  לשולי החברה כשהם נעדרים כישורי חיים: ללא מקצוע, ללא השכלה, נזרקים לרחובות בגיל 18, ללא שהם מסוגלים להשתלב במעגל התעסוקה בחברה הישראלית.

חבל מאוד שמבקר המדינה, העסוק מידי שנה, מזה 50 שנה, בהוצאת דוח עב כרס בנושא כשלים של מוסדות משרד הרווחה, לא הגיע למסקנה האחת והיחידה: לסגור את מוסדות הרווחה, לבטל את משפחות האומנה, כשמסגרות אלו אינם מסוגלים לפתור את הבעיות שיש לילדים ובני הנוער שהוצאו מביתם.

בסופו של דבר, מדיניות הוצאת נערות מביתן למוסד מסילה, כשלה כשלון חרוץ, שכן האלימות הפיזית שנטענת כלפי המשפחות, נמשכת באלימות סדיסטית ואכזרית בתוך מוסדות הרווחה, המבצעים "הולדינג" בנערות, שנטען לגביהן כי עברו אלימות בביתן. מחקרים מוכיחים, כי גם אם מדובר באלימות פיזית של ילדים במשפחות, מדובר על 20 אחוזים מילדים שנמצאי במוסדות, כך ש-80% מהילדים שנמצאים במוסדות, לא נמצאים שם בגלל שהם עברו פגיעה פיזית או מינית, אלא משום שהוגדרו כילדים שנמצאים בהזנחה בתוך ביתם, שיקרו להם דברים כאלו או אחרים, או סביבה שהיא אינה מיטיבה עם ילדים, כל מיני הגדרות אמורפיות חסרות ידיים ורגליים, כשלמעשה מדובר בהגדרות שנכשלו.

מקריאת דוח מבקר המדינה עולה, כי כל הטענות שנטענו נגד ההורים, בעיקר אימהות, בעטיים הוצאו נערות ובני נוער מביתם, התרחשו דווקא בתוך מוסדות הרווחה.

צינוק במוסד מסילה, שם נכלאות הקטינות במשך שעות מרובות, ללא שיש מזרון או מזגן בחדר האטום, ללא מים, ובלי שאף אחד מתייחס לזעקות השבר של הילדות הכלואות
צינוק במוסד מסילה, שם נכלאות הקטינות במשך שעות מרובות, ללא שיש מזרון או מזגן בחדר האטום, ללא מים, ובלי שאף אחד מתייחס לזעקות השבר של הילדות הכלואות

הרחק מהעין הציבורית

הנערות הכלואות בכפייה במוסד מסילה, נמצאות במשטר פיקוח הדוק, נכלאות בצינוק, כפי שניתן לראות בתמונה לעיל (צפו בתמונות מתוך דוח מבקר המדינה בקישור: https://www.docdroid.net/KcMN1WV/document), כשהן סופגות אלימות של מדריכים כלפיהן.

דוח מבקר המדינה לא התייחס לפתיחת תיקים במשטרה על ידי עובדי המוסדות, כלפי קטינים וקטינות שברחו מהמוסד.

"טובת הילד" הוצאתו מביתו הפוגעני

ההסבר להוצאת נערות ובני נוער מביתם, כפי שמשתקף מדוח מבקר המדינה, הינו בית פוגעני, שאינו מסוגל לספק לקטין צרכיו, אלא שמסקנות מבקר המדינה הינה כי דווקא הוצאת הילדים מביתם גרמה להזנחה קיצונית של נערות בתוך מוסד מסילה: אין הספקת ביגוד, הנערות אינן מקבלות צרכי היגיינה בסיסיים לימי הווסת, פעם בחודש, כך שאין להן טמפונים, תחבושות היגיייניות או פדים, קירות מזוהמים בצואה ודם, רצפה מלוכלכת וריח צחנת שתן בכל מקום.

מדיניות ההשמה החוץ ביתית של משרד הרווחה

כל 9 המעונות הופרטו לידיים פרטיות, תוקצבו על ידי המדינה בסך 13,111,1111 ש"ח בשנה, ו- 1,092,592 ש"ח בחודש, כשהמדינה מתקצבת 37,000 ש"ח עבור כל ילד במוסד. מה הפלא שמשרד הרווחה פועל לתפוסה מרבית ואחסון הילדים במוסדות, ככל שאפשר, כך שהמוסדות בתפוסה מלאה.

בפועל, הכסף לא מושקע בילדים המסכנים שהוצאו מביתם ונכלאו במוסדות המדינה. מבקר המדינה מצא כי כי החזקת הקטינים לקויה וגובלת בהתעללות נפשית ופיסית, כשאין מדיניות טיפול בבני הנוער.

המבקר מדווח, כי את המענה הטיפולי-נפשי במעונות הממשלתיים נותנות עובדות סוציאליות, למרות שאין להן הכשרה ומומחיות לטיפול בפגיעות מיניות, ולכן היכולת שלהן לתת טיפול מתאים ומקצועי לבני הנוער הסובלים מפגיעות אלו מוגבלת.

מוסד מסילה לנערות

ליקויים חוזרים ונשנים בהפעלת המוסד לנערות "מסילה". כשהמבקר מציין כי לאורך שנים קיים מחסור בתנאים בסיסיים, הן בהיבטים פיזיים והן בהיבטים טיפוליים – נפשיים. מחסור בכוח אדם מיומן, ואי יציבות ניהולית.

מבנה המעון לא משופץ, צוות המטפלות מתחלף לעיתים קרובות, תנאי מחייה בלתי הולמים, ואין מענה טיפולי ורגשי לנערות שהוצאו בכפייה מביתן.

הכי חמור, הנערות לא קיבלו טיפול בפגיעות מיניות, למרות שרובן ככולן עברו פגיעות כאלה. הנערות דיווחו כי אין להן עם מי לדבר על נושא זה, ולעובדות הסוציאליות אין ידע מתאים לטיפול בטראומה הנגרמת מפגיעות מיניות.

עוד התברר כי המוסדות לא מספקים לבני הנוער טיפול פסיכולוגי, למעט חלוקת כדורים פסיכיאטריים לכל בני הנוער הכלואים.

בנוסף נמצא, כי מוסדות הכליאה לא דואגים לטפל בבני משפחת החוסים במוסדות ולשקמם, למרות שהוראות התע"ס מחייבות קביעת תוכנית טיפולית לילד ולמשפחתו, כדי לשקם את המשפחה ולאחדם מחדש.

התעללות בבני נוער בהגדרה של "ריסון"

עובדי המוסדות אוחזים פיזית בנער או בנערה על ידי מספר אנשי צוות, כשהנער או הנערה בשכיבה כשפניהם לכיוון הרצפה, וידיהם מכופפות מאחורי גבם כדי להשתלט עליהם.

מדיווח של הקטינים, נגרמו להם פגיעות: כאב בשל כיפוף ידיהם מאחורי גבם במנח שאינו טבעי לגוף, סימנים כחולים על גופם בשל עוצמת האחיזה לצורך ריסונם; פציעות בפנים ובמקומות שונים בגוף המפגש עם הרצפה; נזקים נפשיים בשחזור של טראומות קודמות והחרפה של תסמינים נפשיים קיימים.

הנערות במעון "מסילה" הלינו לפני צוות הביקורת כי השימוש באמצעי הריסון גורם להן לא פעם כאב פיזי רב, לעיתים עד כדי פגיעות גופניות וחבלות, ועל פי תחושתן, אף השפלה קשה שלעיתים נעשית ללא הצדקה או תוך כדי שימוש בכוח מופרז.

ריסון - הולדינג קטין חסר ישע במוסד ממשלתי תחת פיקוח משרד הרווחה
ריסון – הולדינג קטין חסר ישע במוסד ממשלתי תחת פיקוח משרד הרווחה

הולדינג לילדים – אחיזה מרסנת במוסדות ממשלתיים "גילעם" ו- "אחווה"

מבקר המדינה מצא, כי מרבית המדריכים במעונות התחלפו,ואין בחסות הנוער עובדים שקיבלו הכשרה מתאימה לביצוע פעולות ריסון בקטינים, כמתחייב מהחקיקה כתנאי לשימוש באמצעי ריסון כלפי בני הנוער השוהים במעון.

"ריסון" בני נוער במוסדות - התעללות והפעלת כוח פיזי על קטינים חסרי ישע שעברו התעללות בבתיהם וחווים התעללות קשה ומכופלת במוסדות המדינה
"ריסון" בני נוער במוסדות – התעללות והפעלת כוח פיזי על קטינים חסרי ישע שעברו התעללות בבתיהם וחווים התעללות קשה ומכופלת במוסדות המדינה

מבקר המדינה מצא, שאמצעי הריסון והחזקת בני הנוער במעונות הממשלתיים כרוכים בשימוש בכוח פיזי כלפי קטינים והם בגדר מעשה פוגעני, הן מהבחינה הגופנית והן מהבחינה הנפשית, ולכן יש חשיבות רבה לקיומו של נוהל כתוב של חסות הנוער להסדרת השימוש באמצעים מרסנים.

מתברר שאין דרכי רישום של השימוש בריסון, בכל המוסדות הממשלתיים.

מעון מסילה מופעל במבנה ישן בפאתי ירושלים

הנערות משוכנות במבנה מוזנח, יש כתמים של דם וצואה על הקירות והחלונות.

תא "רגיעה" במסילה. צינוק לנערות במסווה של רוגע פסטורלי. הנערות נכלאות שם שעות מרובות לעיתים גם יממה
תא "רגיעה" במסילה. צינוק לנערות במסווה של רוגע פסטורלי. הנערות נכלאות שם שעות מרובות לעיתים גם יממה

"חדר רגיעה" במסילה, שלמעשה מהווה צינוק כליאה, הקירות מלוכלכים, הנערות אמורות לשכב על משטח בטון נמוך ונוקשה, הזכוכית בדלתות שבורה ומהחדר נודפת צחנה עזה של שתן.

בכלא מסילה אין מתקנים לפעילות ספורטיבית, אין חדר כושר, ואולם הספורט במצב ירוד. כל הנערות הדגישו שמסיום הלימודים בשעה 16:00 ועד שעת השינה 22:00 אין להן כל פעילות והן משועממות וחסרות מעש.

מוסדות מסילה וצופיה – לא מספקים מזון, ביגוד וציוד לנערות

לפי התקנות, והתקציב האסטרונומי שמתקבל במוסדות עבור בני הנוער החוסים, יש לספק לבני הנוער את כל צרכיהם, אלא שבפועל, הנערות מקבלות מזון באיכות ירודה, עד כדי כך שלעיתים המדריכים מביאים להן אוכל מביתם.

מעון מסילה מבנה ישן ומוזנח כתמי דם וצואה על הקירות, החלונות והמדרגות
מעון מסילה מבנה ישן ומוזנח כתמי דם וצואה על הקירות, החלונות והמדרגות
מבקר המדינה קבע כי מוסדות המדינה מבצעים התעללות ופגיעה בקטינים ברמה גופנית ונפשית
מבקר המדינה קבע כי מוסדות המדינה מבצעים התעללות ופגיעה בקטינים ברמה גופנית ונפשית
מבקר המדינה קובע כי מוסדות המדינה מתעללים בקטינים
מבקר המדינה קובע כי מוסדות המדינה מתעללים בקטינים

לנערות במעון מסילה, אין אמצעי היגיינה, אין בגדים, ואין מחסן בגדים במוסד, כך שקטינה המגיעה בכפייה למוסד, יכולה להישאר עם בגדיה המלוכלכים ועם תחתונים מזוהמים ימים ארוכים, תוך גרימת סבל רב לנערה. נערות קטינות שמקבלות וסת חודשית, אין תחבושות היגייניות או טמפונים.

מבקר המדינה מציין כי לדברי המפקחת הארצית על הטיפול ומנהלת מעון "מסילה" לשעבר, במעון מורגשת "מציאות של מחסור". לעיתים, העובדים נאלצים לקנות בכספם בגדים לנערות, והמזון ברמה ירודה, עד כדי כך שהצוות נמנע מלאכול ממנו ולעיתים אף מביא לנערות אוכל מבחוץ.

למרות שהנערות מתוקצבות על ידי משרד הרווחה, בתקציב שנתי של 1800 ש"ח בשנה לקניית בגדים, המדינה אינה מספקת להן ביגוד.

תזונאית שביצעה ביקורת פתע במעון "מסילה" מצאה כי המזון עדיין באיכות ירודה ומוגשים מוצרים מעובדים שאינם מזינים.

כוח האדם במוסדות המדינה מסופקים על ידי חברת כוח אדם, כך שיש תחלופת מדריכים גבוהה, ואין לקטינות גורם יציב שיתמוך בהן בעת שהייתן במעון. גם הנערות במעון הלינו על התחלופה הגבוהה של המדריכים והיעדר ניסיונם.

ביוני 2019 התפטרו מתפקידן במוסד מסילה, שלוש רכזות קבוצה וכן רכז המעון האחראי להן. נוסף על כך קיים מחסור בעובדות סוציאליות האמורות לספק לנערות טיפול סוציאלי-נפשי. גם הנהלת המעון אינה יציבה, ובמשך שנתיים עד אוגוסט 2019, שימשה המפקחת הארצית על הטיפול בחסות הנוער גם בתפקיד מנהלת המעון במילוי מקום זמני, נוסף על תפקידה הרשמי. באוגוסט 2019 מונה למעון מנהל, אף הוא במינוי זמני.

להורדת דוח מבקר המדינה בקובץ pdf הקליקו: https://www.docdroid.net/KcMN1WV/document

salome

One thought on “9 מעונות ממשלתיים בפיקוח משרד הרווחה משמשים מוסדות כליאה לבני נוער: מסילה, צופיה, נווה חורש, בית הנער, אחווה, גילעם, נוף הרים, אלבוסתאן, מצפה ים – תקציב אסטרונומי של 118 מיליון ש”ח המיועד להתעללות והזנחה / דוח מבקר המדינה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.