"אני רוצה את אבא ואימא שלי"

"אני רוצה את אבא ואימא שלי"
Spread the love

''אני רוצה את אבא ואימא שלי" , מאת: אהובה מאמוס ● צילום: אהובה מאמוס ● 5/12/2018 ● ערב ערב 2892

"אבא אל תמות" צעקה הילדה הקטנה בבכי כאשר אמבולנס של מד"א הגיע לפנותו ● הדרמה אירעה ביום ראשון ברחבה הסמוכה לבית המשפחה לאחר שבית המשפט הורה להוציא את הבת בת ה-14 מביתה ולעקור אותה ממשפחתה למסגרת של הוסטל בירושלים ● "אני אלחם עד טיפת דמי האחרונה", הבטיחה לה אימה, "בשביל מה הבאתי אותך לעולם אם לא בשביל להיות לצדך?
 

שלוש ערכאות עברה המשפחה במטרה לעצור את ההחלטה של בית משפט לענייני משפחה שקבע כי הילדה בת ה-14 תוצא מביתה בשל מחסור בהיגיינה. "לא רציתי להיפרד, לא רציתי לעזוב את הילדה שלי", אמרה האם והדמעות זולגות על לחייה. בוקר הדיון בבית המשפט

הסיפור החל לפני מספר שנים כאשר המשפחה נתגלעה לחובות כלכליים. בשלב מסוים ישנה המשפחה בחוף הים ובצריף, אך תמיד דאגה להישאר מלוכדת. בשנת 2009 החלה מחלקת הרווחה בעיריית אילת בטיפול במשפחה ובשנת 2014 הוכרזו ארבעת ילדי המשפחה כקטינים נזקקים על רקע תפקוד הורי לקוי בעיקר סביב שמירה על ניקיון הבית, היגיינה אישית של הקטינים, בעיות התארגנות ומצוקה כלכלית. בתחילת 2018 הוצאה אחת הבנות הקטנות במשפחה ממשמורת ההורים והועברה למשפחתון אור שלום באילת. הרקע, כך נכתב בבקשות שהוגשו על ידי מחלקת הרווחה לבית המשפט: "הזנחה מתמשכת, קושי בקבלת גבולות וסמכות וחוסר במיומנות בסיסית". במקביל הגישו בקשה לבית משפט השלום באילת בה הם מבקשים להוציא את הבת הבכורה שהינה בת -15 שנים למסגרת המרוחקת מהעיר אילת. הילדה סובלת מבעיות רפואיות מכיוון שנולדה עם כליה אחת וכן היא בעלת רגל קצרה ואף עברה שלושה ניתוחים מתקנים והיא מטופלת בסד הגבהה. בכתבי הבקשה מפרטת מחלקת הרווחה, "בקשה זאת נסתמכה על שני טעמים עיקריים: הטעם הראשון הוא הזנחה קשה של הקטינה ושל שאר ילדי המבקשים כתוצאה מתפקוד הורי לקוי…הזנחתה מביאה לבעיות בריאות ולדחייה חברתית קשה, שמתחדדת על רקע גילה של הקטינה. הטעם השני הוא מתן מענה בלתי הולם לצרכיה של הקטינה הסובלת מבעיות רפואיות ומנטליות. נטען שהקטינה נעדרת מיומנות חיים בסיסית". סנגורי הרווחה טענו עוד "כי עולה הזנחה קשה וחוסר היגיינה…הקטינה סובלת מבעיות שיניים קשות שלא זוכות למענה הולם" בהמשך מפרטת מחלקת הרווחה את המסגרת החוץ ביתית שנמצאה לקטינה " עשויה להתאים לצרכיה לסייע להפוך אותה למבוגרת עצמאית ולקדם את שייכותה החברתית". הרווחה מציינת כי ההורים אכן אוהבים את ילדיהם ואת זאת ניתן ללמוד נוכח העובדה שהם מגלים התנגדות עזה להוצאתם מהבית "אך ניכר כי הם אינם מסוגלים לטפל בהם ולהעניק להם את צרכיהם הבסיסים".

עוה"ד בדש מסייע למשפחה

מנגד טענו ההורים כי אומנם תפקודם ההורי היה לקוי אך מסוף שנת 2017 בזכות הדרכה ושיקום המשפחה על ידי עו"ד יוסי בדש המסייע להם, חל שיפור משמעותי בתפקודם וכי הם הוכיחו רצון טוב לשתף פעולה עם הגורמים המטפלים ונכונות הלכה למעשה לתקן ולשפר את הנדרש מהם. נכון וברור כי המצב בבית רחוק מלהיות אידאלי ויש לפעול עוד רבות להמשך שיקום המשפחה בסיוע ממשי של גורמי הרווחה, אך ניתן להיווכח כי התנהלות ההורים משתנה לטובה", טען עו"ד בדש, "ומכאן שהטיפול בקטינה וסיפוק צרכיה יועברו להתבצע במסגרת התא המשפחתי ובעיר מגוריה, כל שכן שמדובר בהעברה למסגרת חוץ ביתית המנותקת ומרוחקת כחמש שעות נסיעה". ההורים טוענים כי הם אוהבים את ילדתם ואת כל ילדיהם וכי ילדיהם אוהבים אותם והם רוצים לגדל אותם. עוד טענו ההורים כי מאז שהחלו בטיפול מחלקת הרווחה מעולם לא נשלחו להדרכה הורית קבועה ומסודרת וכי בתם לא הופנתה מעולם לקבלת עזרה רגשית קבועה מגורם מטפל", עוד טענו ההורים כי ההוסטל הממוקם בישוב מבשרת ציון אינו פתרון עבור בתם, בשל בעיות רפואיות מהן היא סובלת, מה שעלול להקשות עליה את הנסיעה כשהם מפרטים כי בשל בעיית הכליה עליה לשתות כל רבע שעה ובנסיעה לירושלים יש רק עצירה אחת. ההורים אף הביעו דאגה כי הם חוששים שיברח לה שתן במהלך הנסיעה מה שיוביל למצב נפשי קשה, בנוסף הם טוענים כי בשל הגפה היא אינה מסוגלת ללכת מרחקים ארוכים וכי הצעידה בתחנה המרכזית בירושלים הינה בעייתית עבורה. כמו כן חוששים ההורים כי הילדה לא תעמוד בלחץ הזמנים של קווי האוטובוס בתחנה המרכזית בירושלים, "שהנם לחוצים ועמוסים באנשים ולא ברור עד כמה תוכל לעמוד באתגר כאשר הליכתה מלכתחילה מוגבלת". ההורים טוענים בנוסף, "כי בתם אובחנה כבעלת אינטליגנציה גבולית ויש חשש ממשי לביטחונה באוטובוס בנסיעה שאורכת חמש שעות, לצד נוסעים זרים.

בית המשפט קיבל את עמדת הרווחה

בית משפט השלום לענייני משפחה באילת קיבל את עמדת מחלקת הרווחה והורה על העברתה של הילדה להוסטל במבשרת ציון, ההורים באמצעות בא כוחם ערערו לבית משפט המחוזי לענייני משפחה שגם הוא פסק כי הילדה תועבר למסגרת הפנימיה. ההורים לא ויתרו ובא כוחם הגיש בקשה לרשות ערעור לבית המשפט העליון. במקביל, נמצא על מיטתה של הילדה מכתב בו היא כותבת כי במידה ותועבר בכוח לפנימייה בכוונתה להתאבד. הילדה נבדקה בבית חולים לבריאות הנפש בבאר שבע, שם טענה כי "כתבה את המכתב בכדי שהוריה ילחמו עליה" ונקבע כי הילדה סובלת מקשיים רגשיים אך אינה אובדנית וכי אין סיכון אובדני". בית משפט העליון דחה את העתירה והשאיר על כנה את ההחלטה להוצאת הילדה ולהעברתה למסגרת הוסטל.
ביום ראשון התקיים דיון בבית משפט השלום באילת בשאלה האם הילדה תועבר על ידי המשטרה למסגרת ההוסטל, זאת לאחר שרשויות הרווחה לא זכו למענה מצד המשפחה לבסוף הוחלט כי האב ייסע עם הילדה.

לאחר הדיון התכנסו בני המשפחה ושכנים רבים בהם הסומכת שמונתה למשפחה מטעם הרווחה, בחנייה שליד ביתם. הבנות חיבקו את אחותם ואת אימם, "תבטיחי לי שלא תשכחי אותי, תבטיחי לי שתאהבי אותי ושתהיי בקשר", אמרה האחות הקטנה בבכי קורע לב לאחותה הגדולה שעוד רגע נעקרת ממשפחתה. השכנים מסביב היו המומים, "זה לא הגיוני, לא מבינים מה הרווחה רוצה מהם? הם אנשים מקסימים ואוהבים את הילדים שלהם", אמרו.

אף עין לא נותרה יבשה

המשפחה זכתה לחיבוקי תמיכה, ולא נותרה עין יבשה. אב המשפחה הגיע כשהוא ממרר בבכי, "למה, למה עושים לנו את זה, למה מקשים עלינו, מה לא נותנים לנו היות משפחה? הרי אנחנו עושים הכל בעד שיהיה טוב , למה מתנכלים לנו ?. הבנות והאם רצו לאב וחיבקו את כולם, רק הגדולה המיועדת למעבר הלכה הצידה ובכתה" אבא אל תדאג אני אברח משם " היא אמרה בניסיון להרגיע את אביה, " אמא חיבקה אותה , ליטפה את פניה בניסיון להרגיע "אל תדאגי אני אלחם עד טיפת דמי האחרונה שתחזרי הביתה , בשביל מה הבאתי אותך לעולם אם לא בשביל להיות לצדך?". בניסיון אחרון ניסו בני המשפחה בעזרת בא כוחם עו"ד יוסי בדש לפנות לגורמים בעיריית אילת שאולי יכולים לעזור, כשהם נאחזים בתקווה. אב המשפחה שלא עמד בלחץ קרס על הרצפה כשהוא אינו מגיב, אחד השכנים שראה זאת מחלונו הגיע למקום והחל לטפל בו איליו הצטרפו עוברי אורח, " תזמינו אמבולנס הוא ביקש לאחר שנמצא כי האב אינו מגיב ., אבא ,אבא אל תמות " צעקה לעברו הבת הקטנה בהיסטריה ובבכי כאשר הבנות רצות לכיוון אביהם ומשתטחות לצדו כאשר המטפלים ביקשו מבני המשפחה להרחיקן משם . זה מה שהרווחה עושה למשפחה שלי " אמרה הבת הגדולה בבכי " בהכל הם אשמים למה הם לא רוצים שנהיה משפחה?". היא שאלה" אני ילדה גדולה ויכולה להחליט, למה הם לא מתייחסים למה שאני מבקשת, אני רוצה את אימא ואבא שלי ואת האחים ששלי, לא רוצה להיות רחוקה מהם".
אמבולנס של מד"א פינה את האב לבית החולים יוספטל .
אחד השכנים של המשפחה סיפר ל'ערב ערב', "עבדתי עם הבעל , הוא אחלה בן אדם. את צריכה לראות איך הילדים יוצאים כל בוקר בזמן לבית ספר כשהם משקיעים בהם, איך שהם יוצאים לבית ספר נקיים ומטופחים, כל ילד מתלכלך אבל זה לא אומר שלא דואגים לו. לא כולם פה בוורוד גם אצלנו לא הכל ורוד", הוא אומר, ומצביע על הבתים בסביבה, "אבל רואים את המאמץ של המשפחה, את הדברים שהם עושים עבור הילדים, למה לעשות את זה?".
ד' שמונתה כסומכת של המשפחה מטעם מחלקת הרווחה אמרה, "אני יכולה להגיד שהם בסדר. האימא עושה את כל המאמצים לשלוח את הילדים מטופחים ונקיים. לא חסר אוכל בבית, לא חסר שום דבר. המשפחה משפחה טובה, אנשים טובים, ילדים חרוצים, ציונים טובים. נקשרתי למשפחה ואין מה הגיד. אני

"אני לא יודעת מה רוצה הרווחה מהמשפחה הזאת הילדים לא חסר להם שום דבר".
חברת המשפחה סיפרה: "ההורים נלחמים כבר שנים רבות כדי שיוכלו לגדל את הילדים כמו שצריך ולהעניק להם הכל. דווקא עכשיו כשהכל מתחיל להסתדר הרווחה הודיעה כי בכוונתם להוציא את כל הילדים מהבית, למה? במקום לשלם כסף עבור פנימייה, עבור משפחת אומנה שיעזרו להורים שיתנו להם תמיכה, הדרכה, עובדה, כשמדריכים אותם הם לומדים ומיישמים. למה להפריד ילדים מההורים שלהם, במקום לנסות לאחד משפחה הרווחה מנסה לפרק את המשפחה הזאת".
ביום שני בבוקר, למרות כל הניסיונות לאחד את המשפחה, הגיעה נציגת מחלקת הרווחה לבית המשפחה על מנת לקחת את הבת: "הם הגיעו בשעה רבע לשמונה", מספרת האם בכאב, "סירבתי לפתוח את הדלת ,מכיוון שבית המשפט פסק שהילדה תצא בשמונה בבוקר. רציתי לנצל את הדקות האלה להיות עם הבת שלי". לאחר שהאם לא פתחה את הדלת הוזעקה המשטרה למקום. "הסברתי לשוטר מדוע לא פתחתי הוא הבין, ביקשתי מהשוטר תשמור על הילדה שלי אל תיתן שיעשו לה רע".
לאחר שהילדה יצאה מביתה, רצה אליה האם ונישקה אותה, "לא רציתי להיפרד, לא רציתי לעזוב את הילדה שלי" אמרה האם והדמעות זולגות על לחייה, "נציגת הרווחה שאלה אותי למה אני מנשקת את הבת שלי כל כך הרבה ולמה אני לא מנשקת את הבת השנייה שהייתה במקום, אמרתי לה כי הבת שלי הולכת ולמזלי השנייה עוד נשארת איתי, כל כך חסר רגישות". היא מספרת, "הבת שלי חיבקה אותי ובכתה היא התפרצה על עובדת הרווחה ואמרה לה, "הכל בגללך, את גורמת למשפחה שלי ולהורים שלי עצב".
לאחר פרידה קורעת לב נלקחה הבת הגדולה לפנימייה אך עוה"ד של המשפחה הבטיח כי ימשיך לפעול על מנת לאחדה מחדש.

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.