ריטלין וקלונקס לכל דורש: השוק השחור לתרופות בטלגרם

Spread the love

כדורי שינה ממכרים, תרופות לשיכוך כאבים ממשפחת האופיאטים ותרופות פסיכיאטריות – ברשת הטלגרם ניתן להשיג לא רק סמים אלא גם תרופות במרשם רופא לכל דורש. מנהל מיון בילינסון: "מדובר בסכנת חיים"
איתי עמיקם ,  17.10.18 ,ynet

אפליקציית העברת המסרים טלגרם הפכה בשנה האחרונה לפלטפורמה פופולרית למסחר בסמים לא חוקיים, אך כעת מתברר כי משתמשים מנצלים את הרשת לא רק עבור הפצת מריחואנה או קוקאין, אלא גם לסחר בתרופות מרשם.

בערוץ טלגרם בשם "שוק אופוריה – בית מרקחת ארצי" ניתן להשיג בקלות תרופות המצריכות מרשם. חשוב לציין כי חומרים המצויים בתרופות המרשם מנויים בפקודת הסמים. קנייה או מכירה שלהם ללא מרשם רופא הינה עבירה של סחר בסמים.

המסחר בערוץ האפליקציה, שיש לו כאלף מנויים, מתבצע לאחר שהקונה הפוטנציאלי יוצר קשר בצ'אט מאובטח עם מוכר התרופה. המוכר מבקש מהמשתמש לשלוח לו פרטי זיהוי כדי לוודא שלא מדובר במארב של המשטרה.

בין התרופות שמוצעות למכירה בערוץ ניתן למצוא תרופות פסיכיאטריות כגון קלונקס, כדורי שינה כגון נוקטורנו, תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז כגון ריטלין ותרופות לשיכוך כאבים ממשפחת האופיאטים כגון אוקסיקוטין.

ת2

חלק מהתרופות, כגון הנוקטורנו והאוקסיקוטין, הן תרופות בעלות תופעות לוואי קשות.

הנוקטורנו, כך למשל, אסורה לשימוש רצוף של מעל ארבעה שבועות בשל תופעות הלוואי שלה. כדור השינה, כך הוכח במחקרים רבים, יוצר בקרב המשתמשים תלות גופנית ונפשית קשים. גם לשילוב התרופה עם תרופות אחרות או עם צריכת אלכוהול עשויים להיות השלכות חמורות על הבריאות, ולכן נטילת התרופה ללא ייעוץ רפואי הינה מסוכנת ביותר.

האוקסיקוטין, כאמור, היא תרופה לשיכוך כאבים ממשפחת האופיאטים אשר ניתנת לחולים רק על פי מרשם רופא, בין היתר בשל סכנת ההתמכרות אליה. בערוץ הטלגרם לסחר בתרופות מרשם נמכרת התרופה תמורת 250 שקלים. לריקה, גם היא תרופה לשיכוך כאבים, נמכרת תמורת 300 שקלים לחפיסה.

ת3
אוקסיקוטין ב-250 שקלים(צילום מסך)

 

פרופ' מייק דרשר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים בילינסון, המרכז הרפואי רבין בפתח תקווה, מסביר מדוע נטילת תרופות המצריכות מרשם ללא ייעוץ רפואי מסכנת את חיי המשתמשים.

"תרופות מונפקות במרשם בגלל סיבות מאוד ברורות", מדגיש מנהל המחלקה, "ראשית למטופלים עשויים להיות אלרגיה מסכנת חיים לרכיבים בתרופה. שנית נטילת תרופות במינונים לא מתאימים עשויה לגרום למנת יתר, תופעה שיכולה להסתיים בנזק מוחי, תרדמת ואף מוות".

פרופ' דרשר מסביר כי לתרופות רבות ישנן תופעות לוואי שהמשתמשים חייבים להיות מודעים אליהן: "תרופות עשויות לגרום למשל לישנוניות של המטופלים, ולכן נטילתן בסמוך לעלייה על ההגה למשל עשויה להיות מסוכנת. בנוסף לתרופות יש תגובות מתנגשות ומסוכנות עם תרופות אחרות ועם חומרים שונים שבהם משתמשים אנשים, כגון אלכוהול, ולכן חשוב מאוד לקבל ייעוץ רפואי לפני שנוטלים אותן".

בהכנת הכתבה השתתפה לורי שטטמאור

ת1
ריטלין וקלונקס לכל דורש: השוק השחור לתרופות בטלגרם , איתי עמיקם , ynet , אוקטובר 2018

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.