דוח הסנגוריה הציבורית: תנאי המעצר והמאסר במתקני הכליאה של בתי הסוהר לשנים 2013-2014

Spread the love

יולי 2015 – הסנגוריה הציבורית המופקדת על ביקורת במתקני כליאה שב"ס לאסירים ועצורים ביקרה במתקנים אלו בשנים 2013-2014 ומצאה ליקויים חמורים המהווים הפרות של החוק, התקנות והפקודות.

דוח הסנגוריה הציבורית: תנאי המעצר והמאסר במתקני הכליאה של בתי הסוהר לשנים 2013-2014

הליקויים הנם בתחומים:

א. החזקה בתנאי הפרדה ובידוד.
ב. צפיפות קשה.
ג. ליקויים בתחום השיקום: טיפול, חינוך, פנאי ותעסוקה.
ד. ליקויים במתן טיפול רפואי.
ה. שימוש בכבילה בלתי מידתית.
ו. תנאי חום קשה, אוורור ותאורה בלתי נאותים.
ז. תנאי היגיינה ותברואה בלתי הולמים ובעיית מזיקים.
ח. ליקויים הנוגעים לתאי המקלחת והשירותים.
ט. קשיים במימוש הזכות להליכה באוויר הפתוח.
י. ליקויים בקשר לאיכות המזון, כמותו וסדרי האכילה.
יא. מחסור וליקויים בציוד בסיסי ובציוד כללי.
יב. ליקויים הקשורים לקנטינה.
יג. תלונות בדבר ליקויי בטיחות.
יד. ליקויים הנוגעים להפרדה בין אוכלוסיות כלואים שונות .
טו. קשיים במימוש הזכות לקשר עם בני משפחה.
טז. תלונות בדבר לוחות זמנים בלתי מתחשבים
יז. קשיים במימוש זכות המפגש בין עורך דין ללקוח.
יח. ליקויים הנוגעים לעתירות אסירים וליידוע על זכויות כלליות.
יט. ליקויים הנוגעים לתנאים הפיזיים במתחמי ועדות השחרורים ולמימוש זכויות בקשר להליך בפני הוועדה.

בית סוהר נווה תרצה – החזקה בתנאי הפרדה ובידוד

אגף ההפרדה והבידוד בנווה תרצה זכה במהלך השנים לביקורות קשות ונוקבות בדוחות רשמיים של הסניגוריה הציבורית ושל לשכת עורכי הדין. גם בשני הביקורים שנערכו בנווה תרצה, בדצמבר 2013 ובספטמבר 2014, אגף זה בלט בתנאי השהייה הקשים.
קושי מיוחד מתעורר מהעובדה שכלואות רבות מוחזקות באגף ההפרדה לצרכים שונים שאינם  תואמים את אמות המידה שנקבעו בפקודת בתי הסוהר. בביקור הראשון עלה כי מרבית הכלואות
המוחזקות באגף סובלות מבעיות פסיכיאטריות ומוחזקות בו בשל מצבן הנפשי.

מרבית כלואות ההפרדה מסווגות ככלואות השגחה רמה א', וחלקן נתונות במצב נפשי המחייב אשפוז במוסדות פסיכיאטריים. לדברי מפקדת הכלא, כלואות אלו מוחזקות באגף ההפרדה בשל העובדה שאין חדר ייעודי לנשים במרכז לבריאות הנפש (להלן: מב"ן), והעברתן לבית חולים פסיכיאטרי אזרחי מחוץ לכותלי הכלא בהשגחה של איש סגל מעוררת קושי. 9 בעת הביקור השני באגף ההפרדה שהו בו שמונה כלואות, כאשר רק שתיים מהן הוגדרו ככלואות הפרדה והחזקתן שם תואמת את הוראות החוק. שתי כלואות אחרות הן כלואות טרנסג'נדריות המוחזקות בהפרדה בשל מאפיינים מגדריים. כלואה אחת הוחזקה באגף תחת השגחה פסיכיאטרית צמודה מחשש לשלומה, ואחרת הוחזקה באגף תחת השגחה רפואית בשל חשש להדבקה. מספר כלואות נוספות הוחזקו באגף בשל קשיי השתלבות והתנהגות באגפים הרגילים.
תנאי השהייה באגף ההפרדה והבידוד: המבקרים התרשמו שמדובר באגף ישן ומוזנח בו התאים קטנים במצב פיזי קשה. בביקור הראשון, ראו המבקרים שבחלק מהתאים יש מקקים, האריחים שבורים והקירות מתקלפים. גם בביקור השני התרשמו המבקרים לרעה ממצבם של התאים באגף ההפרדה והבידוד. התאים נמצאו במצב של הזנחה, לכלוך, שורצים מזיקים וכיוצא בזה.
אחד התאים בהם ביקרו היה קטן וצפוף, וכלל מיטת ברזל ועליה מזרון דק ללא סדינים. בתא המקלחת לא היה ראש מקלחת, והמים זרמו דרך חור בקיר. הכלואה ששהתה בתא טענה כי היא לא מצליחה לפתוח את ברז המקלחת. בהמשך לכך, במאמץ ניכר הצליח אסיר עבודה ששהה באגף לפתוח את ברז המים. עם כניסתם לתא חשו המבקרים תחושת מחנק עזה וצחנה. התא נראה כאילו לא נוקה תקופה ממושכת. הרצפה והקירות היו מלוכלכים מאד ואשפה הייתה מפוזרת בכל מקום. הקירות באזור המקלחת היו מכוסים בחלודה והרצפה מלאת עובש. מיקומו של החלון הקטן הבודד שנמצא מעל המקלחת כמעט ואינו מאפשר כניסת אור יום לתא, באופן שמעצים את תחושת המחנק. בעת הביקור שהתה בתא כלואה תחת השגחה רפואית, אשר הוחזקה בהפרדה מחשש כי תדביק כלואות אחרות במחלתה. נטען, כי היא סובלת מכינים וכן מסקביאס. חרף זאת הושמה, כאמור, בחדר שבו אין אפשרות להתקלח, ללא סדין וללא אמצעים הגייניים. בשיחה עם הכלואה נמסר כי הועברה לתא ללא כל ציוד ולא סופק לה ציוד מטעם בית הסוהר, לרבות מגבות, בגדים להחלפה וכד'. בתשובה לשאלת המבקרים, נמסר מהסגל כי הכלואה אינה מעוניינת להתרחץ ולכן לא ניתנה לה מגבת, אף שנהוג לתת ציוד לכל כלואה וכלואה המגיעה לאגף. לא ניתן כל הסבר מניח את הדעת לכך שלא חולקו סדינים על אף שהיו בנמצא לחלוקה בידי הסגל. באשר לנושא הניקיון נמסר, כי באגף ישנה עובדת ניקיון אשר מגיעה מידי יום ומנקה את החדרים, אך בשל מצב חירום באותו היום, היו האגפים סגורים. למבקרים הרשמיים נאמר כי מדובר בלכלוך שנוצר במהלך הלילה. המבקרים התרשמו שהחזקתה של כלואה חולה שצריכה טיפול רפואי דחוף בתנאים אלה פוגעת בכבודה ובבריאותה. כמו כן, הכלואה התלוננה על מחסור באספקת הטיפול הרפואי לו היא זקוקה. המבקרים ביקשו לבדוק את מסמכיה הרפואיים והבחינו כי הכלואה כלל לא נבדקה על ידי רופאת בית הסוהר, אלא על ידי חובש.

ניסיון לברר לעומק את טיב הטיפול הרפואי שניתן לכלואה לא התאפשר, מאחר שהמידע לא הופיע במסמכים, לטענת הסגל בשל סודיות רפואית. הכלואה אף הלינה על כמות האוכל המועטה ועל טיבו.
בתא נוסף באגף התרשמו המבקרים מהדוחק ומהצפיפות, המיטה עמדה ללא סדין או שמיכה, וברז המקלחת לא היה תקין. הכלואה בתא התלוננה על איכות המזון ובפרט על כך שהלחם יבש במיוחד. בנוסף טענה שלא מספקים חומרי ניקיון ומגבות. הכלואה מסרה כי אינה מעוניינת לפגוש את העובדת הסוציאלית מכיוון שהיא משוחחת עמה מבעד לדלת התא, והכלואה מרגישה שאין בכך כל טעם.
בתא נוסף, המוגדר כתא השגחה/ פיקוח בשל מיקומו מול חדר הבקרה וכן בשל המצלמות הקיימות בו, הוחזקה בעת הביקור מזה שבוע כלואה בעלת נטיות אובדניות. הכלואה התלוננה על מחסור באוויר ותחושת מחנק, ואכן המבקרים התרשמו כי המצב כמתואר. נמסר, כי אין אפשרות להכניס מאורר לתא היות ולכלואה ישנן נטיות אובדניות וקיים חשש שתשתמש במאוורר כדי לפגוע בעצמה. לדברי מפקדת המתקן, הכלואה נבדקת על ידי פסיכיאטר אחת לשבוע ולעיתים אחת לשבועיים.
הכלואות באגף אינן זוכות לפעילויות חינוכיות או לפעילויות פנאי, והן שוהות לבדן ללא כל אינטראקציה חברתית, חינוך או תעסוקה. עוד נמצא, כי לכלואות השוהות באגף ההפרדה לא ניתן טיפול סוציאלי מספק וראוי. בביקור הראשון דווח למבקרים כי השיחות עם העובדת הסוציאלית נערכות דרך אשנב הדלת. להערכתנו, נוהג זה הוא פסול, פוגע בזכותן של הכלואות לפרטיות ומנוגד לכללי האתיקה ולהנחיות שירות בתי הסוהר. שיחה המתבצעת בין עובד סוציאלי לבין כלוא הסובל מבעיות נפשיות דרך אשנב הדלת אינה יכולה להוות תחליף לשיחה טיפולית, ולבטח לא ניתן באמצעותה לאמוד כראוי את מצבו הנפשי של הכלוא.

בית סוהר נווה תרצה – ליקויים במתן טיפול רפואי

הכלואות הלינו בביקור משנת 2013 על יחסה המזלזל של הרופאה האחראית כלפיהן. מפקדת הכלא הבטיחה לשוחח עם הרופאה ולרענן את נהלי ההתנהגות אל מול הכלואות. בביקור נוסף שנערך במקום בשנת 2014 הושמעו תלונות דומות. הכלואות הלינו כי הרופאה אינה זמינה, וכי היא מפגינה זלזול, חוסר אמון וחוסר סבלנות כלפיהן. בינתיים נמסר כי הרופאה עברה לבית סוהר אחר.

כבילה בלתי מידתית – בית סוהר נווה תרצה

בבית הסוהר נווה תרצה עלו ממצאים מטרידים בנוגע לשימוש בכבילה כאמצעי ריסון של הכלואות. אחת הכלואות שהוחזקה באגף ההפרדה הלינה על כך שנכבלה בארבע גפיה למיטה במספר הזדמנויות. אנשי הסניגוריה הציבורית ביקשו לבדוק מקרה זה גם באמצעות עיון ביומן הכבילות, אך נמסר להם כי אין יומן כבילה שמרכז את המידע, וכי נעשה שימוש בטפסים המתויקים בתיק הכלואה. עוד נמסר כי מידע בדבר כבילות אמור להימצא גם ביומן הכללי בו נרשמת כל פעולה המתבצעת במשך היום והלילה. מבדיקה שערכו המבקרים בתיקיות של שתי כלואות מאגף ההפרדה עלה כי תיעוד הכבילות שלהן לא התבצע בצורה תקינה ומלאה. פרטים בסיסיים לא מולאו כנדרש, לרבות משך הכבילה, הגורם המאשר, והפסקות יזומות של הכבילה לצרכים בסיסיים של הכלואה. גם בדיקת יומן הכניסה של האגף לא אפשרה לקבל תמונה מלאה וברורה לגבי ההתנהלות בעניינן של הכלואות החל ממועד הכבילה ועד מועד שחרורן מהכבילה. בנסיבות אלו, של העדר ריכוז הנתונים בנושא, התקשו המבקרים הרשמיים לעקוב אחר תקינות הפעולות שננקטו בהקשר זה. על פניו הבדיקה העלתה נתונים מטרידים. כך למשל, נכתב כי הסיבה לכבילתה של אחת הכלואות הייתה הפרת סדר ומשמעת והתנהגות שלילית.
כלואה נוספת נכבלה למיטה בנסיבות דומות. מהדברים עולה חשש שהשימוש בכבילה נעשה כאמצעי ענישה כדבר שבשגרה ובניגוד להוראות החוק.

Document-page-001Document-page-002Document-page-003Document-page-004Document-page-005Document-page-006Document-page-007Document-page-008Document-page-009Document-page-010Document-page-011Document-page-012Document-page-013Document-page-014Document-page-015Document-page-016Document-page-017Document-page-018Document-page-019Document-page-020Document-page-021Document-page-022Document-page-023Document-page-024Document-page-025Document-page-026Document-page-027Document-page-028Document-page-029Document-page-030Document-page-031Document-page-032Document-page-033Document-page-034Document-page-035Document-page-036Document-page-037Document-page-038Document-page-039Document-page-040Document-page-041Document-page-042Document-page-043Document-page-044Document-page-045Document-page-046Document-page-047Document-page-048Document-page-049Document-page-050Document-page-051Document-page-052Document-page-053Document-page-054Document-page-055Document-page-056Document-page-057Document-page-058Document-page-059Document-page-060Document-page-061Document-page-062Document-page-063Document-page-064Document-page-065Document-page-066Document-page-067Document-page-068Document-page-069Document-page-070Document-page-071Document-page-072Document-page-073Document-page-074Document-page-075Document-page-076Document-page-077Document-page-078Document-page-079Document-page-080Document-page-081Document-page-082Document-page-083Document-page-084Document-page-085Document-page-086Document-page-087

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.