אדם קם בבוקר ומגלה שהוא פסיכי

אדם קם בבוקר ומגלה שהוא פסיכי
אדם קם בבוקר ומגלה שעשו ממנו פסיכי / רחל סופר
Spread the love

 אדם קם בבוקר ומגלה שהוא פסיכי , ידיעות אחרונות , רחל סופר , 28.01.1996

סיכסוך פעוט בין שכנים או קרובי משפחה עלול להסתיים בזימון לבדיקה פסיכיאטרית, או אפילו לאשפוז כפוי בבית חולים לחולי נפש. באחרונה החליט שר הבריאות בצעד נדיר, לשלול את רשיונו של אחד הפסיכיאטרים הבכירים בישראל. ההחלטה אומנם לא מומשה, עקב ערעור לבג"צ, אך פרטי הפרשה מעידים על ליקויים חמורים במערכת האבחון הפסיכיאטרי: אנשים בריאים לחלוטין יכולים לקבל חוות דעת שהם בלתי שפויים. האגודה לזכויות האזרח: "אסור שהסמכות לאשפוז כפוי תישאר רק בידי פסיכיאטרים מחוזיים".

להורדת / קריאת הכתבה המלאה הקלק כאן

אדם קם בבוקר ומגלה שעשו ממנו פסיכי. שר הבריאות שלל את רישיונו של פסיכיאטר בכיר / רחל סופר, ידיעות אחרונות 28.1.1996, קובץ pdf

סכסוך פעוט בין שכנים או קרובי משפחה עלול להסתיים בזימון לבדיקה פסיכיאטרית, או אפילו באישפוז כפוי בבית חולים לחולי נפש. באחרונה החליט שר הבריאות, בצעד נדיר, לשלול את רישיונו של אחד הפסיכיאטרים הבכירים בישראל. ההחלטה אמנם לא מומשה, עקב ערעור לבג"ץ, אך פרטי הפרשה מעידים על ליקויים חמורים במערכת האבחון הפסיכיאטרי: אנשים בריאים לחלוטין יכולים לקבל חוות דעת שהם בלתי שפויים. האגודה לזכויות האזרח: אסור שהסמכות לאשפוז כפוי תישאר רק בידי פסיכיאטרים מחוזיים.

ביום שישי, 2 ביוני 1972, סיים מ.ח. את עבודתו וחזר לביתו שבקרית אונו. הוא השתרע על הספה והחל לקרוא עיתון, אך מנוחת סוף השבוע שלו לא ארכה זמן רב. שני גברתנים בבגדים אזרחיים, שצלצלו בפעמון, קטעו אותה והסבירו למ.ח. כי עליו לבוא עימם לשיחה עם רופא.

השניים הכניסו אותו למונית והובילו אותו לבית החולים לחולי נפש אברבנאל, שם הסתבר לו כי הפסיכיאטר המחוזי, אותו לא ראה מעולם, הוציא נגדו צו אישפוז כפוי. ללא כל בדיקה, כלא מ.ח. בין כותלי בית החולים ואושפז שם למשך כחמישה חודשים.

לאחר שחרורו פנה לבית המשפט וזה קבע כי הפסיכיאטר התרשל במילוי תפקידו. רשלנותו, קבעו השופטים, התבטאה בהתבססות על נתונים מפי השמועה, מבלי שטרח לברר את אמיתותם מכלי ראשון. השופטים חייבו את הפסיכיאטר לשלם למ.ח. פיצויים בסך 20 אלף לירות.

הסיפור הזה אירע אמנם לפני כ- 25 שנה, אולם למרבה הצער הוא לא איבד מהאקטואליה שלו. התופעה של אנשים המאושפזים בבתי חולים פסיכיאטריים בכפייה, ומבלי שתהיה לאשפוז הצדקה רפואית, עדיין קיימת. על פי נתונים שפורסמו לא מכבר, עולה כי כ- 750 בני אדם, כעשירית מכלל השוהים במוסדות לחולי נפש בישראל, אושפזו בניגוד לרצונם בהוראת הפסיכיאטר המחוזי.

על פי עדויות שונות של חולים, אקט האשפוז הכפוי הוא טראומטי. גם אם אינך חולה נפש, לא בטוח שתישאר שפוי לאחר שתעבור את האירוע. שני אחים סיעודיים או שלושה, תלוי בחומרת האבחנה, דופקים על דלת ביתו של החולה, בכל שעה משעות היום. "באנו ממשרד הבריאות", הם אומרים. "אנחנו מבקשים שתתלווה אלינו לבדיקה". בחוץ ממתינה מונית או רכב שירות של בית החולים. אם זה נעשה בשעות היום, אז כל השכנים, הילדים, בן הזוג וסתם אנשים ברחוב רואים אותך יוצא מהבית ומובל לבדיקה פסיכיאטרית4.

אם אינך מסכים להתלוות אליהם מרצון, יקחו אותך בכוח. גם אם אתה בריא, את הסטיגמה של חולה נפש לא תוכל להסיר. לך תוכיח שאתה לא חולה נפש.

לפני שבועיים פורסם כי שר הבריאות ד"ר אפרים סנה החליט בצעד נדיר לשלול לחצי שנה את רשיונו של אחד הפסיכיאטרים הבכירים בישראל, לאחר שהפסיכיאטר בדק אדם בריא וקבע כי הוא חולה אלצהיימר. אותו אדם, קשיש כבן 80, ביקש להתחתן עם אישה הצעירה ממנו בשנים רבות ובתו התנגדה לכך בתוקף. היא טענה שאביה חלה באלצהיימר וכי גורמים זרים מעוניינים להשתלט על כספו.

הבת פנתה לפסיכיאטר וביקשה לקבל ממנו חוות דעת על מצבו של אביה. הפסיכיאטר קבע כאמור, כי הוא חולה אלצהיימר, אך כשפנה האב לשני פסיכיאטרים אחרים, קיבל חוות דעת שהוא בריא לחלוטין. בעקבות זאת הגיש תביעה לבית המשפט נגד הפסיכיאטר הראשון.

הצו שהוציא השר, השולל את רשיונו של הפסיכיאטר, לא נכנס לתוקף בסופו של דבר, בשל ערעור שהגיש הפסיכיאטר לבג"ץ, אולם פרטי הפרשה יכולים להעיד על תופעה שכיחה: תלונה של אזרח על חברו מגיעה אל שולחנו של הפסיכיאטר. אזרחים רבים מוזמנים לבדיקות פסיכיאטריות בגלל סכסוכים עם בני משפחה, שכנים או יריבים אחרים. לעיתים זה מסתיים באשפוז כפוי.

לקריאת המשך הכתבה הקליקו על הקישור מעלה.

 

מומי בירנבוים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.