התעללות מינית קשה במעון לנערים בסיכון של משרד הרווחה: "שלחתי ילד בריא וקיבלתי שבר כלי"

Spread the love

התעללות מינית במעון לנערים בסיכון: "שלחתי ילד בריא וקיבלתי שבר כלי" , רענן בן צור , ynet , דצמבר 2016

אמו של נער בן 15 טוענת כי גילתה בעקיפין שבנה עבר התעללות פיזית ומינית מצד חוסה אחר. "במקום לשמור עליו הרסו לו את החיים. איך הסתירו את הסוד הנורא הזה מאמא שלו?". המשטרה פתחה בחקירה

אמו של הנער: "הילד שבר כלי, מסתגר בבית, מסתתר מתחת למיטה"

"שלחתי ילד בריא, חכם, שאוהב את החיים למעון, וקיבלתי חזרה ילד שעבר התעללות מינית ופיזית, שבר כלי, ילד שמפחד לצאת מהבית". כך סיפרה בתיה, אמו של יעקב (שני השמות בדויים), נער בן 15 שהגיע למעון לנערים בסיכון במרכז הארץ, ולטענתה עבר שם התעללות מינית מצד חוסה נוסף.

יעקב, תושב מרכז הארץ, גדל ללא אביו. אמו סיפרה כי היה נער בריא שאהב לבלות, אך לימים עבר משברים, הסתבך עם החוק והגיע למעון. "הוא כל הזמן היה בורח מהמוסד ומגיע הביתה עם חבלות", סיפרה. "כששאלתי במוסד מה קרה, הם אמרו שהוא על סמים. עשיתי לו בדיקת סמים והוא היה נקי. לא הבנתי מה קורה לו. הוא הסתגר בתוך עצמו, פחד והתבייש לדבר איתי על מה שעובר עליו. הוא רק אמר שחניך מציק לו.

"באחד מהדיונים בעניינו שבו נכחתי, נדהמתי לשמוע שהסיבה לבריחות שלו מהמוסד היא שהוא עבר התעללות מינית ופיזית מצד נער אחר, חוסה גם הוא במוסד. עד לאותו רגע אפילו לא תיארתי שזה מה שעבר עליו. כשיצאנו מהדיון שאלתי אותו מה קרה והוא סיפר לי בחשש שבמהלך שהותו במוסד נער אחר היה נוהג להיכנס למיטתו ולבצע בו את זממו תוך שימוש באיומים ואלימות. הוא סיפר גם איך אותו נער היה מסיט את הווילון במקלחת ותוקף אותו מינית. נחרדתי מהדברים שהוא סיפר לי".

סימני ההתעללות על גופו של יעקב
סימני ההתעללות על גופו של יעקב

בתיה סיפרה שגם היא בצעירותה הייתה קורבן לעבירות מין: "קשה לי מאוד שהבן שלי עובר עכשיו את מה שאני עברתי, אני יודעת איך מרגישים, הכול חזר אליי. אני לא ישנה בלילה בגלל זה, אני כל הזמן דואגת לו. הוא היה במוסד על מנת שישמרו אותו מכל אלה שמקלקלים אותו, אבל במקום לשמור עליו הם הרסו את החיים שלו. איך המעון יכל להסתיר את הסוד הנורא הזה מאימו של הילד? כל הזמן הזה לא ידעתי מה עובר עליו, כי הם לא טרחו לספר לי".

לדברי האם, בעקבות האירועים שעבר בנה, חייהם השתנו לחלוטין. "הסכמתי שהוא יהיה במוסד על מנת להרחיק אותו מחברה רעה וכדי שלא ידרדר לפשע, אבל קיבלתי ילד שהוא שבר כלי", אמרה. "ילד חכם שאהב לבלות, ללכת לים, עכשיו מסתגר בבית, לא יוצא מהחדר שלו, מסתתר מתחת למיטה ואפילו לא מוכן לשבת איתי לאכול יחד. עשיתי לו מנוי בקאנטרי וחשבתי שהוא יתלהב, אבל הוא לא מוכן לצאת מהבית".

חזי, שעבד באותה תקופה במעון, סיפרה כי "החשדות עלו לראשונה על ידי נערים אחרים בקבוצה שטענו כי אחד הנערים (החשוד) מכריח את יעקב לגעת בו באיברים אינטימיים, תוך

כדי איום שאם לא יעשה זאת הוא יפגע בו פיזית. אותו נער חשוד הגיע למעון מכלא אופק עם רקורד של דקירה ומספר רב של אירועי אלימות קשים. הוא היה הנער המבוגר ביותר בקבוצה וגם הגדול ביותר מבחינה פיזית".

בתחילה, נזכר חזי, רכזת הקבוצה וגם כמה מהמדריכים שיערו כי "הטענות נגדו נובעות מהרצון של הנערים להתנכל לאותו נער ולפגוע בו, והתייחסו לטענות בביטול. הנערים התעקשו וטענו שאחרי כיבוי אורות הם ראו את החשוד מגיע בכמה הזדמנויות למיטתו של יעקב ובמשך תקופה ארוכה היו השניים בחדר לבד. הם סיפרו כי מקרים בעלי אופי דומה קרו גם בשירותים. הם הוסיפו כי שמעו את החשוד פוקד על יעקב לגעת בו בכמה צורות".

חזי הוסיף ואמר כי באותה תקופה הוא מונה להיות חונכו האישי של יעקב. "באחת הפגישות יעקב נפתח וסיפר לי כי החשוד אכן הכריח אותו לבצע בו מעשים אינטימיים ואיים עליו שידקור אותו אם לא יעשה כן", סיפר. "חשוב לציין כי יעקב הרגיש מבויש, התקשה מאוד להכיל את הסיטואציה והיה ניכר שהיא גובה ממנו מחיר נפשי גבוה. הדבר התאפיין בניתוקים ובגלישה לנושאים אחרים שלא קשורים". בעקבות המקרים פנו בתיה ויעקב לארגון המסייע לנערים שעברו תקיפה מינית. "בארגון אמרו לי שהבן אכן זקוק לסיוע ולטיפול ואנחנו מקווים שבימים הקרובים יתחיל הטיפול". בתיה גם הגישה תלונה במשטרה ונפתחה חקירה.

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "הנושא מצוי בחקירת משטרה ועל כן אנו מנועים מלהגיב".

מומי בירנבוים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.