מחקר: תרופות נגד דיכאון מכפילות אירועים המקדימים לאלימות והתאבדות

Spread the love
פורסם בעברית לראשונה: 29 באוקטובר 2016

תרופות נגד דיכאון מכפילות את מספר האירועים המקדימים לאלימות והתאבדות בקרב מבוגרים בריאים, כך מגלה מחקר שפורסם בגיליון אוקטובר 2016 של "כתב העת של האגודה המלכותית לרפואה" (JRSM) בבריטניה

המחקר מתבסס על סקירת 159 מחקרים שנתקבלו מרשויות באירופה ובריטניה, ואשר בדקו את השפעתן של עשר תרופות נגד דיכאון שונות על מתנדבים בריאים.
.
בהגדרה של 'אירוע מקדים' הכוונה לדיווחים על תופעות בלתי רצויות כדוגמת: פגיעה עצמית, ניסיונות אובדנות, מחשבות אובדניות, התנהגות אנטי סוציאלית, תקיפה, התעללות, עצבנות, אי שקט, התקף פאניקה, התנהגות פסיכוטית, תנודות קיצוניות במצב הרוח, אפתיה ורבות נוספות.
המחקר ניסה למדוד את תדירות התופעות הללו אצל אנשים בריאים שלא סבלו לפני נטילת התרופות הללו מבעיות נפשיות, כדי לבודד את היקף התופעות שרק התרופות עצמן גרמו.
במשך שנים טענו רופאים וחוקרים כי תופעות כאלה, שמטופלים דיווחו עליהם בעת נטילת התרופות, נבעו מהבעיות הנפשיות של המטופלים עצמם ולא מהתרופות. לקח שנים רבות עד שרשויות הבריאות הסכימו לבסוף לפרסם בעלוני התרופות אזהרות על סיכון לאלימות ואובדנות כתוצאה מהשימוש בנוגדי הדיכאון עצמם.
בסיכום המחקר כותב פרופ' פיטר גוטש השוודי: "זה מתועד היטב, שחברות תרופות לא מדווחות מספיק על השפעות שליליות של נוגדי דיכאון הקשורות להתאבדות או אלימות, באמצעות השמטתן מהדו"חות, ע"י כינוין בשמות אחרים או באמצעות חריגות מהתנהלות מדעית תקינה".

"נוגדי דיכאון מכפילים את מספר האירועים המקדימים לאלימות והתאבדות במתנדבים מבוגרים בריאים. אנחנו מעריכים שנוגדי דיכאון מגבירים התאבדויות בכל הגילאים".
"בעוד שכיום ישנה הסכמה כללית על כך שנוגדי דיכאון מעלים את הסיכון להתאבדות ולאלימות בילדים ומבוגרים, מרבית האנשים מאמינים שהתרופות הללו אינן מסוכנות למבוגרים. זוהי טעות שעשויה להיות קטלנית.
יהודה קורן, דובר עמותת מגן לזכויות אנוש מוסיף ואומר: "תרופות נגד דיכאון ניתנות היום ע"י רופאי משפחה כדבר של מה בכך, והתוצאה – מקרי אי השקט האלימות בחברה ובתוך המשפחה גואים. הציבור חייב להיות מודע לתופעות הלוואי ההרסניות של תרופות אלה".

קישור לתוצאות המחקר

יהודה קורן
דובר עמותת מגן לזכויות אנוש
נציגי ועדת האזרחים לזכויות אדם הבינלאומית
cchr
www.cchr.org.il

אתר בינלאומי
www.cchr.org

נייד:3350928 052

מומי בירנבוים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.