מה לא מספרים לכם חברות התרופות על סמים פסיכיאטרים – מאמר מאת אילן סלומון

Spread the love
נובמבר 2016 – רישום סמים פסיכיאטריים לאוכלוסיות הולכות וגדלות יוצר מצב בלתי נמנע, שבו המשתמשים בהם עלולים לסבול משינויים פתאומיים במצב הרוח. זה קשור במיוחד לנטילה לא סדירה או להגברה פתאומית במינון. התוצאה של תנודות פתאומיות כאלו במצב הרוח עלולה, כפי שנוכחנו, לסכן מבוגרים וילדים המצויים בקרבת המטופל ללא כל אזהרה מוקדמת.

תרופות הרגעה הורסות את הרגיעה

חברות התרופות תמיד ייצרו ומכרו סמים כדי להקל על כאב נפשי. הכרנו את הוליום, את תרופות ההרגעה ואת התרופות לשינה. מי שנטל אותם טען שזה מציל אותו. רצה שיתנו לו עוד, והתעקש לקחת יותר, כי לא הצליח להירגע או לישון בכלל כאשר ניסה להיגמל.

הוספת מאות הגדרות פסיכיאטריות חדשות לספרי הפסיכיאטריה מאפשרת היום לחברות התרופות להגיע להרבה יותר אנשים ולשכנע גם אותם שסמים הם הפיתרון ה 'מדעי' הטוב ביותר לבעייתם. הפגיעה ההדרגתית בשפיות מסתתרת באותיות הקטנות ובמושגים הלועזיים הרבים שרשומים בעלון התרופה. בתופעות הלוואי, באזהרות, ובשימוש הממושך.

תרופות נגד דיכאון הינן סמים עם תופעות לוואי רבות
צריך רק לפקוח עיניים כדי להיווכח שסמים בעצם פוגעים בשפיותם של אנשים. סמי הרחוב ידועים בתור דבר שיש להיזהר ממנו, גם אם אנשים מדווחים שזה 'עושה טוב', או 'פותר' להם בעיה רגעית. מי שמתמיד בנטילת סמים, או מתעקש שזכותו לצרוך אותם, מי שתומך בחוק עבור ה 'חופש לצרוך סמים', כל אלה גורמים נזק לעצמם או לאחרים, כי הם מתעלמים מכך שבטווח הארוך סמים פוגעים באושר ובשפיות. חשוב שאנשים יידעו על הסיכונים האלה לפני שייבחרו ב 'פתרון' שבעצמו עלול לגרום לעוד בעיות.

רשימה חלקית של אזהרות בינלאומיות בנוגע לנוגדי דכאון:

בפברואר 1995: פרסמה ה'רשות האוסטרלית לתרופות' עלון אזהרה על כך שלנוגדי דיכאון מסוג SSRI ישנה תסמונת גמילה. בין התסמינים המדווחים היו: חרדה, אי שקט, הזיות, מצבי רוח משתנים וסיוטי לילה.

באוגוסט 2003: הוציאה יצרנית ה'Effexor' (נוגדי דיכאון ממשפחת SSRI) אזהרה לרופאים בארה"ב על כך שהתרופה עלולה

לגרום לעוינות, מחשבות אובדניות, ופגיעה עצמית מתחת לגיל 18.

באוקטובר: הודיעה רשות התרופות האוסטרלית שנוגד הדיכאון 'Remeron' , המשווק גם בארץ, יכול לגרום לתופעות קשות שביניהן: חרדה, אי שקט, סיוטי לילה והזיות.

במרץ 2004: פרסמה הועדה המייעצת של הFDA הנחייה גורפת לגבי נוגדי דיכאון ממשפחת ה-SSRI המזהירה כי תרופות אלה גרמו לחרדה, עצבנות, התקפי פאניקה, חוסר שינה, עוינות, תוקפנות, אימפולסיביות, חוסר שקט חריף ופסיכוזה,וכן החמרה בדכאון והתנהגות אובדנית.

באוגוסט 2005: פרסמה הרשות האירופית לתרופות אזהרה חריפה בנוגע לנוגדי דיכאון לילדים עקב: התנהגות אבדנית כולל ניסיונות התאבדות ומחשבות אבדניות, תוקפנות, עוינות וכעס או התנהגויות דומות.

מהי פגיעה בשפיות?

זוהי הידרדרות של המצב הנפשי: יותר קשיים, תפקוד פחות טוב, עצבנות, חוסר סבלנות, זעם, חוסר שקט, תלות וכו'.

נוגדי הדיכאון עלולים להחמיר את הדיכאון

גם התרופות נוגדות הדיכאון הן סמים. אזהרה של הFDA-, מינהל המזון והתרופות האמריקני, קובעת שכל התרופות נוגדות הדיכאון מהדור החדש עלולות לגרום דווקא להחמרת הדיכאון, למחשבות אובדניות ואף להתנהגות אובדנית.

אם קיבלת כדור נגד דיכאון מהרופא, בדוק:

1. האם נערכו לך לפני כן בדיקות מעבדה כדי לאתר סיבות גופניות למצבך הנפשי?

2. האם הרופא בדק שאינך סובל מתזונה דלה או יעץ לך לשפר אותה כדי להקל על מצבך?

3. האם ישנו מצב מכביד כלשהו בחייך (שבמקום להפנות אותך למי שיעזור לך לטפל בו, הרופא רושם לך כדור פסיכיאטרי לפני שהציע שתטפל בו בדרכים אחרות)?

4. האם הרופא רשם בתיקך הרפואי אבחנה פסיכיאטרית כדי שיוכל לספק לך תרופה זו? האם אתה מסכים שישימו עליך הגדרה כזו? האם אתה מסכים שיצטבר בתיקך הרפואי מידע שעשוי בבוא העת להביא למעקב או השגחה פסיכיאטרית עליך בעתיד?

5. האם הרופא אמר לך שאין לך אבחנה פסיכיאטרית, אבל בכל זאת רשם לך כדור למשך תקופה של כמה חודשים כי 'זה יעשה לך טוב'?

6. האם הרופא מנה בפניך את תופעות הלוואי של התרופה שרשם לך כמו האפשרות לפתח בה תלות, או החמרת מצבך בעת הפסקתה או לאחר מכן? זכותך לדעת כיצד ישפיעו התרופות שאתה נוטל על מצבך בעתיד

הכותב הוא אילן סלומון, רוקח, מאמן אישי ויועץ תזונה. עוד על טיפולים טבעיים באתר. המידע אינו בבחינת המלצה רפואית, וכל יישום שלו ללא ליווי מקצועי הנו על אחריות הקורא בלבד. www.helpful.co.il

תרופות נוגדות דיכאון – תאוריה שלא מתאימה לעובדות [youtube https://www.youtube.com/watch?v=Hd8aZpQjh2I]

יהודה קורן
דובר
עמותת מגן לזכויות אנוש
נציגי ועדת האזרחים לזכויות אדם הבינלאומית
cchr
www.cchr.org.il
אתר בינלאומי
www.cchr.org

נייד:3350928 052
טל' 7312875 03 טלפון עמותה: 5660699

מומי בירנבוים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.