אליעזר יבלון מנכ"ל משרד הרווחה מטייח התעללות בחוסים במעון רמת טבריה – הושיבו שעות חוסים בשמש ואסרו עליהם לזוז ממקומם

Spread the love

חוסים יושבים שעות ביום שמש ליד בריכה ואסור להם לזוז ממקומם – לשכת הרווחה טבריה תלושה מהנעשה, אליעזר יבלון מנכ"ל משרד הרווחה מטייח האחריות המערכתית ומאשים את אחת המטפלות.

מטפלת הושעתה בשל חשד להתנהגות אלימה , אתי דור-נחום , 06.09.15

עדי ראייה טוענים שעובדת במעון 'רמת טבריה' עמותת אשכולות סטרה לאחד החוסים במהלך יום כיף בבריכה בעמק הירדן. "הוא הפריע קצת אחרי שהושיבו אותם ברחבה בלבוש מלא באחד הימים החמים בשנה, ואז אחת המטפלות פשוט הסתובבה אליו וסטרה לו פעמיים על העורף", מספר קובי וקנין, יו"ר פורום הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בטבריה, שנקלע במקרה למקום". מנכ"ל משרד הרווחה הקים ועדה לבדיקת התלונה, והוגשה תלונה במשטרה: "נלמד את הכשלים"

מנכ"ל משרד הרווחה, אליעזר יבלון, הקים ועדה לבדיקת תלונה על מעון 'רמת טבריה', בעקבות פנייה של 'ידיעות טבריה' על מטפלת שסטרה לכאורה לאחד החוסים במהלך יום כיף בחופש הגדול. בתום הבדיקה הגיש המשרד תלונה במשטרה נגד המטפלת וגם השעה אותה מעבודתה.

מעון רמת טבריה בשיכון ד' בעיר נוסד בשנת 1979 ומתגוררים בו דיירים בעלי צרכים מיוחדים בדרגות שונות. הוא פועל כמרכז קהילתי המספק את צרכי דייריו במגוון תחומים.

"המעון שם לעצמו כמטרה", נכתב באתר האינטרנט של המעון, "לקדם את הדיירים קרוב ככל האפשר למלוא מימוש הפוטנציאל האישי שלהם, לתת להם טיפול

פיזי, רגשי והתנהגותי ולשפר את איכות חייהם באמצעות לימוד, עבודה, חינוך לתרבות פנאי ופעילות מהנה. מטרתנו לקרב את דיירינו ככל האפשר לנורמליזציה ולחיים מלאים ומאושרים".

"כאב לי הלב"

הפרשה החלה לפני כשבועיים, כאשר באחד מימי אוגוסט החמים שהה יו"ר פורום הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בטבריה, קובי וקנין, בברכה בבית איל שבעמק הירדן והבחין שם במקרה בקבוצה של דיירים מהמעון שהגיעה למקום. לדבריו, הקבוצה מנתה מספר קטן של דיירים וליוו אותה כמה מטפלים.

"אותו יום חמישי היה היום האחרון של קייטנה שהפעלנו, ולקחנו את הילדים ליום כיף", מספר וקנין. "הקבוצה מהמעון ישבה במרחק של כעשרה מטרים מאתנו ושמתי לב שחבריה לא לבושים בבגדי ים או בבגדים קצרים שמתאימים לרחצה, אלא בגי'נסים וחולצות – דבר תמוה באחד הימים הכי חמים בקיץ הזה.

"הם ישבו ברחבה כמעט שלוש שעות ולא נכנסו למים. אני נכנסתי למים ויצאתי ובכל פעם ראיתי אותם באותו מקום, יושבים ומזיעים. בכל פעם שמישהו מהם קם והלך, ראיתי שהמטפלים החזירו אותו למקום. אם לזה קוראים יום כיף, אני לא יודע מה זה כיף". עדת ראייה נוספת שהייתה בבריכה באותו יום, מספרת גם היא שהחוסים ישבו כל הזמן על הדשא ולא נכנסו למים.

קובי וקנין
קובי וקנין

לדברי וקנין, בשלב מסוים הוא ראה שאחת המטפלות סוטרת לאחד החוסים. וקנין: "הוא קצת הפריע, אז היא פשוט הסתובבה אליו וסטרה לו פעמיים על העורף. את הסטירה שהוא קיבל הרגשתי שאני מקבל על הפנים שלי. עצרתי את עצמי מלגשת אליה והלכתי למשרד בבריכה לברר מאין הקבוצה.

"ברגע שהבנתי שהם ממעון רמת טבריה, הזעקתי את הנהלת המקום ונציגיה הגיעו תוך זמן קצר. במקביל הקבוצה התחילה להתפנות ולעלות על ההסעה שלה. אני ועוד עדים שראו את הנעשה סיפרנו מה שראינו, ונציגי ההנהלה אמרו שהם רואים זאת בחומרה ושהעניין יטופל.

"אין לי ספק שיום הכיף הזה היה עוגמת נפש בשביל החוסים האלה. הוציאו אותם החוצה בלי מזגן ולא נתנו להם להיכנס למים. אני מאמין שאפילו אנשים נורמטיביים היו נכנסים לאי-שקט במצבו של האיש הזה. הרגשתי שקבלתי את הסטירה במקומו. כאב לי הלב".

גם מנהלת הגיל הרך בטבריה, ליזו סרור, רכזת קייטנות גנים עירוניות, הייתה עדה למקרה. "במהלך יום כיף שערכנו בבריכה", סיפרה, "הבחנו בקבוצת חוסים ממעון רמת טבריה שישבו במשך שעות ארוכות על המדשאה בשמש ולא עשו דבר.

"אף שאותו יום היה חם בצורה יוצאת דופן הם לבשו בגדים רגילים, ללא כובעים, וכלל לא נכנסו למים. בשלב מסוים ראינו מטפלת סוטרת לאחד החוסים. זה היה נורא לראות אותם ככה.

"התחושה הייתה של חוסר אונים ואכזבה נוראית שדבר כזה קורה לאור יום. כשראינו את זה רצינו לפנות מיד למשטרה, אך בעצתו של קובי פנינו קודם כול להנהלת המקום. ייאמר לזכותם שהם הגיעו די מהר. המעשה הכי מתבקש היה להתלונן בפני מנהלי המעון ולהעביר את העניין להמשך טיפול".

מחכים למשטרה

בעקבות פניית ידיעות טבריה למשרד הרווחה עם עדויותיהם של וקנין וסרור, כאמור, הוקמה ועדת בדיקה. "מפקחת וחוקרת של המשרד שאיתן נפגשתי גבו ממני עדות", מספר השבוע וקנין, "ומאז אני מתעדכן באופן שוטף מפי נציגי המשרד, שהגיעו למסקנה שהמקרה חמור מכדי להיפתר בבדיקה פנימית שלהם".

וקנין מציין שמתוקף תפקידו כיו"ר הפורום, הוא מכיר את רמת טבריה ומדגיש שאינו בא בטענות למעון. "הם עושים עבודה נפלאה", הוא אומר, "ומשקיעים מאמץ בפעילות ברוכה שמשלבת את החוסים בקהילה ומאפשרת להם להיות יותר עצמאיים. אבל אם יש עשב שוטה, צריך לעקור אותו מהשורש כדי שלא תהיה אלימות או הזנחה.

"אסור לאפשר פגיעה בחסר ישע. אני מטפל בילדים שאולי יום אחד יצטרכו להגיע למקום כזה, ולכן אני רוצה להבטיח שיקבלו יחס מתאים תוך כבוד לאחר. משרד הרווחה מתייחס לנושא ברצינות וביקשתי יותר פיקוח ובתדירות גבוהה יותר, כדי שדברים כאלה לא יישָנו".

סרור פונה לציבור ומבקשת: "אם מישהו רואה תופעה כזאת, חשוב לדווח. עלינו להיות ערניים כדי למנוע מקרים כאלה".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "משרד הרווחה מגלה אפס סובלנות לפגיעה בחסרי ישע ופועל כל העת למניעת התנהגות פסולה זו, בין היתר באמצעות חידוד החוק בדבר חובת הדיווח, פיקוח שוטף וקביעת נהלים.

"לגופו של עניין, עם קבלת הדיווח על מטפלת שלכאורה היכתה את אחד החוסים, המשרד העביר תלונה למשטרה וכשהתברר שיש חשד ממשי להתנהגות אלימה מצד המטפלת, היא הושעתה מיידית מעבודתה.

"בכל הנוגע למידע שהתקבל על ההתרחשויות בזמן שהות הקבוצה החוסה בבריכה, משרד הרווחה ממתין לתוצאות הבירור המשטרתי ועם קבלתן, יקיים במעון בדיקה מעמיקה יחד עם הפיקוח הארצי כדי ללמוד על הכשלים למניעת הישנותם".

ממשטרת מחוז צפון נמסר: "הוגשה תלונה בתחנת טבריה ובהתאם לזאת נפתחה חקירה".

במעון רמת טבריה ביקשו להסתפק בתגובת משרד הרווחה.

מטפלת הושעתה בשל חשד להתנהגות אלימה
מטפלת הושעתה בשל חשד להתנהגות אלימה

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.