משרד הרווחה קבע: יתום מבאר שבע ילמד בראשון לציון

Spread the love

משרד הרווחה קבע: יתום מבאר שבע ילמד בראשון לציון, דנה ויילר פולק, וואלה חדשות

לאחר שסיפורו נחשף בוואלה חדשות (ילד של אף אחד: כך מועבר יתום בין מסגרות ללא פתרון), פעל שר רווחה למציאת מקום מגורים הולם לאבי, יתום בן 14. עם זאת, הפתרון שמצא משרד הרווחה מאלץ את אבי לנסוע בכל יום עשרות קילומטרים.

משרד הרווחה קבע: נער יתום מבאר שבע ילמד בבית ספר בראשון לציון
משרד הרווחה קבע: נער יתום מבאר שבע ילמד בבית ספר בראשון לציון

אבי, נער יתום בן 14, המתין שלושה חודשים לאיתור פנימייה עבורו בשל ויכוחים בירוקרטיים בין אגפי משרד הרווחה. סיפורו, שפורסם לפני שבועיים בוואלה! חדשות, הוביל את שר הרווחה, מאיר כהן לכנס דיון חרום בנושא לאיתור פתרון מידי. אלא שהפתרון הטוב ביותר שהגו במשרד מסתכם בנסיעה יום-יומית מבאר שבע, ששם ישהה אבי בפנימייה, לראשון לציון, ששם הוא לומד.

מאיר כהן שר הרווחה שלח ילד יתום המתגורר בבאר שבע ללמוד בראשון לציון
מאיר כהן שר הרווחה שלח ילד יתום המתגורר בבאר שבע ללמוד בראשון לציון

אבי, ילד הסובל מבעיות רגשיות מורכבות, החל את שנת הלימודים הנוכחית בבית הספר "בני ארזים" שבראשון לציון, שבו למד עד כה. הוא עבר טלטלות רבות בשנתיים האחרונות כששתי פנימיות שבהן שהה נסגרו ומפנימייה שלישית הוחלט להעבירו מסיבה לא ברורה. במשך שלושה חודשיים לא נמצא מקום מגורים הולם עבור הנער.

על אף בקשת מנהל מסגרת המגורים והמשפחה המלווה של הנער לשבצו בפנימייה הפועלת בבית ספרו, שהה אבי עד כה במרכז חירום לקליטת נערים בסיכון, שעבורו משלמים שירותי הרווחה כ-500 שקל בכל יום. במשרד הרווחה טענו כי לא ניתן לשבץ את הנער בפנימייה, שכן היא שייכת לאגף השיקום של המשרד ואילו אבי שייך לאגף ילד ונער, ומדובר בתקציבים נפרדים.

אחרי פרסום סיפורו הורה שר הרווחה, מאיר כהן, לכנס דיון מקצועי בנושא. במשרד נערכו כמה פגישות ובפגישה שנערכה בשבוע שעבר, ללא נציגיו הרשמיים של הילד אשר אמורים לדאוג לטובתו ולצרכיו, הוחלט כי "לטובת הילד" הוא ישובץ בפנימיית "ביתנו" בבאר שבע וימשיך ללמוד במקום שהוא מכיר ואוהב – "בני ארזים" שבראשון לציון. כך יאלץ אבי לטלטל את עצמו בדרכים כשעה וחצי פעמיים ביום בכל יום. זאת, בשעה שלא חסרות מסגרות באזור המרכז או השפלה, שבו נמצא בית ספרו של אבי וכן משפחתו המלווה.

"מה שנעשה טוב יותר למערכת מלילד"

"מיום פרסום הסיפור התחושה שלי היא שצמרת המשרד נרתמה למציאת פתרון לבעיה", אומרת אנה (שם בדוי), אם המשפחה המלווה של אבי. "לראשונה זומנתי לדיון בעניינו כדי לבחון אפשרויות, וראיתי שיש השתדלות וכוונה למצוא את הפתרון הטוב ביותר. ישבתי שם עם דמעות בעיניים ונאלצתי להסכים לשיבוצו בבאר שבע כי טענו שזו האפשרות הטובה ביוץר עבורו כרגע". לדבריה, אף שהמצב מתסכל מאוד, היא מאמינה שאין פתרון אחר ושברגע שיתפנה מקום ימהרו להעביר אותו למקום קרוב יותר למשפחתו המלווה.

בית ספר בני ארזים
בית ספר בני ארזים

"כל שנותר לעשות הוא להעלות תהיות קשות בנוגע לסיבה שבגללה היה צריך לחכות למצב משבר שיוצף ושחודשיים אחרי שהפנימייה הקודמת נסגרה לא נמצא פתרון הגיוני ולא הייתה הידברות בין השירותים השונים של משרד הרווחה", אמר ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד. "עוד יותר מתמיה שהפתרון שנמצא יאלץ את הנער לטרטר את עצמו. נראה כאילו מה שנעשה נוח יותר למערכת ולא לילד, אף שהשיקולים צריכים להיות אחרים לגמרי". קדמן תהה "כיצד ייתכן שילדים שעברו משבר אישי קשה של ניתוק ממשפחה ביולוגית צריכים לעבור בתקופה קצרה יחסית שלוש מסגרות ולהסתגל בכל פעם מחדש רק מפני שמופעלות פנימיות שאורח חייהן קצר מועד". קדמן התלונן כי נסגרות פנימיות כל הזמן והוסיף: "משהו לא בריא מתרחש דווקא בתחום שאמור להוות עוגן ויציבות לילדים, וראוי שמשרד הרווחה יתייחס לנושא הזה".

ממשרד הרווחה נמסר: "אין מחלוקת בתוך משרד הרווחה ולא הייתה. המחלקה לשירותים חברתיים בבאר שבע סברה כי יש לשבץ את הנער בפנימיית 'בני ארזים'. המסגרת אשר הוצעה על ידם היא מסגרת לבני נוער מונמכים קוגניטיבית שבאחריות אגף השיקום של משרד הרווחה". במשרד טענו כי הנער הוא בעל אינטליגנציה תקינה, שצריך להיות משובץ במסגרת פוסט-אשפוזית של ילד ונוער. המשרד הדגיש כי שר הרווחה זימן דיון מורחב בעניינו של הנער ולאחריו התקיים דיון בנוכחות המפקח הארצי של שירות ילד ונוער, גורמי הטיפול ב"בני ארזים", נציגת שירותי הרווחה מבאר שבע וכן המשפחה המלווה את הנער. לפי המשרד, כל הגורמים הביעו תמיכה בסיכום שלפיו ישולב הנער בפנימיית "ביתנו" בבאר שבע.

ג'וליה טל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.