כך ייעשה לישישה נכה שמבקשת לנסוע לבדיקות רפואיות – עוול על גלגלים

Spread the love

מ' בת 87, עיוורת כמעט לגמרי, לא מסוגלת ללכת או לנהוג, אבל כשקנתה רכב משומש וזול כדי שבנה יסיע אותה לרופאים, נשללה ממנה קצבת הבטחת ההכנסה שממנה היא מתקיימת. הביטוח הלאומי: הרכב יקר מכפי שהיא טענה.

כתבה של תלם יהב / ידיעות אחרונות.

מ' היא קשישה נזקקת ונכה שכמעט לא מסוגלת ללכת ובקושי רואה. במשך תקופה ממושכת היא חסכה שקל לשקל ובעזרת כספה הדל קנתה מכונית משומשת כדי שבנה יוכל להסיע אותה לטיפולים הרפואיים. אבל בשביל המוסד לביטוח לאומי זה הספיק כדי לשלול מהנכה בת ה- 87 את קצבת הבטחת ההכנסה שלה.

במשך יותר מ- 25 שנה קיבלה מ' קצבת הבטחת הכנסה חודשית מהביטוח הלאומי המגיעה לכ- 1600 ש"ח. ביחד עם קצבת הזקנה שלה, מתקיימת הישישה מ- 2800 ש"ח בחודש.

מ' עיוורת בעינה האחת ובעינה השנייה בקושי מסוגלת לראות. רופאיה קבעו כי הליכה עלולה לגרום להרעה במצבה הבריאותי. בשנה שעברה החליטה מ', שאינה נוהגת, לקנות רכב משומש כדי שבני משפחתה יוכלו להסיע אותה לטיפולים הרפואיים. היא רכשה מכונית ישנה, יד שלישית, ושילמה בעבורה 22 אלף ש"ח. משרד הרישוי אישר לה להציב באוטו תו נכה.

להפתעתה הרבה של מ', בעקבות קניית הרכב ה"יוקרתי" הודיע לה הביטוח הלאומי שקצבת הבטחת ההכנסה שלה תישלל. הסיבה: לפי נוהלי המוסד, אדם שמחזיק ברכב יקר מ- 40 אלף ש"ח לא זכאי לקבל הבטחת הכנסה.

כל טענותיה של מ' שקנתה את המכונית ב- 22 אלף ש"ח בלבד, שאינה מסוגלת לנהוג ושהיא משתמשת בה כדי להגיע לרופאים, נפלו על אוזניים ערלות: הביטוח הלאומי טען שעל פי מחירון הרכב של לוי יצחק, שווי המכונית הוא 46 אלף ש"ח ולכן מ' אינה זכאית לקצבה.

מ' לא ויתרה, ובאמצעות עו"ד איתן גת מהסיוע המשפטי הגישה תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בדרשיה להחזיר לה את הקצבה שנשללה ממנה.

"זו זוועה להיות זקן במדינה הזו כשאין לך כסף",

אמר בנה של מ' לידיעות אחרונות.

"אתה חייב להיות נזקק ומסכן. אמא שלי לא גנבה ולא פשעה. אין סיבה שבגיל 87 הביטוח הלאומי ייקח לאימא שלי את הכסף הזה".

בתשובתו לתביעה, התעקש הביטוח הלאומי כי מחיר הרכב גבוה מכפי שטענה מ' – וטען כי אינה עומדת בקריטאריונים המינימליים הקבועים בחוק כדי שהמוסד יכיר בכך שהיא זקוקה לרכב לשם טיפולים רפואיים.

בית הדין טרם פסק בסוגיה. עם זאת, החליטה מ' להעביר את הרכב לבעלות אחרת, אף שהוא עדיין משמש אותה. רק אז ניאות הביטוח הלאומי לחדש את הבטחת ההכנסה.

כעת נלחמת הישישבה לקבל בחזרה את הקצבאות שנשללו ממנה בחודשים האחרונים, שלטענתה מגיעות ליותר מכ- 8000 ש"ח.

"הרכב הסיע את אמא שלי לטיפולים רפואיים ולבתי חולים" מסביר הבן, "אבל להם זה לא מזיז. היא זקוקה לרכב הזה. זה הרגליים שלה. איך נותנים לאדם מבוגר להגיע למצב של פת לחם?".

המוסד לקיפוח לאומי - עוול על גלגלים
המוסד לקיפוח לאומי – עוול על גלגלים

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.