פצצות מתקתקות עם גלימות שופטים שסובלים מ"תחושת שחיקה קשה והתמרמרות"

Spread the love

פצצות מתקתקות עם גלימות – שופטים שסובלים מ"תחושת שחיקה קשה והתמרמרות"

הנשיא גרוניס: "פצצה מתקתקת במערכת המשפט"

פברואר 2012 , הפורום המשפטי למען ארץ ישראל
בפרוטקול מדיון הוועדה לבחירת שופטים שהועלה היום באתר הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, מובא דיון בסוגיית השופטים שסובלים מ – "תחושת שחיקה קשה והתמרמרות".

הנשיאה בינייש מצוטטת בפרוטוקול: "יש לנו רשימת שופטים שיכולנו לגרום להם לפרוש אילו יכולנו להבטיח להם פנסיה ".

מנהל בתי המשפט משה גל הסביר בדיון כי מאז שהמערכת עברה לשיטת פנסיה צוברת, שופטים מסרבים לעזוב את המערכת מכיוון שהם לא זכאים עדיין לפנסיה משמעותית, "אנחנו בדיונים עם משרד האוצר בסוגיה" אמר גל.
נחי אייל מנכ"ל הפורום המשפטי אומר כי כשבמערכת ישנם שופטים לא ראויים הדבר פוגע בציבור ובמדינה "מדובר בעיוות דין חמור ובסוגיה שצריכה להדיר שינה מעיני כל מי שמערכת המשפט יקרה בעיניו, לא ננוח ולא נשקוט עד שהמערכת תטפל בסוגיה ותאפשר למנוע מצבים של עינוי דין ועיוות דין בשל שופטים שאינם צריכים להיות על כס השיפוט. "
בפורום המשפטי הודיעו כי הפרוטוקולים של הוועדה לבחירת שופטים יפורסמו בפייסבוק.

בפרוטקול מדיון הוועדה לבחירת שופטים שהועלה היום באתר הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, מובא דיון בסוגיית השופטים שסובלים מ – "תחושת שחיקה קשה והתמרמרות", בדיון שנערך לפני שנה (13/1/12) אמר חבר הוועדה השופט גרוניס: "מדובר בפצצה מתקתקת , הציבור בישראל ישלם מחיר , ישנם שופטים שצריך להעביר מתפקידם".

פרוטקול מדיון הוועדה לבחירת שופטים- גרוניס: 'פצצה מתקתקת במעקכת המשפט'
פרוטקול מדיון הוועדה לבחירת שופטים- גרוניס: 'פצצה מתקתקת במעקכת המשפט'

בימים אלו החל הפורום המשפטי למען ארץ ישראל להעלות לאתר האינטרנט שלו ולדף הפייסבוק שלו פרוטוקולים של הוועדה לבחירת שופטים.

נחי אייל מנכ"ל הפורום המשפטי אומר כי פרסום הפרוטוקולים הוא צעד משמעותי למען זכותו של הציבור לדעת ולמען שקיפות במערכת המשפט ובמינוי השופטים.

אחרי מאבק של יותר מ- 7 שנים, עתירה לבג"צ ומאבק סיזיפי, הצליח הפורום המשפטי לזכות בהישג תקדימי. בעקבות תביעת הפורום ופניותיו, העביר אליו משרד המשפטים את הפרוטוקולים של הוועדה לבחירת שופטים.

כבר בשנת 2006 פנה הפורום בענין אל שר המשפטים, ומנהל בתי המשפט דאז, בעז אוקון השיב כי עמדת הוועדה היא ש"דיוני הוועדה הם סודיים ואין מקום לגלותם" אך הוועדה החליטה לבקש את חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה בעניין שקבע בשנת 2007 כי: יישמר כלל הסודיות אך "יפורסמו פרטים כפי שיוחלט עליהם" וכלל 15 לכללי השפיטה שונו בהתאם שונה בהתאם.

למרות החלטת היועץ לא פורסם דבר מדיוני הוועדה והפורום עתר לבג"צ. עו"ד יצחק בם טען בדיון כי : "השקיפות הציבורית חשובה במיוחד ככל שהדבר נוגע לוועדה לבחירת שופטים. זאת בשל התפקיד המיוחד שממלאת הרשות השופטת בדמוקרטיה הישראלית ובשל חשיבותה של השקיפות במינויים של שופטים לחיזוק אמון הציבור בה."

בשנת 2008, דחה בג"צ את העתירה אך השופט אליקים רובינשטיין עמד על החובה לכבד את החוק ותבע לפרסם כל פרט שניתן מדיוני הוועדה.

מאז ועד היום תבע הפורום פרסום הפרוטוקולים. לאחר איום בבג"צ, שלחה הוועדה בשבועות האחרונים פרוטוקולים ראשונים מדיוניה לפורום המשפטי.

נחי אייל מנכ"ל הפורום המשפטי אומר כי כשבמערכת ישנם שופטים לא ראויים הדבר פוגע בציבור ובמדינה "מדובר בעיוות דין חמור ובסוגיה שצריכה להדיר שינה מעיני כל מי שמערכת המשפט יקרה בעיניו, לא ננוח ולא נשקוט  עד שהמערכת תטפל בסוגיה ותאפשר למנוע מצבים של עינוי דין ועיוות דין בשל שופטים שאינם צריכים להיות על כס השיפוט".

מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה: נושא הזכויות הפנסיוניות של השופטים הוא אכן נושא טעון בדיקה. שינוי במערך הזכויות הפנסיוניות המוענקות לשופטים טעון החלטה של ועדת הכספים של הכנסת ואינו מסור בידי השופטים.

השופט בדימוס משה גל, ששימש מנהל בתי המשפט, אמר במשדר "הכל דיבורים" כי מספר השופטים הללו קטן, אך זו אכן בעיה. לדבריו, נקודת האיזון הופרה כששונתה שיטת הפנסיה לשופטים, והדבר מקשה לסיים את כהונתם.

חבר הוועדה, השר גלעד ארדן, אמר כי השופט גרוניס צודק לחלוטין.

"אחד הליקויים של מערכת המשפט הוא בדיוק בנקודה הזו. לפי החוק, תפקידה של הוועדה אינו רק לבחור שופטים אלא גם לפטר. אינו זוכר מקרה כזה. מתי הביאה הוועדה מיוזמתה בקשה לפטר שופט, אלא אם כן זו שופטת שזייפה פרוטוקולים, וגם זה בהסכמתה, וגם סידרו לה פנסיה עד סוף חייה".

לדברי ארדן:

יש שופטים שגורמים עינוי דין ונשארים במערכת. הוא ציין כי הגוף היחיד שיודע מי מתאים ומי לא זו מערכת המשפט, והנהלת בתי המשפט היא זו שצריכה להוביל את הפסקת כהונתם, ולא לעודד פרישה מרצון ולתת לשופטים פנסיות נדיבות על חשבון הציבור.

קישורים:

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.