פרשת חטיפת ילדי תימן – הקשר הישראלי – תחקיר בן כספית, ערוץ 10

Spread the love

פרשת חטיפת ילדי תימן – הקשר הישראלי – תחקיר בן כספית, ערוץ 10

[vimeo http://vimeo.com/38351590]

פרשת חטיפת ילדי תימן – תחקיר בן כספית ערוץ 10.

"הקשר הישראלי" כינוי לפרשת היעלמותם של פעוטות בני עולים חדשים, בעיקר מתימן, בין השנים 1954-1948.

ניסים גרמה אומר אחותי שושנה נחטפה. ילדים נחטפו מכל משפחה. אותי ההורים שלי החביאו מתחת למיטה, ולכן ניצלתי, אבל אחותי, גורלה לא שפר עליה והיא נחטפה.

ביסודה של הפרשה עומדת טענתם של הורים רבים כי ילדיהם נעלמו בלי שקיבלו כל מידע מוסמך מה עלה בגורלם. לתלונות יש מאפיינים משותפים: כמעט כל הנעלמים היו בני פחות משלוש, היו ילדיהם של עולים חדשים ששהו פחות משנה בארץ והגיעו לישראל בגלי העלייה של אותן שנים, וכמעט כולם היו בני עדות המזרח, ובעיקר מקרב עולי תימן.

כמעט כולם נעלמו בבתי חולים או תוך טענה שהם הוסעו לבתי חולים. כמעט כל ההורים קיבלו ההסבר בעל-פה, שעל פיו ילדיהם נפטרו. ההודעה בעל-פה להורים הגיעה אליהם כשהם ביררו ביוזמתם מה עלה בגורם ילדיהם ועל פי רוב היא התקבלה רק לאחר שהלוויה (או הלוויה כביכול) נערכה שלא בנוכחותם.

כמו כן רישומי הפטירות לקו בחסר רב ורבים מההורים לא קיבלו מעולם תעודת פטירה המעידה על מות ילדיהם. כמעט כל הורי הנעלמים קיבלו בדואר צו גיוס לצה"ל עבור הילדים בתקופה בה אמורים היו להתקרב לגיל הגיוס.

המסתורין שאפף את ההיעלמות הוביל לטענה כי ילדים רבים שנרשמו כמי שנפטרו למעשה נחטפו או נמסרו לאימוץ. הפרשה שבה ומסעירה את מדינת ישראל מעת לעת, ועד כה הוקמו ארבע ועדות רשמיות לחקירתה.

הוועדות דנו במאות רבות של מקרים, חלקם חופפים, וקבעו כי רובם המכריע של הילדים אכן נפטרו ולגבי מיעוט שנשאר לא נמצאו די ממצאים כדי לקבוע מה עלה בגורלם. הסערה הציבורית הגדולה ביותר סביב הנושא התרחשה עם התפוצצות פרשת הרב עוזי משולם.

ניסים גרמה, זמר, אומר: "ההורים שלי הלכו כואבים. משפחות שלמות של דור שבאו מתימן הלכו לעולמם כואבים ועצובים. הדור שלי לא ינוח עד שלא יקבלו תשובות להורים שלהם, לאחים שלהם". על וועדות החקירה אומר ניסים גרמה "קשקוש בלבוש". "חד משמעית היתה כאן זלזול".

שישים שנה חלפו "והעסק" הזה של חטיפת ילדי תימן, זולג מהאצבעות, אומר התחקירן, בן כספית. ב-1967 מוקמת ועדת חקירה ראשונה, ועדה ציבורית שסיימה את עבודתה ב- 1986, ונקבע בועדה שלא נמצא ביסוס לחטיפת ילדי תימן.

עולי תימן, שהיו עד שנה זו תמימים והאמינו בועדה, יוצאים למלחמה להוציא את האמת לאור.

ד"ר משה נחום, מעיד על השקרים של חברי ועדת הטיוח. כשהוא תפס עד ששיקר, אמר לו העד: "כך אמרו לי להגיד מלמעלה".

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=EZJxvROTKxw]

salome

One thought on “פרשת חטיפת ילדי תימן – הקשר הישראלי – תחקיר בן כספית, ערוץ 10

  1. קוראים לי חן, אני בת 21 והפרשה הזאת לא מפסיקה להעסיק אותי, אני מנסה למצוא קצה חוט אבל לא מצליחה, דודה שלי מלכה שמחי נחטפה בגיל 3 חודשים. ככל שיותר ויותר אנשים ימשיכו להתעניין, כך נגיע ליותר ויותר פרטים, בבקשה אל תתייאשו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.