מעון בני ציון ראש העין אלימות חמורה בילדים חוסים עם פיגור – גדעון שלום ראש מינהל המוגבלויות ממשרד הרווחה התנער מההורים

מעון בני ציון ראש העין אלימות חמורה בילדים חוסים עם פיגור – גדעון שלום ראש מינהל המוגבלויות ממשרד הרווחה התנער מההורים
מעון חוסים בני ציון של משרד הרווחה
Spread the love

בנובמבר 2015 חשפנו באתר התעללות ואלימות קשה בחוסים במעון בני ציון בכתבה: אזהרת מוסד רווחה לחוסים בעלי פיגור שכלי “בני ציון”: מכות ואגרופים לחוסים. המנהלת ריקי רביוב אפשרה התעללויות בחסרי ישע בלתי פוסקות

בעקבות פרסום הכתבה, חטפנו תלונה במשטרה, והגב' רביוב טענה שמדובר בטענות שקריות. האלימות במעון בני ציון כלפי חסרי ישע לא נפסק, וכיום זוכה לתהודה מחודשת בעקבות פרסום באתרי החדשות, עם אלימות מזעזעת של מדריכים כלפי חוסים בצורה בלתי מתקבלת על הדעת: חניקות, מכות, השתנות, קשירות ועוד. במשרד הרווחה התעלמו מתלונות ההורים.

מעון החוסים "בני ציון" של משרד הרווחה | צילום: חדשות 12
מעון החוסים "בני ציון" של משרד הרווחה | צילום: חדשות 12

ההתעללות במעון לחוסים: כך התעלמו ברווחה מאימא לילד שהתלוננה על אלימות

בהקלטה שפרסמנו ב"מהדורה המרכזית", נשמע כי כבר לפני כשנה הופיעו תמרורי אזהרה לאירועי ההתעללות במעון לחוסים "בני ציון" שבראש העין • אם לחוסה במעון ביקשה להתלונן על אלימות כלפיו בפני נציג משרד הרווחה – אך ללא הועיל • לדברי האם, חששה להתלונן במשטרה בשל איומים מגורמי רווחה "שייקחו לה את האפוטרופסות על הילד" • כל הפרטים

אחרי שנחשפה פרשת ההתעללות החמורה ב"בני ציון", מעון לחוסים בראש העין, ולפיה עשרות חוסים טענו שחוו אלימות קשה מצד אנשי הצוות, אמש (חמישי) פרסמנו ב"מהדורה המרכזית" פרטים על כך שהיו לאירועים תמרורי אזהרה. בין השאר פרסמנו אמש שיחה בלתי נתפסת בין אם של חוסה במעון לראש מנהלת המוגבלויות במשרד הרווחה.

על פי הפרסומים עד כה, 4 מעובדי המעון לחוסים בני ציון נעצרו בחשד להפעלת אלימות קשה כלפי החוסים. האירוע נחשף לאחר שעובדת סוציאלית במקום הגישה תלונה במשטרה בעקבות פנייה של משפחה של חוסה במקום שתיארה סימנים כחולים על גופו של החוסה.

בקטעים ממצלמות האבטחה ראתה המשטרה אלימות קשה כלפי חוסים שכללה חניקות, בעיטות, ומעשים שקשה לתאר או להעלות על הדעת. כעת מתברר כי כבר לפני כשנה, אימו של חוסה במעון ניסתה לדווח לגורם במשרד הרווחה על הזוועה – אך ללא הועיל.

בשיחה שקיימה אימו של החוסה עם גדעון שלום, ראש מנהל המוגבלויות במשרד הרווחה ומי שאמון על רווחתם ואיכות חייהם של אנשים מוגבלים מטעם המשרד, תיארה בפניו האם שהבן שלה חוזר מהמעון לביתו עם סימנים כחולים. הבן תיאר אירועים אלימים במעון לפי האם, אך אותו בכיר במשרד הרווחה לא בדיוק עוזר.

בהקלטה מתוך השיחה בין השניים, אמרה האם על בנה שבמעון לחוסים: "הוא 9 חודשים במעון בני ציון בראש העין, הוא מוכה, הוא בחרדות, הוא נמצא בטראומה, בפחד נוראי. אני מגלה סימני חבלות. המנהל קודם כל בא לגבות ממני מידע…" סיפרה. "מה, מה את רוצה?" השיב שלום, ראש מנהל המוגבלויות במשרד הרווחה.

"אם אתה אחראי על כל המעונות ומערך דיור חוץ, אתה צריך לשלוח אנשים שיבואו לטובת החוסה", הוסיפה האם. "גברת, גברת, אני שואל אותך, מה את רוצה? את מוכנה להגיד לי מה את רוצה ממני?" חזר שלום. "אני רוצה שאתה תפעל נגד האלימות", ביקשה, ושלום השיב לה שתגיש תלונה במשטרה. לדברי האם, הגשת התלונה לא עוזרת: "הם סוגרים את התיקים, כאילו שאתה לא יודע את זה", אמרה לנציג במשרד הרווחה.

מעון חוסים בני ציון של משרד הרווחה
מעון חוסים בני ציון של משרד הרווחה

בשיחה שקיימנו עם האם היא תיארה לנו את החשש שלה לגשת למשטרה ולהתלונן. לטענתה, הפחד נובע בגלל איומים שקיבלה מגורמי רווחה שאמרו לה שאם היא תמשיך לעשות בעיות אז ייקחו לה את האפוטרופסות על הילד שלה. לכן לדבריה היא פנתה לאותו גורם בכיר במשרד הרווחה, בתקווה שיעזור לה.

במקביל לדברים, משפחות של חוסים נוספים במעון ניגשו אתמול למשטרה כדי להגיש תלונה בדרישה שייפתחו מצלמות אבטחה בביתנים נוספים, וזאת כדי להבין אם יש חוסים נוספים שחוו התעללות במקום הזה.

אתה שומע את התגובה הבלתי-הגיונית הזו ובנוסף אנחנו מבינים שהיום גם משפחות נוספות של חוסים נוספים במעון ניגשות למשטרה להגיש תלונה בדרישה שייפתחו מצלמות אבטחה בביתנים נוספים כדי להבין אם יש חוסים נוספים שחוו התעללות במקום הזה.

הצליפו בהם ובעטו: פרשה מזעזעת במעון בני ציון ראש העין לבעלי מוגבלויות בשרון

המשטרה חוקרת פגיעה קשה במעון בני ציון לבעלי מוגבלויות בראש העין, 4 חשודים נעצרו • על פי החשד, בוצעו ב-17 חוסים במעון אירועי אלימות בדרגות שונות – מפגיעות פיזיות ועד הצלפות והשתנות • החקירה החלה בעקבות תלונה של עובדת סוציאלית שעובדת במקום ופנתה למשרד הרווחה

אלימות קשה נגד בעלי מוגבלויות: המשטרה חוקרת פגיעה קשה של מטפלים ב-17 בעלי מוגבלויות במעון באזור השרון, כך הותר היום (שלישי) לפרסום. על פי החשד, ביצעו המטפלים במעון אירועי אלימות בדרגות שונות ב-600 מקרים שונים. המשטרה עצרה 4 חשודים בחשד לפגיעה בחוסים במעון.

הנפגעים, חוסים בשנות ה-30 וה-40 לחייהם, סבלו, על פי החשד, מפגיעות פיזיות, הצלפות, בעיטות, השתנות והצלפות על הראש. המשטרה פתחה בחקירה ועד כה נעצרו 4 חשודים, אחד מהם הוא החשוד מרכזי. 10 אנשים נחקרו תחת אזהרה.

ראשיתה של החקירה בעקבות תלונה של עובדות סוציאלית שעובדת במקום ופנתה למשרד הרווחה והמשטרה, החקירה החלה בתחילת חודש ינואר. מתחילת החקירה יש פרקליט מלווה מפרקליטת מחוז מרכז.

על פי הודעת המשטרה, השוטרים בחנו את התיעוד של מצלמות האבטה במועדים הרלוונטים לתלונה, בהתאמה למשמרות של עובד המקום. לבסוף בעקבות הממצאים, נעצר תושב קלנסווה בן 23 ומעצרו הוארך בבית המשפט לצורך חקירה.

עם התקדמות החקירה ובחינת חומרי התיעוד לאורך תקופה, נחשפו החוקרים לאירועים נוספים, של חשד לאלימות כלפי החוסים במקום על ידי מספר חשודים העובדים במעון, כשבשלב זה התחנה הסתייעה בשתי מחלקות של קורס חוקרים במכללה הלאומית לשוטרים, על מנת שייצפו ויאספו את הראיות הנדרשות מחומרי התיעוד. בהתאם לצורכי החקירה וממצאיה, המשטרה עצרה 3 חשודים נוספים בחשד למעורבות.

מהמשטרה נמסר כי "מדובר בפרשיה חמורה, שממצאיה מעלים חשד לתמונה קשה ומזעזעת של מסכת התעללויות לאורך תקופה ארוכה בחסרי ישע, הכוללת מאות אירועים של תקיפה פיזית ונפשית, והמשטרה תפעל למיצוי מלוא חומרת הדין עם המעורבים".

מטעם המעון נמסר: "אנחנו מזועזעים ממעשי העובדים אשר מעלו באמוננו ופגעו בדבר החשוב לנו מכל – דיירי המעון. מהרגע שנחשפנו למקרה, נפתחה חקירה פנימית, במסגרתה פעלנו במהירות בכדי להשהות ולהרחיק את העובדים מהדיירים לאלתר. בכוונתנו לנקוט בהליכים משפטיים נגד העובדים. יתרה מכך, אנו פועלים למינוי שופט חיצוני בכיר שייבחן את כל נהלי הפיקוח במוסדות הטיפוליים כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד. חשוב לציין , כי העובדים הללו, אינם מייצגים את כלל הארגון – 800 עובדים מסורים שרואים בעבודתם שליחות אמיתית".

בעקבות התמונה שנחשפה, הוחלט על ידי שר הרווחה ומנכ"לית המשרד על הפעלת נוהל חירום במסגרתו תופסק לאלתר ההתקשרות עם המפעיל של העמותה עד להשלמת תהליך מזורז ובחירת גוף מפעיל חדש. בנוסף, ימונה מנהל זמני מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי עד תום הליך כניסת המפעיל החדש. כמו כן, לצדו של המנהל הזמני שמינתה המנכ"לית פועלים מפקחים מטעם המשרד מדי יום על מנת לוודא כי נשמרת מוגנות הדיירים במסגרת וכי הנפגעים מקבלים את מלוא התמיכה שלה הם זקוקים.

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן: "פגיעה בחסרי ישע היא פשע ואין בכוונתנו לעבור על כך לסדר היום. מאז כניסתי לתפקיד אני עסוק בחיזוק הפיקוח ומכביד את ידי על כל המסגרות הפרטיות על מנת לוודא שמקרים מעין אלו לא יתרחשו במסגרות שתחת פיקוח המשרד. המשרד בראשותי יגלה אפס סובלנות למקרי אלימות בכלל ולמקרי אלימות כנגד חסרי ישע בפרט".

מעון בני ציון ראש העין - מדריכים היכו והשתינו על החוסים
מעון בני ציון ראש העין – מדריכים היכו והשתינו על החוסים

מכות, הצלפות ובעיטות: פרשת התעללות חמורה בבעלי צרכים מיוחדים במעון בני ציון ראש העין

המשטרה איתרה ממצלמות האבטחה של מעון בני ציון בראש העין יותר מ-600 מקרי אלימות כלפי חוסים: "הממצאים מעלים חשד למסכת התעללויות מזעזעת בחסרי ישע לאורך תקופה ארוכה, פיזית ונפשית" • 4 עובדים נעצרו בהם חשוד מרכזי אחד, תושב קלנסווה • קרוב משפחה של אחת החוסות: "ראיתי ילדה מפוחדת, לא דיברו איתנו" • המעון בתגובה: "מזועזעים ממעשי העובדים, ננקוט בהליכים משפטיים נגדם"

מכות, הצלפות, בעיטות, משחק עם מצתים ואלימות קשה: המשטרה חשפה מאות מקרי התעללות בבעלי צרכים מיוחדים במעון בני ציון בראש העין על ידי מספר עובדים. כך אותר היום (שלישי) לפרסום. ראשיתה של הפרשה לפני כשלושה שבועות, עם קבלת תלונה בתחנת המשטרה בראש העין מגורמי משרד הרווחה, לפיה אחד החוסים במקום דיווח למשפחתו כי הותקף על ידי עובד המקום.

מחקירה משטרתית, שמנתה עשרות חוקרים, וכללה צפייה בסרטונים ותיעודים ממצלמות האבטחה של המעון – אותרו 610 מקרי אלימות של מטפלים בחוסים, 17 קורבנות סך הכל, בגילי 30 ומעלה. עיקר אירועי האלימות התרחשו בחודשיים האחרונים, כשכל התיעודים צולמו מביתן אחד בתוך המעון.

בהתבסס על הממצאים שנאספו נעצר החשוד המרכזי – תושב קלנסווה בן 23. הבוקר עצרה המשטרה שלושה חשודים נוספים בחשד למעורבות, ובכוונתה להביא מחר את כלל החשודים לדיון בבית משפט השלום בפתח תקווה בבקשה להאריך את מעצרם.

קרוב משפחה של מטופלת: "אף אחד לא עדכן אותי במה שקורה. כשהגעתי לביקורים ראיתי את הפחד בעיניים שלה. היא בשנות ה-20 לחייה אבל כמו ילדה, היא לא הצליחה לבטא את מה שעובר עליה"

"מדובר בפרשיה חמורה, שממצאיה מעלים חשד לתמונה קשה ומזעזעת של מסכת התעללויות לאורך תקופה ארוכה בחסרי ישע, הכוללת מאות אירועים של תקיפה פיזית ונפשית, והמשטרה תפעל למיצוי מלוא חומרת הדין עם המעורבים", כך נמסר מהמשטרה.

יעקב, קרוב משפחה של אחד החוסים במעון, מסר לכאן חדשות: "הוא מטופל כאן כבר שמונה שנים. זה מזעזע שזה כבר קורה הרבה זמן ואף אחד לא מדבר על זה ולא מדווח למשפחות – ופתאום זה מתפוצץ. אנחנו לא מתכוונים להוציא אותו מכאן, רק לבדוק שהוא בסדר. הוא לא במצב שאפשר לקחת אותו הביתה".

קרוב משפחה של חוסה אחרת שיתף בעודו נסער: "רצתי למעון ישר כשראיתי את הפרסומים, אף אחד לא דיבר איתי. כשהגעתי לביקורים ראיתי את הילדה חסרת ישע, מפוחדת ומבוהלת. ראיתי את הפחד בעיניים שלה. היא בשנות ה-20 לחייה אבל היא כמו ילדה, היא לא הצליחה לבטא את מה שעובר עליה".

"מזועזעים ממעשי העובדים שמעלו באמוננו, ננקוט בהליכים משפטיים נגדם"

מטעם המעון נמסר: "אנחנו מזועזעים ממעשי העובדים שמעלו באמוננו ופגעו בדבר החשוב לנו מכל – דיירי המעון. מהרגע שנחשפנו למקרה נפתחה חקירה פנימי, במסגרתה פעלנו במהירות בכדי להשהות ולהרחיק את העובדים מהדיירים לאלתר. בכוונתנו לנקוט בהליכים משפטיים נגד העובדים. יתרה מכך, אנו פועלים למינוי שופט חיצוני בכיר שייבחן את כל נהלי הפיקוח במוסדות הטיפוליים כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד".

עוד צויין בהודעת המעון: "העובדים הללו אינם מייצגים את כלל הארגון, שמונה מאות עובדים מסורים שרואים בעבודתם שליחות אמיתית. יחד עם זאת, אין אנו מקלים ראש במעשה זה – מדובר בפגיעה חמורה בלתי נסלחת. אנו נפעל למיצוי הדין מול העובדים הפוגעים".

משרד הרווחה: האירועים הקשים התגלו בבדיקת עומק, לא נאפשר פגיעה מכל סוג

ממשרד הרווחה נמסר כי בעקבות התמונה שנחשפה, הוחלט להפסיק לאלתר ההתקשרות עם העמותה המדוברת בפרשה. עוד נמסר כי האלימות במקום נחשפה במסגרת מבצע של המשרד בחצי השנה האחרונה, שמטרתו בדיקות עומק יזומות במעונות פרטיים כולל ביקורי פתע, "כך התגלו האירועים הקשים במעון".

סיגל מורן, מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, מסרה: "המסגרות החוץ ביתיות שמפעיל משרד הרווחה והביטחון החברתי משמשות כבית לאלפי בני אדם בישראל ואנחנו לא נאפשר פגיעה משום סוג שהיא, בטח שלא פיזית ובטח שלא באנשים חסרי ישע – באף לא אחת מהן. המשרד לא יהסס לנתק התקשרויות עם מפעילים שתחת אפם התרחשו אירועים חמורים מעין אלו ולערב את המשטרה כל אימת שישנו חשד לעבירה פלילית עד למיצוי הדין עמם באופן מלא".

salome

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.