דו"ח חדש חושף: עד מחצית מחולי הנפש המאושפזים חוו פגיעה מינית

Spread the love
דו"ח חדש חושף: עד מחצית מחולי הנפש המאושפזים חוו פגיעה מינית , מיטל יסעור בית-אור ,  05.07.2016 , ישראל היום

למרות המלצת ועדה בראשות מנכ"ל משרד הבריאות מלפני שלוש שנים, עדיין אין בכל בתי החולים מחלקות נפרדות

אילוסטרציה צילום: GettyImages
אילוסטרציה צילום: GettyImages

ממצאי דו"ח ראשון מסוגו חושפים כי שליש עד מחצית מהמאושפזים והמטופלים במרפאות בריאות הנפש ובבתי החולים הפסיכיאטריים ברחבי הארץ חוו פגיעה מינית בילדות או בבגרות. עם זאת, שירותי בריאות הנפש לא ערוכים באופן מספק למתן מענה לפגיעה מסוג זה.
בנוסף, יש דיווחים פרטניים על פגיעות מיניות במהלך האשפוז, אך למשרד הבריאות אין נתונים בנושא, ובעבר דיווח לכנסת כי ידוע לו על חמישה מקרים כאלה בלבד.
הדו"ח חובר ביוזמת ארגון בזכות – המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל. ממצאי הדו"ח יידונו היום בוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות ח"כ עאידה תומא סלימאן.
לנשים־נפגעות יש צרכים ייחודיים במהלך אשפוז פסיכיאטרי, ובהם איתור הנשים ואשפוז ללא פרקטיקות של אלימות, וכן אשפוז במחלקה נפרדת ולא מעורבת. מהדו"ח עולה כי אין נהלים, הנחיות או הוראות של משרד הבריאות לגבי בירור היסטוריה של פגיעה מינית בעת הקבלה לאשפוז פסיכיאטרי או במהלך האשפוז עצמו. אך בימים אלו מוטמע במערכת הבריאות חוזר בנושא.
עוד עולה כי למרות המלצת ועדה בראשות מנכ"ל משרד הבריאות מלפני שלוש שנים, עדיין אין בכל בתי החולים מחלקות נפרדות. משום שאין אפשרות בחירה של בית החולים, נכפה לעיתים על נשים להיות במחלקות מעורבות.
לדברי מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע אורית סוליציאנו ומנכ"ל ארגון בזכות יותם טולוב: "דו"ח זה נכתב כחלק מפרויקט רחב היקף לשיפור מערך השירותים הניתנים לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית במערכת בריאות הנפש, ובמסגרתו מתקיים גם קשר עם משרד הבריאות הכולל בין השאר הכשרות משותפות לאנשי מקצוע בבריאות הנפש. נדרשת עוד עשייה רבה בתחום זה".

מומי בירנבוים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.